Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-04-10 på alla områden

  1. 1 poäng
    Om inte tidigare, så har den här tråden i alla fall spårat ur nu!
  2. 1 poäng
    Äntligen lite värme för utomhusjobb men det blåste bra på lördagen när vi tvättade. Söndag polerat och klart på utsidan. Botten är omgjord av förra ägaren och mycket bra, fläckmålade 4 små punkter. Nu är det lite batterijobb och drev och anoder som skall göras före sjösättning, Men måste ge en eloge igen till Martin Axelsson på Axelsson Marin AB som alltid hjälper till när man inte finner det man söker, http://office@axmarin.nu Har köpt anoder filter drevfärg mm och som ett bra exempel nya torkarblad (väldigt långa) som varken Sea Sea, Erlandsson eller Hjertmans lyckades med!
  3. 1 poäng
    Har börjat rota i skiten!, en svag otrevlig lukt har funnits så nu är skit tanken ute samt alla slangar. Mindre enkelt att finna en ny har jag upptäckt! Jag vill gärna använda samma utrymme så nu jagar jag med stor hjälp av Kossor (vilket kontaktnät gubben har:) ) Cipax har tillverkat åt Nimbus men det trögar, nu får vi se om tillbehörs killen kan hjälpa mig på något sätt, alternativet blir att tillverka en rostfri.
  4. 1 poäng
    Var just ute en sväng med bilen. Varken förare eller trafikplanerare i Stockholm verkar bry sig om att det går åt 25 % mera bränsle än nödvändigt. Inga synkroniserar trafikljus och full fart mellan de röda ljusen, kanske hinner man innan nästa blir rött. Mackey
  5. 1 poäng
    Jag köpte och installerade en sådan i min båt 1996. Innan den fick namnet OzCooler hette den MarinCool och marknadsfördes under en period av Electrolux. Den såldes dels som färdig aluminiumbox med tillhörande kopparfläta/kopparplatta, dels som fläta/platta för installation i befintlig box. Min är av den senare varianten. Styrboxen har en inbyggd solcellsregulator. Drygt tjugo år senare fungerar anläggningen fortfarande problemfritt. Jag har inte mätt förbrukningen, men gissar att den är ungefär i nivå med vad en kompressorkyl skulle ha (en av kylboxens sidor har rätt tunn isolering, vilket gör att förbrukningen nog är något högre än de siffror som nämnts tidigare i tråden). Den stora fördelen som jag ser det är att anläggningen är helt tyst. Och eftersom rörliga delar saknas så tror jag och hoppas att livslängden ska vara lång...
  6. 1 poäng
    Så har åter en bister och kall vintermånad förflutit. Förra vägningen den 31 januari vägde delarna 2908 gram. Vore det här ett bantningsprogram skulle det utbrista jubel för nu väger delarna ett gram mindre, 2907 gram. Får nog skriva skillnaden på vågens toleranser men i stora hela håller sig vikten tydligen konstant. Nu åker delarna i baljan igen och så kollar vi ånyo om en månad.
  7. 1 poäng
    När class-B transpondrarna blev tillgängliga vet jag två personer som skaffade. Transpondrarna var bara påslagna den första sommaren. Sen tröttnade ägarna på alla kommentarer: Gör du inte mer fart?,Trött i morse?. Favoritviken idag igen osv. AIS systemet kom drygt 50 år efter flygets motsvarighet och ett förlegat system redan från början. Man borde tex byggt in möjlighet till anonymitet, något som tex hade försvårat för kapare. Kanske borde systemet byggts med samma princip som en RACON dvs att det krävs en aktiv triggning. Samma funktioner som i DSC borde funnits med. Ett högre frelvensband hade varit lämpligt, då hade man få smidigare och mindre transpondrar. Osv.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...