Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2018-05-23 på alla områden
-
2 poängDet finns en inre väg istället för Kråksundsgapet - men det är väl lite sent att påpeka nu!?
-
1 poängVad är ni för tokar som köper dynor för 50k till en båt som är värd 100k? Bara att åka på Jysk och lägga 5k och sen skära lite själv.
-
1 poäng
-
1 poängSkönt att det blev lite bättre. Det skall dock bli snabbare och mer slimmat nästa två veckorna. Det är ju både servrar och mjukvara som skall trimmas 😃
-
1 poängNu fungerar det bättre med läsplattan, inga urlaggningar, även i mitt kök där jag har sämre mottagning på mitt eget nätverk. Men bara i tre knop.
-
1 poängJag tror jag vet vilken du menar ! Närmast tror jag man kommer din sekvens om den spelas i A dur (3x#): A B C# - A B C# - A B C# B C# F# E A G# (tagit ur huvudet, av hänsyn till mina kollegor på jobbet runt mig öppnar jag inte pianoappen i telefonen. Och B är ju tonen H för oss gamlingar.... Det är ganska säkert en låt från Emil i Lönneberga och sekvensen spelas mycket riktigt av en klarinett tror jag. Skall leta lite mer i minnet. Edit: Denna menar jag, men det är nog inte "En till som jag" som det står, för den låter annorlunda/är en annan låt:
-
1 poängDet är fixat nu. Bara jag som glömt en liiiten sak. Tack för påpekandet!
-
1 poängSå, nu har jag VHF-SRC! :) Skrev provet för en halvtimme sen.
-
1 poäng
-
1 poängLasse Berghagen, är det inte som leder det där stockholmska allsångsprogrammet varje sommar på SVT (=Stockholms television)? Ja det är en fröjd att lyssna till Lasse Berghagens "Greatest hits" till skillnad från en massa modern hip-hop och rapp. "Teddybjörnen Fredriksson" och alla andra godingar... Men priset tog en båtgranne en gång, som spelade allt utgivet (och även outgivet) material av Eddie Meduza, om jag nu stavade rätt, sikken ekivok skit, men det är väl en viss form av parodi kan man hoppas... Nästan lika olyssningsbart som " Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict " Pink Floyd gjorde mycket konstigt i den psykedeliska eran runt 1969-1970, Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict är nog det konstigaste "musikstycket" av dem alla. Men om du inte lyssnat på "Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict" någon gång så gör det! Men det brukar räcka med en gång! Jag brukar däremot roa mig, klockan 05, i naturhamn, genom att på full dynamik, full volym, spela inledningen till "Time" med Big Bens klockor, kyrkklockor, hjärtslag och diverse tickande väckarklockor, det är väldigt uppskattat! kanske beroende på att hela låten går i 7/8 dels takt, med sving i sticket... Nä, så högt spelar jag inte så att det hörs utanför egna båtens avbärarlister. Även det att oskick, om nu absolut inte båtgrannarna gärna vill höra Pink Floyd-klassikern "Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict" för då ställer jag ju naturligtvis upp. Tro det eller ej, men inga verk av Eddy Medusa finns det i min skivsamling (och inte något av L. Berghagen heller, för den delen). Däremot en allt, tror jag som Dag Vag gav ut... Och naturligtvis allt och litet till av Pink Floyds materiel, även en singel med "Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict". Åter till ämnet; Nåväl... Att flänga förbi upphunna segelbåtar i icke planingsfart är ett himla oskick, även här på Bohuskusten. När jag hade min halvplanande Nimbus saktade jag alltid ned, försökte att passera med en eller två knop snabbare en den upphunna. Det brukade vara uppskattat. Men jag var nog den ende motorbåtsägaren som gjorde så. Jag har gjort så med nuvarande båt också, en direkt björntjänst, blir inte bra alls, då den drar upp en del sjö mellan 7-10 knop, kanske omkring 50 cm våghöjd, men vid 17 knop är det 20 cm våghöjd, vid 20 knop mindre än 5 cm våghöjd i svallet. Men klart svallet färdas ju då snabbare. det finns ju beräkningsmodeller och formler för att beräkna vågutbredningen. Men det är bättre att hålla farten och försvarligt avstånd än att sakta ned. Den båten var konturerad för att gå bra i sjön och inte riva upp svall i marschfart.
-
1 poängMina revlinor har flera gånger 'slingat' sig under bommen när jag hissat storen. För att undvika detta har jag knutit en gummistropp med en ögla som drar linorna föröver när seglet tas ner. På så sätt hamnar revlinor och stroppar i lazybagen. Funkar bra och det är inga problem att reva.
