Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-08-08 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jag har en 5cm tjockis som bor i min radarantenn sen nåt år tebax. Kommer ut när det skymmer å bygger fantastiska nät. Har inte använt radarn medan hen bott där. Det hjälper alltså inte med radar. 😲
  2. 2 poäng
    Än så länge iaf! Köpte en selfleet/rival för ett par år sedan. Tonårsdrömmen skulle äntligen gå i uppfyllelse! Motor fick bli ett senare problem då framrutan blåste av när jag hämtade hem den. Efter ett förvirrat gatlopp på E4:an (och en åker bredvid) så hade jag ruta och båge liggandes i skuffen. Sen köpte jag en 90-tals mercury av en granne. Den skulle och komma att försvinna innan jag äntligen fick åka ut på sjön en sväng. Jag köpte mercan med vetskapen om att impeller inte hade blivit bytt i mannaminne. Köpte den ändå, lite övermodig och med lite lådvin i kroppen! Fick inte isär drevet, trots att jag hängde den upp och ned i tio dagar full med 5-56. Mor min var under tiden inte speciellt skitnöjd. Se bild 1. Läste under tiden mig till att mercor ifrån dessa år har splines som inte är rostfria. Om man således inte muckar med dem frekvent så rostar det ihop. Sagt och gjort. Jag stampade. Jag spottade, jag svor som en sjöbuse. Jag förbannade min egen impulsivitet, marken jag gick på och en gud jag inte vanligtvis tror på. Sen sålde jag den till en bilmekaniker som fick isär den på en vecka. (Fan!) Hur många lärda läxor var jag nu uppe i? Ett gäng iaf. Motor nummer två blev en Suzuki dt40. Denna hade kvitto ifrån nyligen utförd service och kom till ett bra pris. Men lång rigg. Hmm. Googlade runt hur jag bäst skulle gå till väga. Akterspegeln i skrivande stund är ingen skönhet, misstänker starkt att den kommer behöva en totalrenovering inom de närmsta åren. Men nu var jag uppe i frustrationsnivå deluxe och skulle bestämt ut på sjön. Sagt och gjort, köpte härdad aluminium, sådan som annars andvänds för att hänga upp luftkonditionering i. Fixade en fin bit kärnvirke i mitt snickeri och fäste alltihop med rostfria 10mm bultar och muttrar. Fyra genom existerande hål och fyra genom min fernissade träbit. Superstabilt. Kunde äntligen hänga på motorn. Blev en tripp till den lokala marinan för längre vajrar till reglaget. Jag saknade oljefat eller spolmuff hemma så det blev vinna eller försvinna. I kom den och efter fyra drag så hostade motorn igång. Det läckte lite soppa mellan bränslekoppling och motorn så motorn höll på att dö om man inte pumpade då och då. Jaha. Nya delar att beställa! Men så nära! Äntligen fick jag komma upp i plan med min solblekta skönhet. Vilken djävla lycka.
  3. 2 poäng
    Turtle Headlight Lens Restorer. Säljs på Jula. Gör underverk på blästrade lampglas.
  4. 1 poäng
    Ungefär så, ja. Bara stryka med paraffinolja så blir det lite blankare, inte blankt. Ett tag i alla fall. Nu vet jag att det finns aluminiumbåttillverkare som lackar sina båtar för att de skall vara blanka. Jag har svårt att fatta grejen helt ärligt. Aluminiumbåtar är ju tänkta som oömma, lättskötta båtar, arbetshästar liksom. Dvs, de skall se lite ”ruffiga” ut. Gillar man att putsa kan man istället skaffa en utmärkt plastbåt att hålla blank. Eller varför inte en träbåt?
  5. 1 poäng
    Körde en del blandad körning i dag både fullgas och machfart och drog även en del ring utan ett enda problem. Case closed hoppas jag nu. Jag gjorde ju tre förändringar samtidigt så jag vet inte säkert vad som var orsaken men jag tror mest på den lite tillplattade vikta bränsleslangen.
  6. 1 poäng
    Kanske ett klokt beslut att be någon om hjälp med detta. Har hittat ett företag i Haninge, men verkar semesterstängt.
  7. 1 poäng
    OK tror jag förstår, det är bara den svarta delen som ska bytas. Glaskoppen i botten ska återanvändas.
