Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-04-22 på alla områden

  1. 1 poäng
    Mn förra båt byggd 1972 var blå. Redan 1984 var geloaten så blekt, så dåvarande ägaren valde att måla om den med Internationals 2K-färg i en mörkbå kulör. Jag fick med bilder före och efter omålningen. EN väldig skillnad. Bortsett från ett stort antal repor som antingen var med i köpet eller som jag själv var orsak til, ser glansen på 2K-färgen i stort sett lika dan idag som när den målades om. Killen som målade om båten var pedant. Ägaren efter honom pensionerad sjökapten som dog i hjärtinfark efter nåt år. Själv är jag slarvpeller, men har ändå regelmässigt vaxat och poleratbåten på traditionellt vis: Jag gör det en gång om året. Jör jag något så gör jag det ordentligt - trotts att jag i själen är slarvpelle. Jag förstår ditt problem. Om nån tycker det är srattretande, skulle jag bjuda på det. Hade jag haft samma tankar som du skulle jag vänt mig till Rössy Kapell på Smögen, som hade sytt ett kapell som passat din båt precis. http://www.rossykapell.com/ Sen är det ju viktigt att kapellet inte skaver, så den ea villan blir värreän den andra. Ligger du i ybommar kanske kapellet skulle hänga ner från ybomarna/sitta fast i ybommarna och som du med gummikord kunde sträcka nästan intill relingen. Nu vet jag inte var i Sveriges avlånga land du bor och det finns kanske kapellmakare på närmare håll. Annars får du väl vinterförvara på Smögen nästa vinter. Fast om du utvecklar min ide, så är det väl bara att malla själv!?
  2. 1 poäng
    Håller med, och det många gör felet är att de inte tvättar båten riktigt mellan momenten, före polering tvätt, efter polering tvätt sedan vax då slipper du flammighet samt att det torra vaxet släpper bara du torkar till, och du får ett fint djup samt yta. Autosol hör inte hemma på gelcoat, undrar om de hör hemma nånstans. http://de-ijssel-coatings.se/sites/default/files/docs/rekondguide_keynote_0.pdf
  3. 1 poäng
  4. 1 poäng
    Jo! Eller kanske inte det enorma jobbet och att det blir blankt, men själva tvättningen och vaxningen är viktig för att skydda plasten mot UV-strålning och nedbrytning. Det behöver inte vara jobbigt och ta tid att sköta båten så att den inte åldras onödigt fort. Förra våren hade vi lite brådis så jag tvättade, vaxade och efterpolerade vaxet med en mopp med mikrofiberduk. Det tog en dryg timme på en 32-fotare och blev rätt bra faktiskt. Gör så här. Mackey
  5. 1 poäng
    Nja. Ett oskyddat skrov kritar och bryts ner av solens strålar. Gissar att det dock bara är till en gräns och sen skyddar det kritade lagret ytterligare nedbrytning. Å andra sidan så tär polish och rubbing också lite av ytan. En ovaxad yta fäster smuts lättare på. En polerad och vaxad yta syns skiten lättare på. Det finns för och emot.
  6. 1 poäng
  7. 1 poäng
    Skippa alla "mirakelmedel" och "3 steg i 1" osv. Nu är jag bara amatör men gissar att många sådana medel har fillers som lägger sig i porerna. Det kanske ser blankt ut för stunden men tror knappast det håller i längden eftersom skit fortfarande kan finnas kvar. Sådan skit löses bäst upp med riktigt polermedel, tryck och värme. Om du har en maskin med lammullshätta som du länkar till så börja med två steg. Kör ett medium polermedel, jobba in ordentigt på lägre varv och tryck. Öka sedan varvet undre lättare tryck och dra sedan av resten för hand med trasa/microfiber. Jobba med MÅNGA trasor, snåla inte när du köper. Har du haft lite för mycket medel så blir trasorna snabbt mättade och du får aldrig en torr och ren yta. Skippa Autosol på gelcoat...
