Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2018-07-11 på alla områden
-
2 poängAbsolut! Maj på Malö lockar torskar där hon vilar på ejderdun. Sen var det något med Flatön, vet inte om Maj höll till där för då faller ju det där med torskarna. Fast kanske inte, även flator kan ju vilja tjäna pengar på torskar. Hur som helst! På något vis påverkar säkert ejdern torskbeståndet i alla fall. Åtminstonne äter de upp en massa musslor och just musslor ska ju öka sexlusten så utan musslor blir det färre torskar. Om man sedan jämför beståndet an musslor i Sverige med beståndet i Burkina Faso förstår man att det är ont om torskar i Burkina Faso. Mackey
-
2 poängOch så gick den tråden åt helvete med en massa totalt ovidkommande inlägg. Vad priserna är på bilmackar och hur jävla duktiga ni är som orkar traila och släpa dunkar intresserar inte det minsta. Och nu blev det ännu ett ovidkommande inlägg... 🙄
-
1 poängKolla med "motorburen ungdom", det är ju en vanlig 350 du har. Grundinställning av förgasare och tändning är ju inga häxkonster, sedan är det tjuvluft eller kanske knip på bränsleledning att titta efter.
-
1 poäng
-
1 poängI många år stod det skyltat "Resaturang" åt Bella Gästis till i Hunnebo. När farfar såg skylten första gången skrattade han så han nästan körde av vägen.
-
1 poängHej jag skall till Björkö ikväll och fylla upp inför avfärd fredag, så jag återkommer om pris, få se om vi kan komma under 16,10 Ohm jag tror det
-
1 poäng
-
1 poängTackar för erbjudandet men jag tror jag har styrsel på riggen nu. Vill segla i lite mer vind innan jag skruvar mer. Men ja, det är i Sundsvall 😀
-
1 poängNej nej absolut inte, två traktorer en lastmaskin slukar det på 1 månad. Tar man ut det privat så får man betala in moms samt förmånsskatt i deklarationen, var bara en notering på 19,50 litern på macken. Är typ som låten När man gräver guld i USA...……. Tankade på macken i Strängnäs tror det var nåt på 16,25 där och det är ju helt ok. är ju en omkostnad att driva sjömack, men det motsvarar ju inte en priskillnad på 5 kr / l som i Ts inlägg.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängIntressant läsning, beställde 2,5 kbm diesel idag skillnaden mellan blankdiesel och diesel med RME är 24 öre per liter. Undrar hur den sjömacken räknar med det priset på blankdieseln.
-
1 poängHej jag hade oxå problem med att vår 850 var vinglig, jag monterade en Mente Marine acs RP till de befintliga instatrimplanen. 10min jobb och funktionen är klockren, bara att gasa och styra så sköter den resten, dock är dessa skrov inte gjorda för farter över 24 knop och vår med en tung Kad42a trivs bäst i 22knop
-
1 poängATT till gick åt många handskar och penslar beror på den extrema värme som kom till slut, hade vid flera tillfällen över 35 grader i båten när solen låg på och då blandade jag små satser, ibland bara 1 st pump (klarade som mest att blanda 4 pump) detta gjorde att blandningsbyttan (en gammal cremebrule form) behövde rengöras ofta med kladd som följd. Dessutom härdade penslarna ganska fort 😱
-
1 poängJaha då var det dags för en sammanfattning och summering av detta projekt, det är alldeles för få avslut på trådar i forum världen. en del sa att det inte går att ha bogpropeller på orrskären och väldigt få har det. MEN det gick 😂 andra varnade för detta projekt och sa att man inte ska ge sig på detta om man inte ör van att plasta, men hur ska man bli van om man inte övar? 😂 jag har nu haft båten i sjön sen andra helgen i juni och allt fungerar bra, inga läckage eller andra otrevliga överraskningar. 24 oktober startade jag tråden, 3 januari tog jag hålet sen var det bara att vänta in rätt väder vilket aldrig kom så jag byggde ett tält med en 10kw byggfläkt och en hemmagjord timerfunktion för 8tim drift. Under den långa vintern drog jag allt kablage, matning 95mm2 från startbatteriet samt styrkabel till redan befintlig box för ankarspelet. Tänkte först använda den befintliga fjärrkontrollen till ankarspelet då den hade funktionen bogpropp över , men pryltokig som man är trillade jag dit på en joystick efter att ha torrkört en del på båtmässan och så här i efterhand är det rätt trevligt att kunna stå på båten och manövrera både ankare och korrigera bogen med kontrollen 👍 Plastningen tog lååång tid då jag var helt grön på detta område samt att jag var tvungen att laminera igen