Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-04-20 på alla områden

  1. 1 poäng
    Ok, jag håller med, akterkabinen på Bavaria 30 är en dubbelkoj och en liten garderob. Men den funkar bra att sova i om man inte är längre än 180 cm lång.
  2. 1 poäng
    Känner en kille som har en sådan, ganska trevlig. Men akterhytt? Nja, bred stickkoj med dörr. Maxi 33 har däremot en "riktig" akterhytt. I valet mellan Maxi 33 och Bavaria 30 skulle jag nog lägga till lite och satsa på Maxi 33. Troligen kommer andrhandsvärdet vara högre.
  3. 1 poäng
    Biltema säljer även "vax" för inblandning om du letar!
  4. 1 poäng
    Jag tvättar, gnuggar och vaxar överbyggnaden mm på land, men gångytorna tar jag med såpa, sjövatten och rotborste i sjön. Sedan får man ju skölja av skrovsidorna lite snabbt.
  5. 1 poäng
    Visst liggger Maxi 33 högre i pris än flera andra jämngamla båtar i samma storlek. Men som vanligt är det marknaden som styr så folk betalar väl helt enkelt mer för en 33:a. Det gjorde jag och är verkligen jättenöjd med vår som vi seglat i 5 säsonger med tre barn. Styv på sjön, trevlig (och praktisk) att bo i samt lätt manövererad. Ett kapell över sittbrunn sedan så blir det riktig bra.
  6. 1 poäng
    Det beror ju på hur noga du skall va. Plastar du i morgon Lördag och slipar av på Söndag och skippar spackling och lägger på topcoat (dvs gelcoat med vaxupplösning iblandad) så kan du ta ett grovt sandpper och dra över topecoten på måndag - måla överfläcken med bottenfärg och sjösätta direkt. Topcoten kan du lägga på ganska flödigt (eller kanske tom skippa - tala inte om att jag sagt det) Topecoaten är ju tixotrop polyesterplats med färgpigment och vaxlösning i. En aning tätare än polyesterplasten som du lagat med. ( aning betyder mycket, mycket lite - knappt ett uns) Fördelen är att du tätar till alla glasfibertrådar som du slipar fram när du slipar av lagningen och glasfibertrådarna suger nog en aning vatten. Vad det skulle kunna innebära kan bli en lång historia. Troligtvis inget alls och i varje fall inte alls om den gamla skadan resulterade i. Om du kan hålla varmt runt reparationen, så kanske du tom kan matta topecoaten med grovt slippapper (jag använder helst K40() och bottenmåla och sjösätta sen söndag eftermiddag. Sen att bottenfärgen kanske släpper över lagningen pga att du inte har nån grundfärg - typ epoxygrundfärg - det är en annan helt obetydlig detalj. Det är därför jagskulle matt av - river upp tocpcoaten - för att den skall fästa så bra som möjligt. Det är därför jag alltid lagar såna skador med epoxy. När lagningen är klar är också epoxybehandlingen klar. Men det är sån marginell skillnad så kör du som du tänkt. För att måla över epoxygrundfärg över en polyseterlagning skall du vänta minst 15 veckor (enligt BILTEMA) 5 veckor enlig International. I det här fallet är jag - på förekommen anledning - helt övertygad om att BILTEMA har mest rätt.
  7. 1 poäng
    Vi jobbar på det! Har själv en dator som inte alltid skriver vad jag tänker!
  8. 1 poäng
    Ja du ska läsa vad jag menar, inte vad jag skriver. ☺️
  9. 1 poäng
    Å innan man åker ham kan man ju sätta typ en flyttkarton eller lite isolering runt det palastade området för att behålla så mycket värme som möjligt. Det har jag gjort ofta.
  10. 1 poäng
    Kommer bara härdningen igång så skapar den sin egen värme om det är polyester. Man kan värma området där man ska plasta med varmluftpistol. Efter plastningen värmer man en liten stund, sen kan man åka hem Det kan vara kul att testa detta hemma på en bit kartong el likn. Det är alltid skönt att se att saker fungerar i verkligheten.
  11. 1 poäng
    Jag håller med om att det beror på kvaliteten på båt och plastarbeten. På mitt skrov är överdelen mörkblå och det håller en fin lyster under hela säsongen, båten är från 2002. Jag har lagt upp vårrustningen likadant oavsett om jag har haft en helvit båt eller någon färg och det har hållt hela säsongen.
  12. 1 poäng
    Håller med dig Blå båt är skitsnyggt. Som du säger man lär hålla efter skrovet, och inte fuska.
  13. 1 poäng
    Jag skulle vilja säga att det förmodligen beror på båten, åldern och tillverkaren. En del kan ha lite tunnare gelcoat och då kan man förstås gå igenom lättare. Nu vet jag inte vad det är för båt ni kikar på, men vår daycruiser från 2002 är blå/mörkblå och har en fantastisk fin blå nyans fortfarande. Som ny. Men det gäller att hålla efter ja. Som Christer påpekar så oxiderar färgad gelcoat lättare. Men om man gör ett bra grundjobb med ordentlig polering och sedan lackförsegling så klarar man sig med en lättare behandling år 2 osv. Jag kom undan med endast finrubbing i år och sedan vax. Men det är förstås inget snack om att färgad gelcoat kräver mer. Men när den väl är uppe i glans så är det svårslaget. Få saker lyfter fram en båts linjer så elegant som en riktigt sober kulör på skrovet om du frågar mig...
  14. 1 poäng
    Targa 96, den äldre versionen med blyköl. Har du barn i åldrarna 11 & 13 år så kan den "utvändiga" vägen till akterruffen vara en fördel - så får lite frisk luft ibland Maxi 33 kollade jag lite på men priset var helt fel tyckte jag. Kostar mer än en Malö 50 med ny motor och fräscha segel.
  15. 1 poäng
    Sen är det det där med akterruff. Det är inte så populärt på nyare båtar. Min 32' båt har det men bara nedgång från sittbrunn. Numera vill man helst kunna gå "inomhus" till akterruffen och då hamnar oftast sittbrunnen högre och blir dessutom smal. Man måste upp i storlek alltså. Mina barn vill bara segla dagtid så akterruffen är numera ett mycket praktiskt förråd. Äldre båtar typ Najad, Malö mfl har fungerande lösningar. Mitt djupgående är 1,4m, det var ett absolut krav att det skulle vara max 1,5m, då ökar antalet möjliga naturhamnar med en faktor 3 här i Vänern.
  16. 1 poäng
    Större båtar har inte samma problem med djupgåendet eftersom kölen sitter längre akteröver än på en mindre båt. Såklart kan det bli problem ändå pga maxdjup, men frågan är om det är viktigast om båten är bra när den segla, eller om man prioriterar att ligga i hamn..?
  17. 1 poäng
    Vi var 5min från att köpa en sun odysse 37.. med grund 1.35m köl. Rodret sticker dock djupare.. vilket känns "sådär" Nu blev det turligt nog inte den. Träffade dom som hade köpt den. Segla den funkar från läns till halvvind. Från halvvind och högre i vind går den mer i sidledd än i färdriktning så dom upplever att den är mer motorbåt i dom vindarna. Kryss är inte tänkbart. Om det viktiga inte är att kunna segla i alla vindar så e de ok.. rodret sticker ca 1.6-1.7m Vilket innebär att du kan köra över en sten som ligger 1.4 meter under vattnet och dundra i rejält med rodret..
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...