Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-04-19 på alla områden

  1. 2 poäng
    Den typiska erfarenheten jag har av "hantverkare/hantverkerier" som är gjorda mot endast pengar i belöning, alltså inte till någon nära vän/släktings räkning är att det alltid blir bättre att göra själv och oftast, om man har tillgång till rätt verktyg, även snabbare och till mindre möda än att anlita... tyvärr. Annars skulle det inte heller finnas underlag för såpor som fuskbyggarna mm. Pilla isär, kolla hur och varför varje del finns där, så du förstår konstruktionen. Sen är det ju bara att hålla rent och göra noggrannt. Då är oftast jobbet gjort innan du ens skulle fått tag på nån som ska göra det.
  2. 1 poäng
    Håller med dig Blå båt är skitsnyggt. Som du säger man lär hålla efter skrovet, och inte fuska.
  3. 1 poäng
    Har själv en Johnson 20 hk (1987). Sätt en anod liknande den i länken på ovansidan av kavitationsplattan på styrbords sida. http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Zinkanod/ANOD_JOHNSON_PL_2-150YA40_50?id=11202
  4. 1 poäng
    Jag har sett precis samma fenomen tidigare, speciellt kombinationen av regulator som ej går att justera laddspänning manuellt, och med batterier av billigare kvalitet. Min teori är att kombinationen bulkladdspänning under lång tid samt många cykler gör att batterierna åldras i förtid. Jag tycker mig se problem med regulatorer som inte tycker att de kommer över bulkfasen vintertid, då strömmen från panelerna vintertid inte räcker för att laddningen ska uppnå vissa börvärden och laddningen "fastnar" då i bulkfasen. Vissa regulatorer har även en egenförbrukning som under en lång mörk vinter kan leda till urladdning med långtida sulfatering som följd. Vissa regulatorer har även temperaturkompensation vilket jag tror kan förvärra problem då de vintertid kommer vilja dra laddspänningen upp mot 15V vilket långvarigt inte är så bra. Jag kör numera en maxspänning på 13.6V på min regulator på vintern för att tillse att den håller en underhållsladdning och inte cyklar upp till 14.4 så fort solen tittar fram. Jag är rätt säker på att du kommer bli tvungen att byta dina batterier. Kan vara värt att ta hem och köra en recondladdning om du har en laddare med den funktionen och sen testa batterierna var för sig och se om det är ett som är sämre än de andra.
  5. 1 poäng
    Om det är 4 meter mellan batteri och bogprop måste du räkna på 8 meter. Strömmen skall både dit och tillbaka. /Claes
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...