Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2018-08-04 på alla områden
-
3 poängLite mer än en femhundring. Sedan kostade det naturligtvis några kronor att transportera hem den. Jag har inga ambitioner att originalrenovera utan resonerar som så att flyter den fungerar den. Självklart finns det massor att göra på den men jag lägger den tid jag tycker är roligt, och de summor jag har råd och lust med. Jag har en båt till så jag sitter ju inte direkt "i sjön".
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängDe har en blogg där de skulle berätta efterhand som bygget fortskred, men den är inte uppdaterad på ett tag. Semester? https://stortkatt.blogspot.com/?m=1
-
1 poängDags att byta tändningslås! Prova med att smörja med ex. 5-56 tillfälligt.
-
1 poängJag har svårt att se nyttan. Jag tycker till och med det är för många kategorier som det är idag; varför är t ex frågor om en viss motor i olika kategorier beroende på om den sitter i en segelbåt eller i en snipa..? Om jag vänder på frågan - vad för frågor/inlägg saknar du plats i forumet för idag? Ett exempel på en sådan fråga vore bra.
-
1 poängHej igen. Nu har jag varit och mätt och tagit några bilder. Båten är 7 meter så det skulle väl betyda 22 fot och inte 28. Skrovet är dubbelt och är byggt i plast. Kölen kan mycket väl vara hemmabyggd. Jag sa att jag inte tyckte det såg så ut, men jag vet ju inte. Storseglet är som jag sa innan märkt med J15 och ett stiliserat C. När jag tittat närmare hittade jag en halvt bortblekt stämpel på seglet som säger "Sailmaker Carlsen", så jag antar att det inte är något originalsegel och att C:et står för Carlsen. När jag kikat på bilder av Snapdragon är den väldigt lik så det kan mycket väl vara en sådan. Det som skiljer är kölen, rodret och akterspegeln men akterspegeln kan ju också vara modifierad tex för utombordare i samband med att inombordsmotorn togs ut. Rodret är antagligen hemmabyggt för det är fästat med onödigt långa bult. Jag ska fråga på några engelska forum och se om jag får någon klarhet i det här med kölen där. Tack för alla tips och all hjälp hittills.
-
1 poängVälkomna till forumet! De hantverkare som sysslar med sådant kallas "tapetserare" men det visste ni kanske redan? Haha, vill man däremot ha nya tapeter uppklistrade på sin vägg så går man till en ... målare. Självklart eller hur? 🙂 Vet inte var ni bor men testar ett googlesök "tapetserare båtdynor stockholm".
-
1 poängInte silikon! Silikon lämnar en yta som inget fäster på. Marintätning typ Sikaflex (jag använder biltemas) går att ta bort med rakblad senare.
-
1 poängHur definierar man en veteranbåt? För bilar gäller väl. "Veteranfordon kallas motorfordon av äldre årsmodell. Normalt avses numera bilar som är äldre än 50 år, men historiskt sett har denna regel gällt för fordon som är äldre än 20 år. Trafikverkets definition för veteranfordon är bilar som är 50 år eller äldre." https://sv.wikipedia.org/wiki/Veteranfordon En egen avdelning är kanske inte fel.
-
1 poängHej. Jag har samma problem. Behöver köpa nya dynor och lite andra reservdelar. Jag har inte lyckats hitta någon i Sverige som har reservdelar till denna båt. I USA verkar det finns, t.ex. på denna sida: http://www.crowleymarine.com/mercury-outboard/parts/7769_70.cfm Det står att dynorna finns i lager fast det går inte att klicka på köpknappen. Jag har inte varit i kontakt med denna affär för att kolla om det går att beställa manuellt. Jag har ingen aning om affären är seriös eller vad det skulle kosta.
-
1 poängJösses! Han har knappt varit hemma i Västervik en vecka, men redan hunnit bygga en modell av nästa båt!
