Håller med Peter_K.
För signalspänningen till reläet behöver du bara klen kopplingstråd. Men det är ju inte bara reläet som behöver gemensam minusreferens, laddströmmen behöver den också.
Sedan, nu när jag läser ditt första inlägg igen, funderar jag på hur du egentligen kopplat. Är det så att du har satt reläets minuskabel på förbrukarsidans minus ? För du skriver faktiskt i första inlägget att reläet inte drog, inte bara att det inte laddade.
Egentligen borde även den sitta på den sida som skall kännas av och styra, dvs motorsidan, så du har avkänning - plus och minus - på samma sida och batteribank. Annars fungerar ju heller inte mitt förslag att sätta ett hjälprelä för att få 2-polig inkoppling av förbrukarbanken under laddning, då laddavkänningsrelät aldrig kommer dra då dess minusledning ju är inkopplad till den batteribank som är bortkopplad.
Således:
1. Se till att minusreferensledningen till reläets avkänning är kopplat till motorsidan. Kan vara en klen kabel.
2. Koppla samman batteriminus på något sätt - antingen via en brytare eller hjälprelä som jag beskrev ovan. All minussammankoppling mellan batterierna bör du göra med kabel som klarar full laddström. 6mm² är lite klent, 10-16mm² är att föredra.