  8. 1 poäng
    Varför tror du inte att det är gångbart som marinfilter? Det är ett CAV filter, och man behöver inte nödvändigtvis köpa filter som det står VP på. Kolla på priserna, jämför Man, Fram, med VPs.
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
  11. 1 poäng
    Intressant den kände jag inte heller till, jag får ta en titt vid något tillfälle. Vilken typ sv munstycke har den?
  12. 1 poäng
    Jag tycker det är en bra idé, men att man nog inte ska lägga för stor vikt vid åldern på båten. Snarare är det väl inställning och framför allt vad som intresserar ägaren som avgör. Blir man t.ex. mer inspirerad av revsejsingar och 3-slaget rep än av tell-tails och skot med "100% HMPE-fiber i kärnan och slitstark polyester i ytterhöljet", så kanske en sån här plats på forumet kan vara något.
  13. 1 poäng
    Köra fordon, klara trafik mm. är noll problem. Jag e bara helt ointresserad av vilken modell som har kromade lister, vilken tum det är på fälgar mm. Tror ts kommer kunna och förstå det som är viktigt för hen. Sen är det ju imponerande att du har järnkoll... varför du inte berättar däremot e ju olyckligt.
  14. 1 poäng
    Av någon anledning kom jag att tänka på denna tråd. Kanske lite inspiration för TS? Selco - Fart och ombyggnad
  15. 1 poäng
    Det är helt i sin ordning. Skall vara så.
  16. 1 poäng
    Ska försöka ge ett något mer seriöst svar än föregående talare. Dock är jag ingen expert på dessa Silverbåtar direkt... Men DC står ju för daycruiser och är således tänkt att kunna nyttjas även för enklare övernattningar. Det brukar (/ska?!) finnas en ruff i fören som en då kan krypa ned i. BR (Bowrider) är istället helt öppen i fören, kanske med lite soffor efter sidorna eller så. Efter att ha tittar på bilder på Silverbåtars varianter av de båda kan jag ju dock inte påstå attjag ser någon ruff på DCn och att de båda varianterna överlag ser jäkligt lika ut. Dock verkar man sitta lite olika i dem. De olika modellerna ”Wolf”, ”Shark” osv. verkar enligt en snabb överblick framförallt beteckna storleken på båten. Inte för att någon kanske blev klokare av det här inlägget känner jag. Men min tips är, åk till din handlare och känn å kläm på dom olika båtarna. Eller kanske finns det någon begagnad närmare på hemmaplan du kan åka å titta på? Lycka till!
  17. 1 poäng
    Jag saknar min tid i försvarsmakten. VHF-en gör att det känns lite "combat" när ett fartyg skall lämna Oskarshamn om 10 minuter...
  18. 1 poäng
    Kanske inte obefintlig men väldigt låg. Dålig SWR, radioskugga mm kan försvåra. Den största fördelen med DSC är väl att man får en uppgift om vem som larmar och framförallt, en exakt position. Många båtar har DSC och de får ett larm även om volymen är neddragen.
  19. 1 poäng
    Hävarmsgivare är kass, speciellt i båtar, båtar är mycket värre än bilar som står helt stilla största delen av tiden när dom är parkerade, en båt rör på sig 24 timmar om dygnet när dom ligger i vattnet, speciellt om din båt ligger förtöjd i ett utsatt läge typ på svaj så kommer din hävarmsgivare att gnaga på motståndet radikalt mycket mera än en givare i en personbil. Tänk på att många hävarmsgivare hade jord i armaturen så tanken blev jordad via instrumentet, på wemagivaren är mätkretsen isolerad mot höljet så om du inte har en separat jordanslutning till tanken får du sätta dit en.
  20. 1 poäng
    När du köper en mätare, som passar din motor, så följer det med instruktioner för hur du ska koppla.
  21. 1 poäng
    Just det, en sak glömde jag av... För två veckor sedan placerade jag en bit genomskinlig billig packtejp, som garanterat bara kan fästa en gång, tvärs sugrörets hål på munstycket i hemmahamnen. Denna tunna tejp hade lossnat vid minsta sugförsök. Den tejpbiten satt kvar i söndags.... Jag har svårt att tänka mig att någon klistrat dit en ny.
