Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2018-07-29 på alla områden
-
2 poängFörhoppningen är kanske att man inte skall försöka hitta kryphål i lagens bokstav utan förstå och följa dess intention. Men det kanske är för mycket begärt av normalsvensken idag?
-
2 poängUppdatering om någon drabbas av liknande problem. Motorn har gått bra i sommar men har faktiskt varit svår att starta några gånger. Två gånger har startmotorn inte orkat dra runt utan hjälp av förbrukarbatterierna, trots nytt startbatteri. Har nu hittat ett oväntat fel. Vakuumventilen fungerar dåligt vilket leder till att kylvatten med häverteffekt leds in i avgassystemet när båten står still. (och riskerar även fylla motorn) När motorn sedan skall startas orkar startmotorn inte "puffa ut" allt kylvatten som runnit in. Stänger jag genomföringen för kylvattnet direkt efter jag stannat motorn och öppnar innan start så startar den hur lätt som helst varje gång! Med tanke på vakuumventilens ökänt dåliga funktion på dessa volvo penta lär fler dras med samma problem! Har beställt ny vakuumventil från Martec som förhoppningsvis löser problemet utan att behöva stänga kylvattenventilen varje gång. Min svårtstartade volvo penta 2002 berodde alltså troligen på flera saker: otäta ventiler, ev dålig backventil/otät bränsleslang och icke fungerande vakuumventil. Imponerande att den gick över huvud taget :)
-
1 poängProblemet löst. En misstolkning av mig att trimmsylindrarna inte nått botten. Detta insåg jag när jag dök ner och jämförde trimmcylindrarnas position med ett likadant drev. Att båten uppförde sig felaktigt berodde på att jag tryckte ner trimplanen för att kompensera det höga trimmvärdet som givaren gav. Trimgivaren är problemet och en ny givare är beställd.
-
1 poäng
-
1 poängVanligt i Tyskland. Bodde där i rätt många år o vande mig aldrig vid deras dumsnålhet. Bara att inte ha ventilation i rummen utan hellre måla över möglet vart femte år. Kan inte det där handla om traditioner. Vi har ju alltid gjort så. Sen har man nån annan stans kommit på att om vi gör så, så är det inte så dumt. Är diskvattnet inte allt för skitigt, så är det nog ganska ok att bara torka den - om inte diskmedlet är allt för giftigt. Har bara en rund diskho i min båt, men har ett handfat i plast, som passar precis att förvara i diskhon. Jag diskar i handfatet, som jag kan ställa uppe på bänken och sköljer i diskhon. Då kan jag stå betydligt rakare, än om jag skulle diska i diskhon, och får inte lika ont i ryggen. Det är många små detaljer att ta i beaktande.
-
1 poängEfter ett par svettiga timmar i en alltför solig båt är den nya stolen på plats. Tog bara en vecka (!) för PostNord att få hit den....med Företagspaket 👎. Bytte inte spolpumpen, då den jag har var nästan identisk. Fick som synes plats utan problem, men jag behövde justera in så den fick rätt höjd. Min båt har nämligen en alldeles för hög "sockel" som gör att toan blir högre än den högsta handikapptoa, även om stolen är av den lägre sorten. Står därför inte på durken i min version som i original utan i en "underdurk" på alu-vinkeljärn strax under. Körde också med den gamla logiken, med automatiklägen för hel- och halvspolning m.m. (hembygge). Väldigt smidigt när man har gäster ombord som är ovana vid en båttoa. Konstaterade också att kvarnpumpen på Jabscon är mycket tystare än min gamla eltoa. Dessutom var den gamla mycket smäckigare, och en slang kröp t.o.m. av samt en plastnippel sprack vid demonteringen, så den var nog dags att byta. Sitsen på Jabscon (med "normal skål" alltså, inte den vanligare "compact") är nära nog identisk med en hemtoa, så det var precis som önskat. Tack för alla mått, tips och idéer.
-
1 poängDe batteritestare som finns fungerar egentligen bara på startbatterier. Det finns de billiga som Biltema mm och sen finns det betydligt mer avancerade som bilelektriker har. Det finns en hel del att läsa om dessa batteritestare och varför de är så dåliga på att mäta batteriets kapacitet. Däremot är de mycket bra på att kolla startbatterier. Smarta båttillbehörshandlare skaffar sådana eftersom de oftast indikerar "byt" på förbrukningsbatterier. Det enda sättet att testa husbatterier är att mäta med en känd, "normal" belastning och sedan göra antingen en bestämd tid eller tills spänningen sjunkit till en viss nivå. Gör man detta varje år så kan man se hur batterierna försämras och räkna ut när det är dags att byta.
