Gå till innehåll
fredag 27 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-05-11 på alla områden

  1. 1 poäng
    Varför förvirra Martin med en beskrivning av ett 270T-drev. Alltså ett med powertrim. De är väldigt ovanliga. Gör så här. Ställ reglaget i friläge. Skruva på tärningen på reglagekabeln. Dra och tryck kabeln fram och tillbaka. Tärningen ska gå att föra lika långt från hålet i drevets växelmekanism åt båda hållen, när drevet är i neutralläge. Kanske är jag en dålig pedagog, men jag kan inte förklara bättre.
  2. 1 poäng
    Du borrar med en så liten diameter på borren att du inte skadar gängorna. Antagligen kommer skruven lossna och skruvas ur neråt medan du borrar.
  3. 1 poäng
    Ser väl bra ut! Nu behöver du inte kalla dig amatör längre!
  4. 1 poäng
    Babords sida färdigmonterad vilket jävla slit, plockade ur skivorna säkert tjugo gånger sågade om och passade in. Men till slut gick de att få allt på plats. I morgon styrbords sida
  5. 1 poäng
    Ok, så den växlar mellan att ladda de olika kretsarna? Eller laddar den lite på båda samtidigt? Hur som känns det som om felet ligger innan batterisepartorn, eftersom jag inte såg någon laddning i förbrukarkretsen under hela dagen. Om det kommit laddning till batteriseparatorn antar jag att det borde ha synts.
  6. 1 poäng
    En aspbnergerskadad bezzervisser som är medlem i Svensk Utryckningsfordonsförening och diverse VW-klubbar vet att det heter "Släpmotorspruta". Dessa fanns i några olika storlekar, 1200l/m var rätt vanligt, modernare med VW 1600-industrimotor och pump från Ziegler hade kraftigare effekt. annars var Rubergs pumpar vanligast i vårt land. Fanns även varianter med Volvo B18 och äldre avbröstbara baserade på antik svensk utombordsmotor. Jag har spolat ned klenare staketstolpar i trädgården med hjälp av en högtryckstvätt, det fungerar si så där, varken bra eller dåligt, tog längre tid än att gräva men var roligare, kan tänka mig att släpmotorspruta kopplad till ett bra strålrör fungerar väldigt bra under vattnet (om nu släpmotorsprutan får stå kvar på land). Fråga lokala deltidsbrandstationen eller hellre brandvärnet (räddningsvärnet) om ni kan samordna en övning för detta ändamål.
  7. 1 poäng
    "Vaselin" är en Finlandism. Det är alltså det man i Sverige kallar fett. I Finland kryper man in under lastbilen med vaselinsprutan, för att smöja leder och axlar. Alltså en annan benämning för samma sak. Som parentes kan nämnas att det som i Sverige kallas vaselin, kallas vitt vaselin, och det kan man sätta på läpparna, eller använda till andra, ofta medicinska ändamål. Här några exempel: dass=tupp toa=vessa (wc) ruff=kajuta avgasrör=avlopp tanklock=tankkork stickpropp=stöpsel örngott=dynvar lacka bilen= måla bilen Alltså samma språk, men med litet olika nyans och språkbruk. För den som inte känner till det finns det en Svenskspråkig minoritet på 5,4% i Finland
  8. 1 poäng
    Parallellkoppla panelerna före regulatorn så behöver du bara en regulator. Så gjorde jag när jag utökade med en till solpanel. Man kan även seriekoppla panelerna, men då måste man kolla så att regulatorn klarar den högre spänningen. En annan nackdel med det är att skuggas båda panelerna så laddar ingen av dem. Vi parallellkoppling är det bara den skuggade panelen som slutar ladda.
  9. 1 poäng
    Låter vettigt. Om du inte jobbat med laminat tidigare så ta för vana att tejpa innan du sågar, kanterna blir lätt trasiga. Ett sätt är att fräsa kanterna då blir de knivskarpa.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...