Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2018-07-15 på alla områden
-
3 poäng
-
2 poängMånga båtar byggdes med plywood i överbygget, det ska man akta sig noga för. Det ruttnar bort ganska fort. Salongs och styrhustaket verkar vara plastat? Varför, läckte det? Stor varning. Det är många som börjat renovera och upptäckt att hela överbygget måste bytas.
-
2 poängJag förutsätter att du är västgöte? Det är okej att inte vara världsmästarexpert på precis allting i hela världen. Släpp det här nu.
-
2 poängGäller i stort sett bara innan maskinen är inkörd alternativt är felaktigt inkörd från början. Absolut inget den genomsnittlige fritidsbåtsägarna behöver ägna en tanke.
-
1 poängJo egna slutsatser är okej om man har en lämplig grund att stå på, tex. en magistersexamen i biologi, men... Med en magistersexamen i biologi bör man också ha kännedom att man bör styrka sin tes med argument från egen forskning eller andras forskningsrapporter eller i värsta fall endast med tydliga resonemang baserat på kända kontrollerbara fakta. Det fiffiga med vetenskap är att det i stort sett alltid finns någon som absolut inte tror på en tes och därför lägger ner sin själ i att försöka vederlägga tesen. Det är därför källhänvisningar och kontrollerbarhet är så viktigt, men allt detta känner du ju redan till. Mackey
-
1 poängDet kommer en kille imorgon och ska kolla närmare på detta. Ja, jag är säker på vilket som är start och vilket som är förbrukning och batterierna jag har köpt till båda är identiska.
-
1 poängChrister Olburs visade sig vara en tyckare ingen professor i biologi och inga vetenskapliga grunder. Mackey
-
1 poängVetenskapen klarar inte ens av att beräkna skarvarna rätt, så vad skall vi med vetenskapen i detta läget? Det är sunt förnuft som är motmedlet mot vansinnet.
-
1 poängPå min båt är snörena tre och tre, de snurrar runt varandra och sedan runt en gummigrunka innan de trasslar in sig i en ring på bryggan. På båten dansar snörena runt en metallsak. Hur vet man hur man gör för att komma loss.
-
1 poängPå min båt finns det tättlinor. Såna dära med vit plast utanpå. De är uppspända från nån rostri plåtrörsmojäng frame till ett fäste där bak. Tvättlinorna sitter två ovanför varandra och hålls upp av rör med hål i, och finns på bägge sidor av båten. Så har det varit på alla de båtar jag haft sen början av 1970-talet, förutom min bohujulle. När vi varit ute med den behöver vi inte torka badlakanen vid båten, utan tar med oss dom hem, där vi har en särskilld ställning med liknade linor, avsedda för att torka just badlaka och liknande.
-
1 poängFast rikthyvel och bandsåg är väl bra att ha - fast ganska överdrivet. Har visserligen själv en cirkelsåg (kombination snickerimaskin) och plan- och rikthuvel. Bandsåg har jag skippat. Man behöver ju ha en lokal för att ha alla maskiner. Bandsåg valde jag medvetet bort, men använder elektrisk sticksåg vid behov. Sen finns det ju en massa andra handhållna småmaskiner - som jag inte "klarar mig utan". Vissa använder jag inte ens varje år. Vissa använder jag hela tiden. Sen finns det ju en del parametrar. Va kostar båten? Hur stora krav har? Har man sån pedantsik läggning att all måste va perfekt till 2000% eller vill man ha en båt för att komma ut på sjön med? Har man den pedantiska läggningen att båten skall va perekt till 2000% och att allt skall va så gedigert gjort så att det håller i 1000 år - då skall man nog inte ha nån båt över huvud taget. Det är som med allt "hobbyarbete" Man får lägga det på en sån nivå att man tycker det är roligt att hålla på - annars kan det kvitta. Har man sen en fru som inte alls uppskattar båten - vilket är ytterst vanligt - då är nog båtägande nåt man skall akta sig för.