-
1 poängDom där brutaltestarna använder jag. Är egentligen avsedda för startbatterierna som kan leverera hög ström under kort tid. Om man bara testar under max 5 sekunder tål säkert att förbrukarbatteri det också. En vägledning, indikation , hur det står till visar annars en vanlig voltmeter. Men den vanliga panelvoltmetern som vanligen finns på i motorns manöverpanel är rätt oexakt, alltså den som är avbildad på bilden nedan. En digital multimeter inställd på VDC och mätområde på 0-20V ger bättre värde, om du mäter direkt över batteriets poler. Skriv ut, klipp ut, plasta in och förvara denna teckningen i båten, bra att ha!
-
1 poängNär det gäller både handfat och diskhoar har jag sett två olika varianter. Det finns dom med skruv/mutter under och dom som är helt utan fastsättningsanordningar. Det finns även dem med flikar eller små fästjärn inunder. Vete 17 om jag skulle använt silikon, den fogen blir lätt missfärgad av matfett och smutsigt diskvatten. Möjligen då svart silikon, kanske svart akvariesilikon, som klistrar bättre, men den är utan mögelmedel. Sikaflex har ju färgade tätningsmassor liksom konstruktionslim kanske kan funka? Iofs så kladdade jag ordentligt med Biltemas svarta marintätning i våras, kändes som om den piratvarianten fungerade bra. Nä, jag tror inte på genomskinliga eller ljusa lim/fogmassor, dom kommer att se ofräscha ut redan under första säsongen. Jula med fler har fina utstrykningsverktyg för fogmassor, jag har använd en sådan sats såväl hemma som i båten och fått jättesnygga fogar. I förra båten fällde jag ned en ny diskho i bänkskiva av stavlimmas ek, trots överhandsfräs och Dremel var det ett rätt svårt jobb att få det snyggt, där blev det en ljusbrun fog, minns inte fabrikatet, men bra då man kunde sopa ned vatten från bänkskivan ned i hon med bara handen. Jo jag tog mått på den största stekpannan och största tallriken ombord då jag dimensionerade diskhon. Nu i nya båten är det himla irriterande att stekpannan eller de större tallrikarna inte får plats på diskhons botten... Något att tänka på
-
1 poängKom just på att jag för några år sedan tittade på en sådan som en båtgranne hade. Väldigt trevlig (för att vara motorbåt), verkar även prisvärd. I satt det två Ford 6or, en helt outslitlig motor som är ganska billig att underhålla. En lustig detalj. Min 32 fot motorseglare väger 4100kg.
-
1 poäng
-
1 poängSå är det ju på hoar man monterar hemma i köket. Dom jag monterat i båt har varit utan dessa beslag och i stället limmats på plats. Polywood verkar vettigt annars tycker jag.
-
1 poängPolyeten - mycket svårt att limma. -- Jag skippade det. Provisorisk skiva i epoxibehandlad teakplywood. Letar efter Corian annars får det bli mosaik. Det funkar ju i duschen på en Nauticat.
-
1 poängMåste vara extremt korkade människor. De första sekonderna hade det varit lätt att släcka. Kanske inte så konstigt att man infört eldningsförbud. Skötsamma människor kan grilla utan att sätta eld på omgivningen. Nu blir de straffade pga idioterna.
-
1 poängVi är väl alla litet olika på det viset. Jag tycker personligen att en helträinredning är allra vackrast. Också att en välvårdad motorkryssare i mahogny alla gånger är finare än en glasfiberbåt. Jag var väldigt besviken över att inredningen i just vår båt var övermålad med vit färg. Det var ju kul att göra nytt i mahogny också
-
1 poängKan rapportera två år senare hur det gick. Beställde adaptern för att mäta komp. Den passade inte men kunde fila till den. Lånade kompmätare av en kompis och mätte upp låga 9 och 11 bar. Tog av toppen och såg stora jack i ventilsätena (avgasventiler). Eftersom ventilsätena inte var utbytbara gick jag till en mekanisk verkstad dom kunde slipa in nya. Gick på drygt 2000 kr. Efter detta startade motorn betydligt lättare men fortfarande inte helt bra. Dessutom seg ibland att svara på gas. Inför i år har jag därför renoverat spridarna samt installerat en extra backventil och en ny bränsleslang. (mellan förfilter och matarpump). Nu startar den jättelätt och svarar på gas också. Hoppas det blir många felfria timmar nu.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00