-
1 poängNu har jag läst alla inlägg så här långt å kan inte låta bli att säga några ord. Efter en massa studier å läsning av böcker mm så blev jag vän med en person på södra Västkusten-Öresund. Han hade en katamaran. Jag fick följa med på en provtur. Sen blev jag fast. Två saker lade jag märke till direkt. Hon rör sig totalt annorlunda mot man är van vid från vanliga båtar, enskrovare. Den liksom "sladdar" i sidled istället för att kränga. Den andra var just tanken å oron att ena skrovet följer inte med den andra, att det blir brytkrafter mellan dem. En för på en vågtopp å den andra i en vågdal. Stora krafter tänker man. Går inte in på invecklad matematik el teorier men man kan "generalisera" så här. Tänk en kanadensare, tänk två, ställ dem bredvid varandra. På grunt vatten. Ställ er vid fören å tryck ner nosen på den ena. Det behövs en ganska liten kraft att göra detta eller hur? Å aktern lyfter sig inte nämnvärt på den eller hur? Det är bara den lilla kraften som man behöver för att binda ihop skroven. När sedan min vän hade båten på land upp-pallad så kunde man ta bort stöttan under ena fören utan att det hände något, trots frånvaron av vattnets lyftkraft, men naturligtvis gäller det på mera i det läget. Klart att ju större båt större krafter men där det är stor skillnad är riggen. Katmaranen lutar ju inte å då spiller hon inte vinden ur seglen, för att slutligen lova upp i vindögat å stanna, man måste släcka skotet. Det blir större påkänningar på riggen än vanligt. Av samma orsak så vänder man ändan mot vinden å tar fart när det kommer en körare istället för att luta å lova upp. Sen skulle jag vilja slå ihjäl en seglivad myt. De välter inte. Nja, jo...alltså.... Men om man kör ner ena bogen i en våg å det blir "tvärstopp" då snurrar hela båten runt pga sin egen vikt å den sk levande kraften. Precis som att snubbla på en tröskel. Vänder då båten upp sin undersida mot vinden så gör vinden resten, samt ev stora vågor. Men den måste hamna i det läget först! Släpper man skotet så händer inget, man får inte belägga skotet fast på en knap. Å när jag är inne på det ämnet, skulle hon välta, det blir stora rubriker i tidningarna, men inget när vanliga segelbåtar välter för övrigt å sjunker, så är jag hellre kvar i en katamaran som flyter, om så upp å ner, än i en båt som sjunker under fötterna på mig. Slutligen. Alla som säger att man kan inte vända henne på rätt köl, jorå, men man gör felet att vända på sidan. Man måste vände henne över fören med båda skroven så funkar det. Numera finns det kranar å pumpar som gör att man kan vända katamaranen rätt till havs just genom att utnyttja tyngdkrafter med vatten som man sedan pumpar ut. Så....bygg på å testa å ha kul, vad skall man annars inte ha TV till att slå ihjäl tiden med? Men bli inte besvikna när resultat ligger under minus. Tänk Yrvind. Kom gärna med bilder. Lycka till!
-
1 poängJag tycker nog att det även krävs en vertikal struktur som motverkar vridning skroven emellan. Dvs, när fören på ett skrov lyfts av en våg ska det inte kunna vrida sig (nämnvärt) i förhållande till det andra skrovet. En fyrkant av fackverksbalkar mellan skroven blir förmodligen bra.
-
1 poängSom Gelis var inne på tänkte jag på förgasare mm för att ta bort ev felorsaker. Det är dock inte fel att göra på en motor man renoverar. Om du kommer så långt att blocket går att borra och eller hona, skulle jag honat de övriga cylindrarna och satt i nya kolvringar. Då blir det nytt och fint i alla cylindrar så slipper du problem i de andra längre fram. Att göra det lilla extra när man har allt nere är billigt och kan ge mycket mindre huvudvärk när man är klar...
-
1 poängOm du kör fast kan du kolla med bilglasfirmor som är specialiserade på rutor till turistbussar och liknande fordon med mer annorlunda rutor. Kanske du där kan få ett napp.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00