Delikat problem.
Som redan nämnts är minst den ena knappen felkopplad.
Bow Down, så skall trimplanet röra sig nedåt.
Bow Up så skall det röra sig uppåt.
Den vänstra knappen skall manövrera trimplanet till babord.
Den högra knappen skall manövrera det till styrbord, så säger i alla fall min logik.
Men jag vet att en del tycker det är logiskt att låta den vänstra knappen manövrera styrbords trimplan och vice versa.
På baksidan av knapparna/omkopplarna/strömställarna, vad du vill kalla dem, står det ibland stansat på anslutningarna vad det skall vara för färg på den kabeln du skall koppla dit.
Gr, green/grön, Y, yellow, gul, R, Red, röd ock så vidare.
"Knappen" fungerar som polvändare åt pumpens motor, då den kan gå baklänges och suga tillbaka oljan, mer om det senare.
Trimplanspumpen har ju bara en utgående slang till var sida.
Pumpen fungerar så att den pumpar ut olja vid tryck på "Bow Down".
Sedan suger den tillbaka oljan vid tryck på "Bow Up" men det klarar den inte av helt själv, för ute i trimplanscylindrarna sitter det en returfjäder som strävar efter att hålla kolvarna i cylindrarna i "hemmaläge" det vill säga ihoptryckta. Pumpen har även två magnetventiler, en med röd sladd och en med grön slang, dessa (tror jag) öppnar upp när man drar upp trimplanen (Bow Up) kan vara tvärtom, gissa vilken av den gröna och röda som är till bb resp. sb?
Avluftning sker vanligtvis genom att köra trimplanen upp och ned flera gånger, pumpen är självavluftande på det viset.
Vanligtvis är det olja till automatiska växellådor man använder i dessa system.