Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-04-13 på alla områden

  1. 2 poäng
    Ja, vilken jättebra id'e!!! Du menar som när man fixade mackdöden genom att tvinga fram E85. Mackey
  2. 2 poäng
    Vore det inte vettigare att bara förbjuda vanlig bensin i tvåtaktarna, det finns ju alkylatbensin (aspen mfl). En tvåtaktare med alkylat släpper ut mindre farligheter än en fyrtaktare tankad med bf 95. Det skulle ju som bieffekt tvinga sjömackarna att sälja aspen på tapp, då blir den inte mycket dyrare än bf och många skulle säkert tanka sina orenade 4-taktare med det också. Co2-utsläppen från alla små tvåtaktare är ju försumbart i sammanhanget med tanke på vad de större båtarna släpper ut.
  3. 2 poäng
    Nej, det är ju helt uppenbart att det är valfläsk. Jag har själv röstat på MP en gång i tiden för att jag tyckte att miljöfrågorna helt saknades i riksdagen, men det ångrar jag nu. MP är ett storstadsparti som helt saknar förståelse för resten av landet och dessutom saknar de helt förståelse för verkligheten. Mackey
  4. 2 poäng
    Mina drev är målade och under färgen sitter lack. Det tog inte minsta skada av saltsyra, jag hade inte rekommenderat det annars så här blev de iallafall efter en kort stunds tvättande följt av ny färg.
  5. 1 poäng
  6. 1 poäng
    Om el visar sig bli rätt framtid för bilen så lär det ju så småningom helt domineras på sjön, men dit är det förstås väldigt långt inbillar jag mig. Om vi bortser från den uppenbara utmaningen att ladda på sjön, så undrar jag om det finns någon enkel metod att göra en grov beräkning på hur mycket batterikapacitet som skulle krävas för att föra fram en medelstor bo-båt idag (säg 30 fot och 3.5 ton). Om man då jämför med kapaciteten i dagens senaste bilar från ex Tesla.... Vår KAD44 har förhållandevis få timmar på nacken (ca 500) så den lär ju tuffa på i många många år till. Men den dagen den vill säga upp sig så vore det ju kul att veta om man kan peta in ett el-alternativ med kapacitet nog att putta på ca 3 ton i skaplig marschfart. Och följdfrågan är förstås hur mycket plats som behövs i båten för en dylik installation? Jag planerar för låååångt in i framtiden nu :-)
  7. 1 poäng
    Vad är det för typ av segelduk? Var på seglet finns revan? Hur många lager duk är det vid revan? Hur lång är revan? Sitter revan på ett "enkelt" ställe kanske du skulle kunna fixa det med segeltejp och symaskin?
  8. 1 poäng
    Hejsan! Det är kanske någon klurig finess i ditt schema som jag inte förstår. Men jag föreslår att du använder dig av Biltemas skiljerelä istället för switch B. Då blir det mer automatik som utesluter skepparens glömska. Sedan förstår jag inte varför du vill kunna välja att antingen belasta babordsbatteriet eller styrbordsbatteriet med frysboxen? Är dessa båda förbrukningsbatterier? eller är det ena ett startbatteri till motorn? iså fall skall startbatteriet inte belastas med varesig frysboxar eller andra dagsförbrukare. Om nu dessa båda batterier är förbrukningsbatterier, varför inte parallellkoppla dem? Men om du vill kunna välja så räcker det med en vanlig omkopplare som tål tio ampere, den på din översta bild duger säkert bra. Jag är inte alls förtjust i de runda och stora batteriomkopplarna, sådan som du visar på bild två och tre. Dessa är från början avsedda att koppla ihop och koppla isär olika batteribanker ombord. Under gång när generatorn laddar, kopplar man "both", sedan i hamn kopplar man bort det batteriet man vill använda som startbatteri. Jag själv och andra här har skrivit om det innan, att man glömt av att koppla i från och spara ett batteri i hamn, och efter att ha varit inblåst i några dygn har man förbrukat båda batterierna och inte haft något att starta på... Bättre med två vanliga "huvudbrytare" (=batterifrånskiljare) och även här Biltemas skiljerelä. Och då en gång för all bestämma sig för att man använder ett av batterierna som startbatteri, punkt slut. Underförstått då att det andra batteriet försörjer alla andra förbrukare ombord. Jag brukar rekommendera att startbatteriet försörjer startmotorn, ankarspelet och bogpropellern, om man nu har sådana ombord och ingenting annat! Medan det andra batteriet försörjer belysning, pumpar, radioapparater och liknande. När det gäller ankarspel och bogpropellrars försörjning brukar det råda olika åsikter... Men så här tycker jag.
  9. 1 poäng
    Ofta samma pris dessutom. Får man problem så kan de hjälpa till.
  10. 1 poäng
    Dyrare och lättare, men jag tror ändå det är rätt jobbigt att hantera ett 35 kg batteri som ska bäras hem för laddning. Det känns helt befängt att sponsra - troligen väl bemedlade personer - med el-snurror. Mackey
  11. 1 poäng
    5 hk är ca. 4 kW som är cirka 300 A vid 12 volt. Ska man ut och åka i en timme behövs alltså ett 300 Ah batteri. Blybatteri är ju bra, billigt och öhh tungt. 600 Ah batterier kostar cirka 8 000:- kronor och väger väl sådär 150 kg. Ska bli spännande att se hur MP tänkt att man ska ladda dessa batterier hemma. Sedan kan man ju ha en 20 hk snurra!!! 32 000:- kronor och 600 kg. Jag anser att det behövs ett miljöorienterat parti i riksdagen, men MP är katastrof. Mackey
  12. 1 poäng
    Läste att det är bara för att vi har så fint väder här i Sverige som det är dåligt väder vid Medelhavet, den Skandinaviska blockeringen kallas väderfenomenet tydligen. Mackey
  13. 1 poäng
    De är desperata då de flesta väljare insett att deras politik är rabiat, må de stå utanför riksdagen efter valet.
  14. 1 poäng
    Går alldeles utmärkt med en hårfön, då riskerar du inte att bränna heller.
  15. 1 poäng
    Vilken himla tur att du inte köpte impeller av VP när deras impellrar var totalt värdelösa, mycket sämre än BTs.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...