-
1 poängRätt, kolla bara att kabelskorna sitter fast ordentligt. Går det inte att få på krympslang så ta vulktejp istället. Jag gillar denna typ av skarv när det gäller grövre kablar, det är bara en mutter att kolla. Sitter den så är det full kontakt. Har man behov av att spendera pengar så finns det jättefina plintar:
-
1 poängStuva kapellen i kärringens handväska, där brukar finnas mer plats inuti än utanpå har jag fått lära mig. 😉
-
1 poängÄr det en lös skruv, bara lindad med tejp? Jag skulle ha satt dit en kopplingsplint med en skruv för varje kabelsko (och snyggat till kabelskorna).
-
1 poängDär blir svårt för ett ohärdande, torkande, lösningsmedelsbaserat lim att torka. Nu föreslår jag ännu mer ett pu-skum. Antingen ett 2-komp eller "vanligt" fogskum. Båda typerna härdari kontakt med och av den fukt som finns i utrymmet. Krävs inte luft för avdunstning/torkning
-
1 poängJag tror det är väldigt olämpligt att rycka ut en företeelse ur sitt samanhang, det är inte så det funkar. Det var du som påtalade att torsken borde ges möjlighet att bli äldre för att binda näringsämnen och så långt håller jag med. Samtidigt inser jag att det inte är skarven och torsken utan människan som är det verkliga problemet. Det är helt orealistiskt att torskbiomassan ska öka med 100 miljoner ton årligen för att binda det kväve människan släpper ut i Östersjön årligen. Sälen och skarven påverkar säkert Östersjön, men inte i närheten så mycket som människan gör. Mackey
-
1 poängMöjligt. Men lika lite som en präst har träffat Gud har du någon vidare empirisk kunskap. I vart fall av smådieslar som vi talar om här.
-
1 poäng
-
1 poängVarierar lika mycket på land. Man får leta tills man hittar en bra mekaniker och sedan vara denne trogen:) Jag gör allt själv på båten, då de mekaniker jag prövat varit opålitliga, dyra eller inkompetenta. Det finns absolut undantag, vissa har stolthet i sitt yrke och är kunniga. Tyvärr är det inte de som syns mest. Glöm därför inte att skriva när ni stöter på någon bra, så vi kan se till att bara ge de bästa jobb... Det är samma på land, men konkurrensen är hårdare så de dåliga verkstäderna klarar sig bara om de är märkesknutna. En motor med insprut som stannar och sedan går igång igen direkt tycker jag låter som glappkontakt eller givarfel. Om du kan ha diagnos inkopplad medan motorn går, bör det absolut gå att se vad som händer, men det är inte alltid fel loggas beroende på vad som felar. Det är mycket lättare om OBD2 finns, men det tror jag tyvärr inte det gör ännu. Där kan man köpa en ELM327 för 50kr och sedan köra igång själv...
-
1 poängNähä - då är det väl inte samma sak, raol. För du vet - du har seglat två båtar som var i kraftigt bedagat skick, två båtar som är som jag beskriver, och utifrån det vet du hur det är jämfört med en båt i fint skick 👍 Gott så; då kan du tro det. Hoppas att andra - mindre tjurskalliga - lyssnar. Jag har nämligen gjort den besvärliga (och dyra) resan att fixa botten, bytt till folding, köpt segel, flyttat om skotpunkter osv osv för att det var kul, och själv upplevt skillnaden. F ö handlar det jag beskriver om inte om maxhastighet. Och en cykel som jag beskriver kan visst komma upp i de hastigheterna; bara nerförsbacken är tillräckligt brant. Raol; ett sista personligt råd. Ibland kan det vara förståndigt att lyssna på de med större erfarenhet än en själv, kanske ställa frågor osv. Prova det; det är bra. Jag gör det ofta. Man lär sig jävligt mycket väldigt snabbt 👍
-
1 poängDå var ni i samma sits samtidigt eftersom inlägget är sex år gammalt 🙂
-
1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00