På vår båtklubb så är det båtägaren som har det slutliga ansvaret för att båten står korrekt efter upptagningen. Kranskötaren må ha idéer om hur båten bör placeras, han har ju oftast rätt stor erfarenhet, men det är båtägaren som ska veta hur hans båt ska pallas upp/stöttas inför vinterförvaringen. Kranskötarens ansvar är att båten transporteras skadefritt och ställs ner utan att båten skadas.Sedan har han gjort sitt jobb. Om det sedan sker sättningar i marken, efter att båten ställts på plats, så att stöttningen behöver efterjusteras så måste ju även det ansvaret åvila båtägaren.
Det finns väl en tröskel i framkant av sittbrunnen så att vatten inte ska kunna rinna in i båten från sittbrunnen. Båten måste ju ha stått extremt framåtlutad om det runnit över den tröskeln. Så tokig pallning att det ska kunna rinna över den tröskeln finns det väl ingen som godkänner vinteruppställningen av en båt. Så hur har den stora mängden vatten kommit in i båten?
Har du inte tittat till båten under hela vintern och dessutom med nedrasad presenning så är nog risken att även om du har en försäkring så kommer skaderegleraren att hänvisa till "bristande tillsyn". Försäkringen är ju till för "plötslig skada" och inte för bristande skötsel. Det blir nog svårt för dig att kunna hävda försäkringsskada....