Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-04-18 på alla områden

  1. 2 poäng
    En klassisk ytbehandling är Roslagsmahogny. En blandning av trätjära, linolja och terpentin eller lacknafta. https://sv.wikipedia.org/wiki/Roslagsmahogny https://www.gysinge.com/article/1085/roslagsmahogny-och-tjära
  2. 1 poäng
    Ska och ska!? Vet inte vad det står i bruxen. En grinig ÅF kan säkert påpeka det som skäl till att du ska betala en del av repkostnaden. En annan anledning kan vara att luftningsskruven (heter den så den som man lossar för att släppa ner en motor utan att använda trim-motorn?) kan läcka lite. Prova att skruva åt den lite.
  3. 1 poäng
    En motor av årsmodell 2015 som sköts och servats enligt tillverkarens anvisningar (Första service efter 3år eller 300 timmar) har fortfarande garanti kvar (5år) så vänd dig till en auktoriserad Evinrude verkstad då det helt uppenbart är ett garanti ärende. /Kenbja
  4. 1 poäng
    För mig får du gärna kalla den medbringare. En medbringare bringar med något, och det är just vad propelleraxelflänsen gör. Den bringar med axeln i rotationen. Den behöver inte brista om propellern slår i något. I så fall är det en brytpinne. Om det sitter en mutter i centrum av medbringaren, sitter den på kona på axeln. För att få loss den kan man behöva värma den. Ett trick är att lossa muttern några varv och sätta en lämplig bit mellan backslagets axel och muttern på axeln, så att det blir en glipa när man för axelflänsen mot backslagets fläns. Sedan sätter man i skruvarna och muttrarna och drar dem jämnt. Om man har tur lossnar flänsen från axeln. Annars får man värma flänsen när den sitter i spänn. Man ska vara försiktig med avdragare mot propelleraxeln. Den är ganska mjuk och kan bli deformerad.
  5. 1 poäng
    Smuggla från Sverige? Jag har för mig att det är tillverkningsår som det står på slangarna men är lite osäker. Fem år har jag kört med men så glömmer man ibland och då blir det kanske några år till. Men det känns ganska tryggt.
  6. 1 poäng
    Skulle nog prova att lägga en zink och en alubit i en burk med oxalsyra och se om de påverkas efter några dygn. Hur är det med mässing? Finns väl en del rördelar. Kom att tänka på... Om två olika metaller förbinds genom järnet i motorn, och kylsystemet fylls med syra, har man då skapat ett galvaniskt element?
  7. 1 poäng
    Utan att veta skulle jag utgå från att det finns delar av alu. i din maskin. Varför inte göra en adekvat felsökning istället, från kylvattenintaget i botten, systematiskt till avgasutsläppet och rensa mekaniskt / handgripligt där det eventuellt är stopp/dåligt flöde. Lite OT, oxalsyra verkar ha blivit den nya innedrogen bland båtåkare, ja jag vet jag har propagerat för den till att rengöra skrov, och på träbåtstiden funkade den till att bleka trä som blivit mörkt.
  8. 1 poäng
    Jag rekommenderar full tank av ett annat skäl. I en båt vi hade som stod några år med en halvfull tank (diesel) var de delar av bränsleröret och armen till nivågivaren alldeles rostiga. De delar som var under bränsleytan var som nya.
  9. 1 poäng
    Det vet man inte riktigt. Jag skulle nog börja med något ofarligare.
  10. 1 poäng
    Absolut. Klibbar inte som ren tjära.
  11. 1 poäng
    Jag hade rekommenderat följande när det gäller laddvärden: Equalize: 0 (av) Charge limit: 14.6 Boost: 14.4 Float: 13.6 (eller vad som står på batterierna) Boost reconnect: 12.7 (för att undvika återkommande laddcykler när detta inte är nödvändigt) Equalize duration: 0 (av) På Vintern är det vettigt att sänka charge limit till samma som Float.
