Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2018-08-07 på alla områden
-
2 poängÄn så länge iaf! Köpte en selfleet/rival för ett par år sedan. Tonårsdrömmen skulle äntligen gå i uppfyllelse! Motor fick bli ett senare problem då framrutan blåste av när jag hämtade hem den. Efter ett förvirrat gatlopp på E4:an (och en åker bredvid) så hade jag ruta och båge liggandes i skuffen. Sen köpte jag en 90-tals mercury av en granne. Den skulle och komma att försvinna innan jag äntligen fick åka ut på sjön en sväng. Jag köpte mercan med vetskapen om att impeller inte hade blivit bytt i mannaminne. Köpte den ändå, lite övermodig och med lite lådvin i kroppen! Fick inte isär drevet, trots att jag hängde den upp och ned i tio dagar full med 5-56. Mor min var under tiden inte speciellt skitnöjd. Se bild 1. Läste under tiden mig till att mercor ifrån dessa år har splines som inte är rostfria. Om man således inte muckar med dem frekvent så rostar det ihop. Sagt och gjort. Jag stampade. Jag spottade, jag svor som en sjöbuse. Jag förbannade min egen impulsivitet, marken jag gick på och en gud jag inte vanligtvis tror på. Sen sålde jag den till en bilmekaniker som fick isär den på en vecka. (Fan!) Hur många lärda läxor var jag nu uppe i? Ett gäng iaf. Motor nummer två blev en Suzuki dt40. Denna hade kvitto ifrån nyligen utförd service och kom till ett bra pris. Men lång rigg. Hmm. Googlade runt hur jag bäst skulle gå till väga. Akterspegeln i skrivande stund är ingen skönhet, misstänker starkt att den kommer behöva en totalrenovering inom de närmsta åren. Men nu var jag uppe i frustrationsnivå deluxe och skulle bestämt ut på sjön. Sagt och gjort, köpte härdad aluminium, sådan som annars andvänds för att hänga upp luftkonditionering i. Fixade en fin bit kärnvirke i mitt snickeri och fäste alltihop med rostfria 10mm bultar och muttrar. Fyra genom existerande hål och fyra genom min fernissade träbit. Superstabilt. Kunde äntligen hänga på motorn. Blev en tripp till den lokala marinan för längre vajrar till reglaget. Jag saknade oljefat eller spolmuff hemma så det blev vinna eller försvinna. I kom den och efter fyra drag så hostade motorn igång. Det läckte lite soppa mellan bränslekoppling och motorn så motorn höll på att dö om man inte pumpade då och då. Jaha. Nya delar att beställa! Men så nära! Äntligen fick jag komma upp i plan med min solblekta skönhet. Vilken djävla lycka.
-
2 poängI andra änden är det väl en person som klarar att hålla samma kraft med bara händerna, så jag tror inte det är några våldsamma krafter...
-
2 poängOm allt annat funkar är det väl bara att sätta en burk under luftrenaren och samla upp spillet. Om du vill vara extra ekonomisk kan du ju slå tillbaks oljan i motorn. Det är ju så populärt med återvinning i dessa dagar.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängJust det, en sak glömde jag av... För två veckor sedan placerade jag en bit genomskinlig billig packtejp, som garanterat bara kan fästa en gång, tvärs sugrörets hål på munstycket i hemmahamnen. Denna tunna tejp hade lossnat vid minsta sugförsök. Den tejpbiten satt kvar i söndags.... Jag har svårt att tänka mig att någon klistrat dit en ny.
-
1 poängBeväxning spolas ej av då man kör. Har man rikligt med beväxning under båten så kan båten gå väldigt tungt trots full fart. Det hände mig på en jakt och fiskebåt, dock så stod den i vattnet i ur och skur utan bottenfärg. I detta fall var båten så pass liten att man kunde lägga den på sida i stranden och skrapa bort sjögräs och havstulpaner, efter det gick båten som bara den igen!
-
1 poänghandarbete med microfibertrasa. Funkade sjukt bra till både plexi och gelcoat. Mindre risk att slipa sig igenom med. Sämre maskiner från Biltemas är ändå piss. Skulle jag köpt så skulle jag handlat en makita eller så, men kändes så onödigt då det är så liten yta. Autosol är ju egentligen för kraftigt som det är.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängBåten ser ju riktigt fin ut, minns dessa jag med från barndomen ofta med en murkla på.
-
1 poäng
-
1 poängVårt bomkapell har såna där klickfästen i band som ofta sitter på ryggsäckar, cykelhjälmar. Funkar väldigt bra.
-
1 poängI princip håller jag med dig. Men - just i det akuta skedet tror jag det är bäst att göra som Xol tänker i nuläget. Byta ut det gamla uttjänta batteriet mot två AGM-batterier, parallellkoppla med lämplig kabel. 2x16 är väl ok eller 2x25. Köra som han gjort tidigare. Det finns massvis med båtar som har det så, och nu är det sommar och sol och koskit i hagen. Hålla på och kladda med ombyggnad av elsystenmet är ju mera ett vinterjobb - kanske tom någ gång i en oviss framtid.
-
1 poängUppdatering: Har bytt till 14x9 blad nu och det gav en höjning av maxvarvtalet med exakt 300 rpm. Så nu når jag 3300 rpm på max, vilket i och för sig också är lågt men bör vara ok för motorns välbefinnande. Jag tycker motorn går bättre nu än tidigare och kopplingen mellan gasreglage och motorvarvtal är mer linjärt. Detta innebär att jag har en ekonomisk marschfart på 5 knop vid 2100 rpm, hög marschfart på 6 knop vid 2700 rpm samt en toppfart på 7 knop vid 3300 rpm. Jag är nöjd med bytet.
