Det låter som du polerar med för fint polermedel. De namn du nämner är tillverkare som har många olika produkter så det säger inte så mycket.
Du kan se olika kategorier av polermedel som olika grovlek på slippapper ungefär.
1: Rubbing i burk pasta/lerkonsistens = jättegrovt typ 40-papper (rasp )
2: Flytande rubbing = grovkorningt, säg 120-papper
3: Cleaner = medium 400ish..
4: Polish = finkornigt papper, typ 1000.
(Siffrorna slängde jag ut lite som illustration av skillnaderna bara, givetvis avverkar inget av medlen lika mycket som slippapper.)
Så, om du har en normalmatt yta på skrovet duger det nog inte att börja med Polish. Är ytan däremot ganska ok redan är det onödigt att gå på med rubbing, det avverkar trots allt mer material så jag är rätt restriktiv med rubbing, men måste man så måste man.
Cleaner är mitt val för polering varje eller vartannat år, sonax proffesional cleaner är väl lite av en favorit hos mig, men den finns bara i 1L flaskor så det räcker ju några år.
Polish funkar bara för att få hyperblankt när du redan polerat med nåt grövre innan.
Så jag misstänker att du försökt polera en rätt matt yta med Polish?
Du ska nog även prova med skumgummipads istället för lamullshätta, de finns i olika hårdhet men vilken som helst funkar för oss amatörer.
En sak till, kan det vara så att du lägger på för mycket medel?
För mycket medel minskar effekten av poleringen. Är hättan "blöt" blir det ju lägre friktion.
Vaxet lägger jag oftast på för hand, låter torka, sen torkar av det för hand. Är poleringen bra gjord ska det gå lätt. Nån enstaka sort har gett en fet hinna/halo som jag får polera bort med lamullshätta.
Generellt tycker jag bilprodukter funkat bättre än båtprodukter för mig. Men det finns ju oändligt många så det kan ju bara råkat vara så bland de jag använt.
3m sortimentet är erkänt bra bland proffsen så det ska jag prova i år. Finns på seasea.