  12. 1 poäng
    Begränsning, nja oxalkristallerna löser sig inte mer än till en viss gräns, "mättad lösning" resten kommer att ligga olöst i vattnet. Som påpekats tidigare gillar inte aluminium och zink (galvat) oxalsyra. Aluminiumdelar har funnits i motorer i 100 år.
  13. 1 poäng
    Mackey - Detta är ett internationellt avtal som vi har att följa, samt försöka häva tillsammans med andra länder nu när Kina inte längre är att betrakta som ett U-land. Men detta fula agerande från Magdalena Andersson för att "hjälpa" PostNord som inte klarar sitt uppdrag är inget annat än skamligt. Att stoppa utvecklingen blir litet som när skrivarna försökte stoppa tryckpressarna eller kuskarna gjorde allt för att stoppa de ångdrivna tågen, det finns många exempel i historien. Magdalena Andersson får in i snitt 14:- per paket i moms, till en kostnad om minst 75:- per styck för medborgarna, girigt är bara förnamnet. Vi ska även komma ihåg att det finns en hel del näthandlare ute i landets glesbygder vars verksamhet allvarligt hotas av PostNords avgifter och tillkortakommanden som distributör.
  14. 1 poäng
    En sådan båt ska man väl tjära?
  15. 1 poäng
    Maila mig med relevanta uppgifter så löser jag det. Det är något konstigt fel med ändra mailen men loggar vidare för att hitta buggen. //stavhammar
  16. 1 poäng
    Är det alumotor eller? Det är nog ingen fara att köra in oxalsyra eller fosforsyra. Det äter inte metall direkt effektivt, däremot kalk och rost. De flesta packningsmaterialen tål dessa syror jättebra. Du har ju åxå tänkt spä ut det rätt mkt. Du kan alltid hälla upp lite i en plastburk vid sidan om och lägga i en referensbit.. som du ju kan hålla koll på. Vad du än gör, om det är alu-motor, häll inte i ett alkaliskt medel... det löser upp aluminium jätteeffektivt. När du kör syra igenom kommer du snart märka att det skummar, då löser den kalk.
  17. 1 poäng
    Köpt två båtar i Finland, bägge kostade dryga 300 000kr/st skrev ett vanligt köpeavtal med säljaren (bägge var privatpersoner) den första blev köpeskillingen överförd från Nordea. Betalade extra för express bet, det gjorde att den syntes på säljarens konto efter 2-3 timmar. Detta var nu 5-6 år sedan, så det är säkert inte sämre nu. Andra affären löste jag genom att föra över pengarna i förväg, till min fru syster (som bor i Finland) då syntes sedan överföringen direkt. Körde bägge båtarna från Finland till Åland sjövägen. Därefter på trailer på Vikingline till Kapellskär. Gör så varje sommar, med bägge båtarna (sommarhus på Åland) har inte någon gång blivit frågad eller tvungen att visa något papper. Bägge båtarna är försäkrade i Svenska bolag, aldrig någon som viljat sett någon dokumentation. Dock så finns det ett båtregister i Finland. Det skall du gärna få se av säljaren. Ta en kopia eller kort på det (jag fick dock med mitt, på ena båten) säljaren kommer sedan avregistrera båten, då den gått på export. Det är ett bevis, på att säljaren äger båten. Vet dock inte om du kan spara så mycket pengar, på en båt i din prisklass, men klart värt att jämföra. Svenska kronan står klart mycket sämre mot euron nu, än när vi köpte våra båtar. Det gör import mindre lönsamt. Det är främst inhemska märken, dvs finska båtar, som tidigare gick att få bra pris på.
  18. 1 poäng
    om du trailar båten hem och tullen stoppar dig kan de vilja se att båten någongång bakåt i tiden blivit momsad, annars är risken att du åker på det igen i sverige.
  19. 1 poäng
    Så hette den! Har hört flera som använt och varit nöjda. https://www.amazon.co.uk/Captain-Tolleys-Creeping-Crack-sealer/dp/B003T6EJ9A
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...