-
1 poängHej! Ditt relä är nog okej för ändamålet. Men som du själv - och andra - säger måste ju de två oinkopplade reläkontakterna för styrning kopplas nånstans. (Men inte till batteriets plus&minus, vore meningslöst?) Eftersom du vill ha funktionen att bogpropellern skall vara garanterat inaktiv tills huvudmotorn startats så finns det bara en bra inkoppling kan jag tycka. Nämligen... Reläets kontakt 86 till generatorns D+ och reläts kontakt 85 till jord/battminus. D+ kan ha andra beteckningar på generatorn men där kopplas normalt skiljerelä för laddningen. Reläet drar endast då huvudmotorn startat och varvats upp tillräckligt så att generatorn har börjat ladda. Googlade f.ö. litet på ditt relä "0 332 002 168" och fann en segt uppkopplad texas-sajt enligt bilden nedan. (Se min snedställda källhänvisning, strunta däremot i att kolla den själv för det krävs tålamod.) Fann även en annan sajt med produktinfo om just ditt relä. Men i bilden nedan framgår också att reläet är "polariserat", det innebär att el-strömmen bör flyta i rätt riktning. Tänker alltså här närmast på högströms-kontakterna 30 & 87. [Det funkar bra även om du förväxlar dessa men inte så länge, slitaget av gnistor på reläets inre kontakter (här silver/nickel) är kort sagt anpassade för en viss strömriktning. Och gnistor blir det när sk induktiva lasters ström bryts, alltså saker med lindade spolar typ elmotorer. I ditt fall bör du därför säkerställa att 30 är kopplad till plussidan och 87 till bogmotorn och inte tvärtom.] Reläets styrspole har f.ö. en parallellkopplad resistor enligt schemat, gissar att det är nån sorts temp-beroende resistor typ NTC eller PTC? Vete katten, men eftersom reläet är avsett för kontinuelig drift så skyddar resistorn reläspolen mot överhettning??
-
1 poängNu vet jag inte vad du har för båt riktigt men den ser inte så stor ut. Kryssar du i 6.5kn så är det nog inte så mycket heltäckningsmatta möjligen att den skulle nått dit tidigare annars. Förutom att ha lite slack I seglen så är det till att försöka styra så man får mycket utförsbacke när det är så där. Lite slalom . Galet svår balanserat.
-
1 poängNu har jag kollat. Linan är nog inte helt frisk. Får skaffa en ny.
-
1 poängSka vi båtägare ha en chans att göra rätt för oss skall/ måste myndighetssidan och hamnarna sopa sin egen farstukvist först om ska lagen efterlevas. Annars tycker jag att systemet förlorar i trovärdighet. Men vi kommer att fortsätta använda tömningsstationerna och rapportera både fel och rätt så långt det är möjligt.
-
1 poängVäldigt ensidigt, bara myndigheternas och lagens syn på saken, inget om hur båtägare som lagt ned massvis med möda på att hitta sugtömningsstationerna, att manövrera båten in till trånga bryggor på grunt vatten, att häva sig upp på smutsiga industrikajer för att slutligen konstatera att pumpfanskapet inte fungerar. Då har man inte lätt att hålla sig, då tömmer man skiten i havet.
-
1 poängKlart det bör bli enklare då du kan låta det vara kvar. Klart du spar pkats då du kan låta den vara kvar. Sen e ju frågan hur du seglar å hyr mycket båten står oanvänd under seglatser/hemmahamn. När du är ute kanske du inte behöver ha med kapellen alls?
-
1 poängHej - jag har en del erfarenhet från självslående fockar. Dels från en Safir, som ju är ritad med självslående och därmed har ett stort storsegel, dels min egen Dixie 27 som hade eftermonterad fockskena. Jag har också i min barndom seglat mycket Vega. Om vi börjar med det tekniska. Du vill ha en krökt skena eftersom du INTE bara vill segla med seglet i ändlägen, utan kunna dra in seglet på skenan något vid kryss, och släppa ut den när du seglar en öppen bog. Därför är också en lång skena att föredra. Det är som du skriver otroligt smidigt på kryssen. På Safiren funkar det fantastiskt. Erfarenhet då... tja... jag tog bort min skena. Min båt behöver ytan och överlappet man får från ett större segel för annars flyttar den inte på sig. Med fartminskningen kom också avdriften. Och - även om man inte kappseglar är det ju skoj att faktiskt komma framåt när man kryssar? Så; därför blir det oftast genua, om det inte blåser hårt, då blir det traditionell kryssfock som skotas på rufftaket i utväxlade suggor i stället för skenor. Vega har lite samma behov av stort försegel som min Dixie 27 för att göra fart genom vattnet. Tyvärr. Och han som seglade lika med en Shipman 28... jag kan berätta om hur otroligt många båtar jag seglat om och ifrån på semestern, men det beror snarare på de andra än på mig, tyvärr.
-
1 poängJag har jätterespekt för hr Yrvind och det han gör - men anser att hans senaste båtkonstuktion verkar fungera dåligt. 1,4 knop i snitt är fan inte bra. Vilket jag skrivit hela tiden. Och med tanke på att Sven Y nu har brutit sin segling för att bygga en ny båt verkar han dela min uppfattning.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00