Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-04-03 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Vaxet ger både skydd mot smuts och ett uv-skydd så det är nog vettigt att få på ett lager varje vår (eller höst) om man inte vill få plasten skadad på sikt. Sedan kan ju strunta i själva polerandet om man tycker båten är tillräckligt snygg utan polering. I min familj har vi alltid jobbat med båtar tillsammans, det blir lite trevligt pyssel med lunch och fika i solen (eller regnet) och dessutom går det dubbelt så fort. Även barn kan vara med i båtvården om man ger dem lagom små och lätta uppgifter. Det blir inte alltid rätt och bra, men oftast. Jag minns när vår fyraåriga dotter "hjälpte till" att rolla köksväggarna hemma. Det blev lite färg både på henne och på andra ställen, men det mesta kom faktiskt på väggarna. Mackey
  2. 2 poäng
    Tumregel: köra värmare 30 min, köra bil 30 min. troligt att du laddat ur batteriet för djupt, då blir det gärna lite trött. skulle rekommendera dig att byta batteri, även om det fungerar just nu, så är batterier som vart urladdade till 6,5 volt, inte riktigt att lita på.🙃 du kan åka till en rekordelig bilverkstad och få batteriet uppmätt, men sätter en slant på att det kommer ge upp inom kort.
  3. 1 poäng
    Jag vågar påstå att framåt är fast och folding likvärdiga i verkningsgrad, men bakåt märks skillnaden - speciellt om man har en äldre foldingpropeller så som jag har.
  4. 1 poäng
    Poleringen är nästan att betrakta som en grundligare tvätt bara, om skicket är gott i övrigt. Din båt kommer att bli mycket renare av poleringen. Lite oxalsyra med om du har gula fläckar så blir det fint. Vax för att bevara resultatet. Att blåsa av båten med högtrycken kan du nog strunta i. Svamp och schampo, polera och vax. Räknar med att hinna skrovsidorna på min maxi 77 på max 3-4 timmar. Det och bottenmålning är en 6-7 timmars arbetsdag. Men lite nyfiken är man på att göra det vartannat år. Förra året hann jag inte slipa till några gelcoatspacklingar jag gjorde, såg för djävligt ut. Tills båten kom i sjön, då syntes det inte alls. Men när man tittar till båten på vårkanten brukar den ha blivit riktigt skitig... och så börjar det om...
  5. 1 poäng
    Mina större båtar som jag ägt har alltid fått en genomgång med polering och vaxning varje vår. Sen har jag ju 5-6 andra båtar som inte får lika stor uppmärksamhet .
  6. 1 poäng
    Då var ena hornet på plats och motorn är tillbaka. Motorn var faktiskt lättare än jag trodde att flytta runt för hand. Testar om det är tätt med min ”avgasbälg110röradapter” På plats! Här måste penta gjort en miss eller är jag trög. Oringen ligger inte i något spår så det finns inte något som hindrar O-ringen att krypa ut i hålet. Detta hade ju faktiskt hänt med min, rosten från bockhornet hade tryckt ut O-ringen så man kunde se den bakifrån. För att säkerställa att O-ringen ligger kvar vid montaget så limmade jag fast den. Som tur var hade det ärgat ihop så mycket så det var tätt iallafall. Gutt åxå att skölden var helt felfri, så inte slarva med anoden gott folk!
  7. 1 poäng
    Lintott, du vänder på kakan. Jag tycker (baserat på crackvinkeln) att det ser potentiellt rätt dystert ut. Har rloc750 en täckande försäkring så rör ingenting. Bedöm inte själv utan kalla försäkringsbolagets representant på plats. Primärt är det inte du som skall granska utan ditt försäkringsbolag. Du behöver inte vara specialisten. Saltvatten i ditt kölsvin tillsammans med den där sprickan bådar inte gott...
  8. 1 poäng
    Första åtgärden - kontakta ditt försäkringsbolag. Om skadan är obetydlig och/eller du kan fixa till den själv så är det bara att konstatera att du hanterar det själv. Om skadan kräver ett omfattande reparationsarbete av specialister så har försäkringsbolaget kunna besiktiga innan du börjar riva i det... Det är svårt att avgöra omfattningen av skadan utan att göra en grundligare undersökning "på plats". Det krävs en granskning av insidan både i framkant o akterkant av kölsvinet. Det som syns på bilderna "kan" vara spackel som släppt (spacklat efter tidigare grundstötning av tidigare ägare???). Vid en hård grundstötning så kan kölbultarna dras in i blyet så att det börjar läcka genom bulthålen. Det fixas genom att efterdra muttrarna inne i kölsvinet. Att riva bort det lösa spacklet för att se hur det ser ut bakom påverkar inte ev skada (spacklet är ju mest kosmetiskt och för att undvika turbulens). Det här ska du mest se som lite råd o idéer om vad du själv kan göra (jag har ju ingen aning om din efarenhet och hur händig du är...). För att du ska känna dig trygg i sommar rekommenderar jag att du låter någon kunnig gör en riktig undersökning. Om du behöver överlämna jobbet till ett varv så går reparationen rätt snabbt om de har tid att ta emot din båt.
  9. 1 poäng
    Kolla om du kan få rum med en Finnmaster 6100 OC i din budget. Supertrevlig båt med bra skydd för familjen och dörr fram för enkel ombordstigning.
  10. 1 poäng
    Jag hoppas du skriver en tråd och berömmer dom för det goda rådet du inte lyssnade på om det halvvägs in i sommarsemestern visar sig att de hade rätt. :-)
  11. 1 poäng
    Hej Tack för alla svar. Vi har nu seglat ett år och ser fram emot ytterligre ett år med segling. Bifogar några bilder så ni får se resultatet av vårt arbete. Före och efterbild Friborden under arbetets gång Ny peke på plats
  12. 0 poäng
    Crabmeat, är detta verkligen rätt forum för vad som mer och mer blir en monolog från din sida?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...