-
1 poängLite ungefärliga prisuppgifter som kan vara bra att ha i bakhuvudet när du tittar på en Linjett 32 eller båt i motsvarande storlek. Ny motor, 100 000:- kr. Håller i 30 år, men kan hålla i 40 år. Värdeminskning 3 500:- kr/år. Nya segel, 70 000:- kr. Håller i 10 år. Värdeminskning 7 000:- kr/år. Nya dynor, 50 000:- kr Håller i 20 år, men kan funka även i 30 - 40 år faktiskt. Värdeminskning 2 500:- kr/år Mackey
-
1 poängVarför inte gå till källan? https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-19941162-om-skeppsmatning_sfs-1994-1162 Som så vanligt med lagar, förordningar eller föreskrifter finns det alltid om, och, men eller eller... Jag antar att det är en fritidsbåt ni ska registrera dvs. det är i registret för båtar och inte fartyg den ska in? Särskilt eftersom det är det som står i det dokument du postat... Då är det den här som gäller: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1979377-om-registrering-av-batar_sfs-1979-377 Utifrån denna lag tolkar jag det som att det hänvisas till följande lag gällande vilken information som ska finnas enligt nedan: Alltså denna lag: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sjolag-19941009_sfs-1994-1009 Förövrigt kan man ju låta bli de spydiga kommentarerna om man vill ha hjälp. Inte för att jag seglat jorden runt med det jag gör dag ut och dag in är att läsa och tolka lagar. Nu har jag aldrig tolkat dessa lagar någon gång, men jag verkar vara på rätt väg? Vad är då en "igenkänningssignal". Ja, då går man till rikstermsbanken för att få den definition som domstolen skulle använda: http://www.rikstermbanken.se/visaTermpost.html?id=189817 Här hänvisas följande dokument: https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2009_2k.pdf Sidan 7: Ok och den förordningen verkar fortfarande gälla: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-1975929-med-vissa-bestammelser-om_sfs-1975-929 Jag ser i ditt papper att du har SFC-3428. Ingår det i den refererade serien? Ingen aning, kanske? Men det verkar ju till synes vara rätt. Men något form av samråd med Post och telestyrelsen lär ju finnas i ärendet. Så enligt svensk lag är begreppet IGENKÄNNINGSSIGNAL och inget annat. Så frågan handlar då egentligen om en översättning till engelska. Slår man det i ordbok får man "recognition signal" vilket säkert inte är rätt sätt. Jag antar att det finns motsvarande internationellt och det är väl lämpligt att använda den engelska termen. EU verkar ju ha något: https://en.wikipedia.org/wiki/Craft_Identification_Number Utifrån din frågeställning om "official number" verkar det vara följande som är refererat: https://en.wikipedia.org/wiki/Official_number Verkar inte finnas någon internationellt vedertagen engelsk term helt enkelt.. Så du har fått rätt nummer. Möjligen att översättningen inte passar just den termen USA vill använda för det men ja... Ändrar man till official number är det väl ingen som hindrar ett annat land från att gråta över det? EU använder ju ett annat uppenbarligen. Lite spännande att Sverige inte anpassat sig till EU på den här fronten än dock. Men hade det skett skulle de ju ha benämnt det "Craft Identification Number (CIN)" och då består ju samma problem.. Jag kan ju tycka att "call signal" är en mer rätt översättning av "igenkänningssignal" än om man översatt det till "official number", men men...
-
1 poängEller för att undvika materialblandning: Borra ett för stort hål genom akterspegeln. Fyll hålet med epoxy. Borra ett lagom stort hål till din skruv och montera motorn. Som antytts tidigare så kan det bli rätt stora sidokrafter på motorfästet vid kraftigare girar som orginalskruvtvingarna kan ha svårt att hålla emot. En (eller två) genomgående skruv tar hand om de krafterna mycket bättre. Maskingängad skruv med sexkantskalle och en bricka o vingmutter på insidan blir nog utmärkt (behåll skruvtvingarna för att fästa motorn när den hängs på och sätt dina extraskruvar längre ner på motorfästet). Men ta de försiktigt i svängarna, 20 hästar på en liten gummibåt är rätt mycket och kräver en del omdöme men det kan nog vara rätt kul. (Å så hoppar vi över diskussionen om buskörning inne bland förtöjda båtar... ) Det är ju inte så viktigt om det skulle sippra in vatten i båten genom hålet. Det finns ju självläns i gummibåten och en gummibåt riskerar ju inte att sjunka... Däremot måste det vara tätt så det inte kommer in vatten i trät i akterspegeln, där är du på helt rätt väg med dina idéer.
-
1 poängVet inte mycket om just din motor, men har endel erfarenhet från när de flesta maskiner kyldes direkt med sjövatten. Dlna frågor; det är maskinen som bestämmer åt vilket håll impellern ska snurra, inte mycket att göra åt det. Termostaten brukar vanligtvis inte gå att montera upp och ner, men skulle den mot förmodan så ska den största delen av termostaten vara på den varma sidan alltså ner i maskinen. Har du rätt termostat? termostater för sjövattenkylning brukar öppna runt 60 grader C tempmätaren är då anpassad för denna motortemperatur så att mätarens röda område börjar vid 60/70 grader, monterar man då en biltermostat kommer instrumentet att visa en bit in på rött trots att maskinen inte kokar. Dylika tempmätare brukar vara indelade i vitt grönt och rött fält, ibland även med markering K och V eller C och H Att på en sådan skala läsa in egna gradtal blir helt missvisande. Skaffa en handhållen tempmätare så du själv avläsa tempen på olika ställen i systemet. Tommy här på forumet brukar skriva att mäta är att veta och det gäller även här.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00