  8. 1 poäng
    Det låter som du polerar med för fint polermedel. De namn du nämner är tillverkare som har många olika produkter så det säger inte så mycket. Du kan se olika kategorier av polermedel som olika grovlek på slippapper ungefär. 1: Rubbing i burk pasta/lerkonsistens = jättegrovt typ 40-papper (rasp ) 2: Flytande rubbing = grovkorningt, säg 120-papper 3: Cleaner = medium 400ish.. 4: Polish = finkornigt papper, typ 1000. (Siffrorna slängde jag ut lite som illustration av skillnaderna bara, givetvis avverkar inget av medlen lika mycket som slippapper.) Så, om du har en normalmatt yta på skrovet duger det nog inte att börja med Polish. Är ytan däremot ganska ok redan är det onödigt att gå på med rubbing, det avverkar trots allt mer material så jag är rätt restriktiv med rubbing, men måste man så måste man. Cleaner är mitt val för polering varje eller vartannat år, sonax proffesional cleaner är väl lite av en favorit hos mig, men den finns bara i 1L flaskor så det räcker ju några år. Polish funkar bara för att få hyperblankt när du redan polerat med nåt grövre innan. Så jag misstänker att du försökt polera en rätt matt yta med Polish? Du ska nog även prova med skumgummipads istället för lamullshätta, de finns i olika hårdhet men vilken som helst funkar för oss amatörer. En sak till, kan det vara så att du lägger på för mycket medel? För mycket medel minskar effekten av poleringen. Är hättan "blöt" blir det ju lägre friktion. Vaxet lägger jag oftast på för hand, låter torka, sen torkar av det för hand. Är poleringen bra gjord ska det gå lätt. Nån enstaka sort har gett en fet hinna/halo som jag får polera bort med lamullshätta. Generellt tycker jag bilprodukter funkat bättre än båtprodukter för mig. Men det finns ju oändligt många så det kan ju bara råkat vara så bland de jag använt. 3m sortimentet är erkänt bra bland proffsen så det ska jag prova i år. Finns på seasea.
  9. 1 poäng
    Här är en text jag skrivit tidigare. Det har funkat i några år och jag har gummistövlarna kvar! ag försökte utreda hur stor generator som behövs. Tittar man på de uppgifter som finns så krävs det 10g ozon/timma för att sanera 150 m2. En generator som ger 0,5g/tim mögelsanerar 10 m2 på en timma och luktasanerar samma yta på dubbla tiden. Med sanering menas ett utrymme med ordentliga mögelangrepp eller för att få bort tex brandrök. Tillsammans med en kille som jobbar med sanering kom vi fram till att en generator som ger ca 0,25-0,5g/tim och som körs 15 min vartannat dygn räcker för att hålla borta mögelsporerna och ta bort lukt. Så istället för att köpa en generator som kontinuerligt klara att ge 0,5g/tim för 2500kr så köpte jag en billig kinesisk men som bara kan gå 30 min. Mitt främsta mål var att eliminera risken för mögel. Någon riktig dålig lukt hade jag inte men tex dynor luktar sällan fräscht efter några år ombord. Så jag tog ut dessa och behandlade dem separat. Efter det har de fortsatt lukta bra. En för stor generator riskera att ge skador i form av blekta textilier och söndervittrat gummi. En generator som ger max 0,5g/h anses ganska ofarlig. Bilrekondaren har en sådan och kör den ett par timmar i en bil. Det ger “nybilsdoft”. Intressant hur ni andra resonerat. Min båt har ca 20m3 i luftvolym eller ca 24 kg luft. För att effektivt döda mögel krävs runt 4 ppm ozon, dvs ca 0,1 g. Min ozongenerator ska ge 0,4g/tim, därför kör jag den 15 min = 0,1g ozon. Nu har jag inget mögel utan kör bara i förebyggande syfte. Generatorn står på dass med dörren halvöppen. Men, det jag upptäckte i höstas var att all toalukt var borta och det luktar påfallande fräscht i båten! Man ska inte vistas i miljöer med mer än 0,3ppm ozon.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...