  22. 1 poäng
    Fotö. Fotö ligger längst söderut i Öckerö kommun, för dom som inte vet det. Den gamla hamnen längst söderut har för några år sedan fixats till. En ny brygga och en renoverad gammal sten/betongkaj. Även en större ställplats för husbilar har tillkommit. Det finns två glasscaféer i hamnen, ett religiöst och ett profant, det senare med en mycket rustik inredning. Hamnen brukar vara välbesökt, och antalet husbilar, somliga stora som turistbussar, var över 30 exemplar. Nåväl, i helgen upptäckte jag att det finns en sugtömningsanordning (tillika eller kombinerad med tömningsanordning för husbilar) Inga som helst skyltar. Nästan längst in i den södra delen av hamnen. Då min tank inte behövde tömmas testade jag bara, men kunde inte kolla vattendjupet. On/off knappen med en timer (udda elektisk lösning) finns under ett tak vidbyggt en sjöbod, åt samma håll som toaletterna, inte heller den manöverfunktionen var lätt att hitta. Jodå, den sög, jag sög upp litet av hamnens vatten, förefaller fungera, men det var inte samma kraftiga sug som i exempelvis Havstensund och Grebbestad.
  23. 1 poäng
    Prova mitt föreslagna test med tändinställningslampan. Jag gissar att det kommer visa att det är tändningen som är boven och sedan kan du felsöka därifrån. Om du absolut inte vill felsöka systematiskt, (det är ju inte alla som vill det), utan istället vill börja byta delar så säger jag: Byt tändspolen! Med dina symptom så är den den troligaste orsaken.
  24. 1 poäng
    Hej! Ditt relä är nog okej för ändamålet. Men som du själv - och andra - säger måste ju de två oinkopplade reläkontakterna för styrning kopplas nånstans. (Men inte till batteriets plus&minus, vore meningslöst?) Eftersom du vill ha funktionen att bogpropellern skall vara garanterat inaktiv tills huvudmotorn startats så finns det bara en bra inkoppling kan jag tycka. Nämligen... Reläets kontakt 86 till generatorns D+ och reläts kontakt 85 till jord/battminus. D+ kan ha andra beteckningar på generatorn men där kopplas normalt skiljerelä för laddningen. Reläet drar endast då huvudmotorn startat och varvats upp tillräckligt så att generatorn har börjat ladda. Googlade f.ö. litet på ditt relä "0 332 002 168" och fann en segt uppkopplad texas-sajt enligt bilden nedan. (Se min snedställda källhänvisning, strunta däremot i att kolla den själv för det krävs tålamod.) Fann även en annan sajt med produktinfo om just ditt relä. Men i bilden nedan framgår också att reläet är "polariserat", det innebär att el-strömmen bör flyta i rätt riktning. Tänker alltså här närmast på högströms-kontakterna 30 & 87. [Det funkar bra även om du förväxlar dessa men inte så länge, slitaget av gnistor på reläets inre kontakter (här silver/nickel) är kort sagt anpassade för en viss strömriktning. Och gnistor blir det när sk induktiva lasters ström bryts, alltså saker med lindade spolar typ elmotorer. I ditt fall bör du därför säkerställa att 30 är kopplad till plussidan och 87 till bogmotorn och inte tvärtom.] Reläets styrspole har f.ö. en parallellkopplad resistor enligt schemat, gissar att det är nån sorts temp-beroende resistor typ NTC eller PTC? Vete katten, men eftersom reläet är avsett för kontinuelig drift så skyddar resistorn reläspolen mot överhettning??
  25. 1 poäng
    Är det en motorbåt så lägg tråden i "motorbåtssnacket" De flesta komme ändå att se den i den sammanställning av de senaste inläggen, som finns - va katten det nu heter nu för tiden.
  26. 1 poäng
    Tycker att man kan slopa kategorier över huvud taget, det är inte så många inlägg att de behöver delas upp, dessutom kan många platsa i flera kategorier.
  27. 1 poäng
    Kollat bränslefiltret och vattenavskiljaren? Går den igång om du "pumpar" med gasreglaget? Låter onekligen som soppan.
  28. 0 poäng
    Jag finner det motbjudande att någon som inte ens vet skillnad på en br och dc, ska köpa en båt. Har du seriöst inte begripit vad skillnaden är de emellan, efter googling och samtal med en säljare, så är det bara att beklaga. Köp en gummibåt och håll dig nära bryggan.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...