Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-04-17 på alla områden

  1. 1 poäng
    Jag skulle vilja säga att det förmodligen beror på båten, åldern och tillverkaren. En del kan ha lite tunnare gelcoat och då kan man förstås gå igenom lättare. Nu vet jag inte vad det är för båt ni kikar på, men vår daycruiser från 2002 är blå/mörkblå och har en fantastisk fin blå nyans fortfarande. Som ny. Men det gäller att hålla efter ja. Som Christer påpekar så oxiderar färgad gelcoat lättare. Men om man gör ett bra grundjobb med ordentlig polering och sedan lackförsegling så klarar man sig med en lättare behandling år 2 osv. Jag kom undan med endast finrubbing i år och sedan vax. Men det är förstås inget snack om att färgad gelcoat kräver mer. Men när den väl är uppe i glans så är det svårslaget. Få saker lyfter fram en båts linjer så elegant som en riktigt sober kulör på skrovet om du frågar mig...
  2. 1 poäng
    En gammal god regel är väl 5 år?
  3. 1 poäng
    Jag har fått lära mig någon gånga att delar som ska smörjas ska bara rengöras med fotogen el likn men aldrig T-röd. Någon förklaring till detta har jag inte. Mina vantskruvar får ligga i fotogen några veckor. Sen borstas gängorna med mässingstrådsborste och sköljs med ren fotogen. Smörjs med vantskruvolja (som köptes på 80-talet). Jag skruvar aldrig isär de helt. Längden mäter jag noggrant innan renöring så att jag kan skruva ihop dem till rätt längd. Skruvarna märks med olikfärgade buntband.
  4. 1 poäng
    Mässing är omagnetiskt så om magneten fastnar så på konan så är den inte av mässing. Rostfritt syrafast (A4) är också omagnetiskt men vissa rostfrikvaliteter (sämre rostskyddsegenskaper) kan vara magnetiska. Men konan är sannolikt inte av rostfritt, så det är nog stål till den.
  5. 1 poäng
    I min ungdom stod det ofta "Made in Japan" på teknikprylar och det ansågs då vara lågkvalitetsprodukter. Idag är det nog ingen som betraktar "Made in Japan" som lågkvalitet. Kina är säkert på väg åt samma håll (de är väl delvis där redan). Sen kommer samma visa att hända med andra världsdelar/länder. Är det Afrikas tur härnäst?
  6. 1 poäng
    Var lite försiktig med uttalande om asiatisk industri, dom kommer troligtvis att köra över oss under tiden vi skojar om bedrövliga arbetsmetoder och gammal teknik. Såg just en Kinesisk motorfabrik, så många moderna CNC maskiner har jag aldrig sett på samma fabrik tidigare. Jo jag är mycket medveten att dom visar sin mest moderna industri, men alla andra mindre strävar också dit.
  7. 1 poäng
    Nu var det väl egentligen inte Kinas mottagande av subventioner vi diskuterade här utan PN osmakliga hantering av problemet. Jag har inget emot att betala moms och en "normal" fraktkostnad, MEN vill inte betala PN 75-125 spänn för adm. hantering och framförallt försening av leverans.
  8. 1 poäng
    Man kan se det från en annan vinkel också. Kina - en stark ekonomi och en diktatur - subventionerades under en period med nära 100:- kronor per försändelse och 150 000 försändelser per dygn. Varför ska vi i Sverige subventionera Kina med bort mot 15 miljoner kronor per dygn i portokostnader? Det är ju kul att kunna köpa billigt, men det blir ju tyvärr på bekostnad av något i vårt närområde. Stängda butiker. Nedlagda verksamheter. Aldrig startade verksamheter. mm, mm Det är lite som när stormarknader och centrumanläggningar tar död på de lokala handlarna Mackey
  9. 1 poäng
    Jag läste någonstans att dekaler blir svårmonterade om de "lagras" innan montering. Det rekommenderades att montera inom ett par månader, svalt o mörkt förlängde tiden. Skälet till monteringsproblemet är inte att klister/vidhäftning försämras utan det är appliceringstejpen (den skyddstejp som sitter över dekalen för att den ska gå att montera) som är färskvara och åldras. Det blir svårare att få dekalen att släppa från appliceringstejpen när den blir gammal.
  10. 1 poäng
    Jag köpte en Nimbus 26 hösten 2016. Då jag sökte båt såg jag på två möjligheter, dvs en riktigt billig en, som jag skulle byta motor i, och utrusta själv, eller en dyrare, som redan hade en motor som jag ville ha. Jag visste att en MD21 inte skulle bli bra åt mig, jag vill åka fortare än vad en sån motor kan prestera, och valde att köpa en Nimbus 26 av den modernare varianten med aluminiumrutramar och en turbodieselsexa. Vill man ha litet mer fart, är det nog vettigt att leta efter en 26:a som har fått till exempel en ~130 hk TAMD31:a installerad, så kommer man upp i över 20 knop. Sexan är betydligt tyngre, så den motsvarar nog en eller två extra passagerare. Med en MD21 i en Nimbus 26 får man räkna med att mest köra omkring och njuta i 7-8 knop. Själv har jag ingen erfarenhet av dessa motorer, men de lär ofta gå för varma om man pressar dem.
  11. 1 poäng
    Det pratades på nyheterna igår, PN har 400.000 paket som de måste skicka tillbaka till Kina. Undrar vad det kostar? Som exempel hade de mannen som bygger robotar och som fick betala 2 öre i moms och 75kr i avgift. Finns det inga vuxna i den där dj-a sandlådan?
  12. 1 poäng
    Enligt VolvoPentas verkstadshandbok: Modell 280-DP, 280 DP/PT, 290DP och 290A-DP Olja: SAE 90 alternativt 80W90 av kvalitet API GL5*) *) Vid kommersiell användning skall alltid helsyntetolja 75W90 motsvarande krav som GL5 olja användas. Uppenbarligen skal växellådsolja användas, men man kan välja själv om man vill satsa på syntetolja. Tror handboken är från 2002
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...