lite som blev mindre bra eftersom jag tog hålet med sticksåg (hyr rätt verktyg är slutsatsen av det!!!) jag byggde även en liten test installation hemma i källaren för att öva plastning. jag hade verkligen trångt under röret och detta ställde till det en del, hade plats funnits hade plastjobbet varit gjort på några helger, samt att man lägger säkert på tok för mycket när man är novis och grön. Totalt lade jag invändigt 8lager 450gr biax matta samt byggde in förstärkningar (säker helt onödigt, men det kändes bra:) utvändigt blev det 2lager 450gr + 1 lager 200gr matta, fick slipa en del av detta då inte proppen gick in (ännu en lärdom 😀) under hela resans gång har jag varit nervös för hur den hamnade i förhållande till vattenytan, ett tag kändes det som den skulle hamn över men det var nog bara spöken i huvudet. Minst 7cm vatten ska det vara över röret enligt tillverkaren och jag har ifs inte tagit måttet än men den funkar faktiskt över förväntan, Jag är i alla fall supernöjd! hade jag då gjort om detta? Hm ja definitivt nu när jag har erfarenheten, klart det fanns tillfällen då jag undrade vad i helvete jag gett mig in på men i det stora hela har det varit kul och extremt lärorikt. skulle jag rekommendera någon annan att ge sig på detta projekt? ja är man inte helt tappad i golvet och vet hur en slipmaskin fungerar samt har tillgång till ett bra forum som maringuiden 😍 och youtube kan man utföra en sådan installation. Tänk bara efter ordentligt innan, mät ordentligt, ordna rätt verktyg och jobba lugnt och metodiskt. se även till att ha godkänt hemma 😂 för det tar tid, någon skrev ca 40timmar och det stämmer nog bra om man inte är överambitiös och lite feg som jag. Slutade räkna timmar efter ett tag men skulle jag gissa så hamnade jag på ca 80timmar totalt. Lite materialptgångs kuriosa: 323par engångshandskar från Clas Olsson, körde med ett par riktiga under som var godkända för epoxi och dessa billiga i flera lager utanpå. 3 liter aceton nästan 4.8kg plast (west epoxi) använde deras mini pumpar och kan starkt rekommendera dessa! ca 75 engångspenslar (biltema har billiga i 4pack) 15,5 meter 95mm2 kabel en bra mask från 3M och en engångsoverall. En fingerslip kan jag oxå varmt rekommendera för slipning i trånga utrymmen! ja det var väl lite av huvudingredienserna 😂 Varför skriver jag nu detta marathon inlägg? Hoppas detta hjälper någon Som kanske går i tankarna att utföra något liknande. Tack till alla som hjälpt till med svar på mina frågor, helt ovärderligt! Tack för mig, hej!
-
1 poängDet första du kontrollerar är sjövattensilen som sitter i en rund svart burk med skruvlock uppepå, längst fram på motorn. Här brukar det samlas en del skräp som sugs med sjövattnet, denna sil behöver man rensa några gånger per säsong. Om silen är ren och motorn fortarande blir varm kollar du impellern, det finns ett runt pumphus framtill på motorn, ett runt lock med sex eller om det är åtta skruvar man lossar och så kan du se impellern, en grej av nitrilgummi som sitter i en kammare. Om impellern är hel så kan du ju alltid kolla intaget, om du har aquamaticdrev sitter detta intag framför propellern, sedan finns det en slang framför drevet in om skölden som kan gå sönder. Om du har backslag och raka axlar har du en skrovgenomföring i båtens botten, troligtvis en till varje maskin, och det är vanligt att det sitter en sil på bottens utsida, där kolonier av havstulpaner etablerat sig utan behörigt byggnadslov. Likadant i slitsarna på drevets intag, här trivs havstulpanerna och hindrar kylvattnat att komma till i tillräckligt mängd.... Cyklop, snorkel och våtdräkt är alltid bra att ha med sig ombord! Börja kolla dessa tre enkla saker! Om det inte hjälper så vet expertisen här hur du går vidare i felsökningen, det finns ett och annat standardfel som kan drabba dessa motorer...(och även andra maskiner)... Även båtens upplevda seghet i accelerationen och minskad toppfart man man vanligtvis skylla på havstulpanerna som tydligen gillar att åka karusell, eller snarare extrasnabbt pariserhjul, då de kan bygga kolonier på propellrarna och naturligtvis på båtens botten. ...
-
0 poängHej Georg_ohm Vi har bytt filter och impellrar. Båten sjösattes i onsdags så några snäckor eller andra olovliga gäster finns inte. Felet kvarstår dock. Hjälp.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00