Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-04-14 på alla områden

  1. 2 poäng
    Möjligen att man kan lyfta lite för att få in ett par brädor som kan ge bättre arbetsutrymme. Att få glasfibern att fastna brukar inte vara något problem, ev får man ta hjälp av en pinne. Ännu enklare om man har en vakuum pump och en bit byggplast. Vakuumpumpen är också väldigt effektiv för att få ut ev vatten. När lufttrycket är lågt så kokar vatten vid betydligt lägre temp och ångan som bildas suger pumpen ut. Välj bara en solig dag!
  2. 2 poäng
    Slarva inte med skyddsutrustningen... Det är otrevliga kemikalier. Plastning är kul, men har svårt för styren(polyester) efter plastning utan mask när jag var ung och dum. Mår illa bara av tanken på lukten.
  3. 2 poäng
    Och för utombordare har man ju redan gröna och röda laddstolpar i lederna, krävs bara lite kabeldragning
  4. 2 poäng
    Det är besvärligt att lägga på polyester på glasfibermatta under-upp. Alternativet som funkar bra är att lägga de tillklippta mattbitarna på en plåt eller plastskiva, en efter en i den ordning de skall vara. För varje mattbit väter man den helt igenom med plasten och bearbetar med räffelrollern så den blir mjuk och följsam. Sen på med nästa mattbit, upp till 3 stycken. När alla är genomblötta av plast och mjuka och inga luftbubblor är kvar, så tar man en spackelspade och lyfter upp paketet (med gummihandskar på händerna) och trycker fast dem över den slipade skadan som först blötts med plast. Skall man öka tjockleken upprepas det hela med 3 mattbitar till osv. I vissa fall underlättas det hela av att man blandar och har den blandade plasten iskall, medan skadestället har rumstemperatur. Då kan det första lagret gela lite medan man gör i ordning nästa lager utan att plasten i den kalla burken hunnit gela.
  5. 1 poäng
    Metoden funkar, används sedan gammalt vid ett fiskeläge här i närheten , de brukar använda brandsprutan .(tror att det är en klassisk spruta dvs folkvagnsmotor på en liten släpvagn) Ortsborna tipsade skogsvårdstyrelsen /naturvårdsverket om metoden så nu använder även de sej av knepet.
  6. 1 poäng
    Ska inte vara något problem. Jag har kört en Standar Horizon och en Furuno. Korsade "data" in/ut. SH'n hade en bättre antenn och ett ekolod anslutet, det fick jag in i Furunon. Det går att föra över waypoints och rutter, lite pill men det funkar, Tror det är ganska standard.
  7. 1 poäng
    Japp, man får göra som på sjön, hänga upp en stor, gul lampa
  8. 1 poäng
    Det där lilla plastjobbet motiverar inte att vända åten upp och ner. Sen är det egentligen inte så märkvärdigt att vända en sån liten båt. Fem man vänder en sån båt enkelt - för handkraft - om man vet vad man håller på med. Det är ju inte bara motorn du måste lossa. Även vindrutan bör du nog ta loss. Var visserligen på en liten marina och tog upp min lilla julle (bilden uppe till vänster) i höstas. Båten innan var en som liknade din. Motorn hade man tagit loss för att vinterkonservera och förvara i verkstaden. Förutom killen som körde kran och truck var det hans pappa, båtens ägare och jag. Vi reste båten på högkant för handkraft, sen så tog man båten med slingor i gaffeltrucken och vände den upp och ner och la den på bockar, med ruta och allt och även en hajfena i fören. Då slapp man täcka båten med allt det för med sig. Men det lilla plastjobbet under kölen - det fixar du lätt som den står på trailern. Men visst är det lättare att jobba med båten upp och ner.
  9. 1 poäng
    Helt rätt, det är besvärligt att plasta upp-under+att laminatet riskerar att vara fuktigt uppifrån... För mig är det rätt självklart att meka lös motorn och vända på båten.. / Andreas
  10. 1 poäng
    Läs- fyll igen hål och ojämnheter, förslagsvis med spackel. Vid ännu större hål lägger man in en färdig laminat bit. Detta för att ha något att plasta mot. Annars blir det svårt att rolla ur luften när du kladdar med glasfiber och polyestern. Resultatet blir dålig plastkvalitet om du inte har fyllt ut under... Bilderna är från ombyggnationen av min förra båt. Snacka om att laga hål 😀
  11. 1 poäng
    Varje sån jobb är olika. Det går inte i detalj att beskriva hur nån annan men olika erfarenheter och kunskaper skall göra i varje enskillt fall - det beror ju på. Det är lättare att fylla upp med spackel än att laminera - som i detta fall uppåt. Styrkan ligger ju i balken.
  12. 1 poäng
    Jag hade lipat bort all bottenfärg och gelcoat ner till rent glasfiberlaminat innom det området jag markerat på din bild och allt löst på skadan. Kanske mer vinkelsip och dremmel toppslip (än hammare och stämjärn). Sen är det ju viktigt att det är torrt. Hade inte varit fel om slipningen hade blivit gjord i höstas. "Men man skall inte gråta över spilld mjölk" Sen hade jag spacklat upp profilen på kölen, så att den legat 5/6 mm under färdig yta: Det exakta måttet fixar man med slipning. blir det bara slät Själv hade jag använt epoxy och väv (300 gram/m2) för ett sånt jobb, fast det duger ju lika bra med polyester och matta. I så fall hade jag skaffat 450 grams matta. Ju tjockare matta desto besvärligare runt kölen. Kladda med kirurgtape skulle jag inte gjor - det är besvärligt nog ändå Jag hade skurit till ett antal bitar väv av olika storlekar. målat på epoxin, placerat väven och stöplat på epoxy. i första vändan ett par lager. Sen är det ju som du skriver aluminiumrullen det viktigaste arbetsredskapet. När det första lagret härdat, en lätt avslipning och sen laminerat upp resten. Avslipning så att det nya laminatet kommer i liv med omgivande ytor. Spackling vid behov. Epoxy och mickroglasbalonger eller polyester och talk (det kanske går lika bra med mickroglasbalonger). När jag lagar med epoxy, brukar jag måla öer med lamineringsepoxy efter sista avslipningen. Kör du polyester blir det ju topcoat. Sen skulle jag lägga en rostfrit plattjärn under kölen.
  13. 1 poäng
    Tänk på att du inte kan plasta över sprickor och hål. Slipa ur och spackla igen dom först med tex microkulor och polyester. Gör jämt å fint. sen plastar du över ett antal lager. Tänk då på att som i filmen ovan inte göra alla glasfiber bitar lika stora utan gör dom större och större för varje varv. Då blir det lättare att få slipa snyggt sedan. Och! Laminatet ( skadan på båten ) måste vara riktigt torr innan du börjar! / Andreas
  14. 0 poäng
    Skulle man inte kunna sköta laddningen via trådlöst internet i fjällvärden, så slapp man att gräva.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...