Gå till innehåll
lördag 28 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-05-27 i Forum Inlägg

  1. 1 poäng
    Det sitter en "frihjulsfunktion" på vevstarten för att veven inte ska snurra runt när motorn startar. Om jag minns rätt (har bara vevat igång en YSM12 ett par gånger och aldrig ägt någon sådan motor själv) så finns det även en "kurva" på veven så att den bara ger kraft till motorn när du vevar på rätt håll. Att det är konstruerat på det viset är av säkerhetsskäl. Du skulle riskera att veven slår av armen på dig om den hade en fast koppling och motorn startar och veven börjar åka runt av sig själv. Det finns ingen koppling mellan veven och ventillyftaren. Det skulle ju inte fungera eftersom du lyfter ventilerna, vevar upp lite fart på svänghjulet och sedan släpper ventillyftaren. Helst med hjälp av någon annan så att du kan fortsätta att veva medan ventillyftaren släpps ner. Om ventillyftaren varit kopplad till startveven så skulle ventillyftaren ju inte veta när det var dags att släppa ner ventilerna.... Glöm bara inte att trycka in stoppen innan du försöker handstarta. Annars kan du få veva läännggee.
  2. 1 poäng
    Kanske ute på hal is men varför kör han den i en hink med vatten om den inte är vattenkyld?
  3. 1 poäng
    Delikat problem. Som redan nämnts är minst den ena knappen felkopplad. Bow Down, så skall trimplanet röra sig nedåt. Bow Up så skall det röra sig uppåt. Den vänstra knappen skall manövrera trimplanet till babord. Den högra knappen skall manövrera det till styrbord, så säger i alla fall min logik. Men jag vet att en del tycker det är logiskt att låta den vänstra knappen manövrera styrbords trimplan och vice versa. På baksidan av knapparna/omkopplarna/strömställarna, vad du vill kalla dem, står det ibland stansat på anslutningarna vad det skall vara för färg på den kabeln du skall koppla dit. Gr, green/grön, Y, yellow, gul, R, Red, röd ock så vidare. "Knappen" fungerar som polvändare åt pumpens motor, då den kan gå baklänges och suga tillbaka oljan, mer om det senare. Trimplanspumpen har ju bara en utgående slang till var sida. Pumpen fungerar så att den pumpar ut olja vid tryck på "Bow Down". Sedan suger den tillbaka oljan vid tryck på "Bow Up" men det klarar den inte av helt själv, för ute i trimplanscylindrarna sitter det en returfjäder som strävar efter att hålla kolvarna i cylindrarna i "hemmaläge" det vill säga ihoptryckta. Pumpen har även två magnetventiler, en med röd sladd och en med grön slang, dessa (tror jag) öppnar upp när man drar upp trimplanen (Bow Up) kan vara tvärtom, gissa vilken av den gröna och röda som är till bb resp. sb? Avluftning sker vanligtvis genom att köra trimplanen upp och ned flera gånger, pumpen är självavluftande på det viset. Vanligtvis är det olja till automatiska växellådor man använder i dessa system.
  4. 1 poäng
    Mycket troligt en Johnson 4 hk seahorse. https://youtu.be/1XYHxjl8M6Y
  5. 1 poäng
    Till att börja med... om styrbords trimplan går ner så blir det ju "bow down" åt babord... Men det finns ju många åsikter om hur knapparna till trimplanen ska kopplas så det är inte säkert att dina knappar är kopplade så att texten stämmer.
  6. 1 poäng
    Jag vet inte hur det är i alla olika motorinstallationer men expansionskärlet på min motor har inga max/min markeringar. Man fyller ganska mycket och om det blir för mycket så kommer övetskottet åka ut genom dräneringsslangen ner i kölsvinet när motorn blir varm. När motorn sedan kallnat så kan man titta efter hur mycket det är i kärlet och lära sig hur mycket det är lönt att fylla nästa gång. Med tanke på hur den tunna slangen på bilden är inkopplad ovanför lockets säkerhetsventil så är jag ganska säker på att denna fungerar som min och att det är expansionskärlet som är inringat på bilden.
  7. 1 poäng
    Tusen tack. Detta funka.
  8. 1 poäng
    Vi var ute med båten i långhelgen och såg söta sälar, jättesöta! Vi såg också många rovfåglar, men de har ju varit på gång ett tag. Det är ju skönt att Östersjön återhämtat sig så pass att sälar och andra djur högt upp i näringskedjan överlever. Långt in i skärgården (Trälhavet) simmade sälar rofyllt och lekfullt. Tänk så underbart gulliga de är. Mackey
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...