Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024

Ej läst innehåll

Visar ämnen.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Är du säker på detta? Jag har hört och läst på mer än ett ställe att D4/D6 är designade av Deutz. D3an är däremot som de flesta vet tagen från Volvos personbilslinje. Oavsett är 3000 timmar mycket och med tanke på egna och andras erfarenheter brukar det kunna vara löjligt dyrt att laga VPs nyare motorer. Jag personligen hade inte tagit i ett 3k timmar D serie dubbelmontage med tång.
  3. Idag
  4. Låter ju spontant som något man borde kunna göra själv. Båda plottrarna har stöd för både NMEA 0183 och NMEA 2000 så oberoende av vilket den gamla plottern använder så borde det bara vara att plugga in samma kabel i den nya. Men nu spekulerar jag bara, misstänker att jag nog själv skulle vända mig till proffsen för säkerhets skull 🙂
  5. lite otydligt från min sida, problemet jag har är att man kommer inte åt dubbelbotten utan att göra åverkan, vad är nackdelen med att borra ett större hål och sänka ner en länspump? Finns det några andra alternativ?
  6. Kika på insugsröret vilken förgasare som matar de 2 som är sotiga. Är det samma, skulle jag börja med förgasaren.
  7. lossa på spännbanden, vet av erfarenhet att det hjälper b
  8. Igår
  9. Stort tack för tips!!, söndagen är bokad 🙂 Stämmer så dåligt med tiden då jag även har huset ute till försäljning och visning söndag fm.... och skulle ju så mycket få båten i havet
  10. Stort Tack för alla era tips och råd. Jag älskar detta forumet, där ni alla tar er tid och ger av eran kunskap! Idag har jag sågat upp inspektionslucka och rengjort med E85 så gott jag kunnat i mitten av tanken. E85 fungerade fint tycker jag o nu ser man orginal metallen på de ställen jag lyckats nå. Dock kom det ner rejält med aluminium flis från sågningen ner i tanken. Har torkat upp så gott jag kunnat, men det finns nog risk att det hamnat lite flis bakom de interna väggarna. FRÅGA: Kan dessa aluminium flisor ta sig förbi bränslefiltrena och skada systemet? eller kan man förlita sig på att filtrena tar hand om eventuella flisor? Vad gäller att spola med vatten, så låter det helt klart som bästa lösningen, men vågar inte chansa på att hinna få det torrt tills sjösättning Torsdag nästa vecka. Så jag chansar på denna säsongen, med en rejält mycket renare tank och inspektionslucka som gör att jag kan se över tillståndet där nere. Sen i höst så kör jag en rejäl rengöring. @Rollen åh, Bra info! Jag skulle inte direkt kalla min tank V-formad, men tankens sidor är något formade efter snipans akter ja. @Mackey Yes jag har bakteriedödande tillsats medel, som jag tänker använda i den nya HVO100 dieseln som jag skall tanka upp med. Tack igen alla!
  11. Hej å hå, Nu är denna servicesats installerad. Wow, vad skitigt det var kring brännaren, små kolbitar av aska låg här och var samt beläggning. Troligen inte rengjord sen 2006, vi köpte båten 2021. Tog foto genom processen för bytet, som jag ska lägga in senare också. Själva glödtråden var av, så jag hoppas på en fungerade spis i morgon efter återmontering…. 🤗
  12. Om jag hittat rätt så ser förgasaren ut så här. https://www.amazon.se/dp/B0D2KSY8QT/?tag=prse-auto-mp-21&creative=380333&creativeASIN=B0D2KSY8QT&linkCode=asn Tips?
  13. Slutresultat. Nu har generatorn plockats isär och allt har provmätts. Inga avvikelser kunde noteras. Allt återmonterades och sedan provkörde jag i bänk med borrmaskin och jippie nu fungerar den igen. Nu är den återmonterad i båten och allt fungerar som det ska. Undrens tid, eller vad det är, är inte förbi.
  14. Bilden är på en likadan jag hittade på nätet (och tro mig jag har zoomat och försökt läsa 😂)
  15. Lite riktlinjer när det gäller pris och kostnad och det beror ju givetvis på båtstorlek, kvalitet och säsong också. Komplettera och korrigera gärna ålder och priser om ni tycker och tänker något annat. En motor håller i 40 år och kostar 100 000 om man byter själv, 130 000 om man lejer bort installationen. Dynor håller i 20 till 30 år (fast våra är 40 + och fasta, hela och luktfria) och kostar 40 000. Segel håller i 10 till 15 år och kostar 60 000. El och elektronik som kyl/kompressor, vindinstrument, logg, ekolod, plotter, vhf mm. håller i snitt i 20 år och kostar 30 000. Riggen (mast, bom, stag och vant) vill jag påstå håller nästan evigt länge om de skötts om och spänts upp ordentligt, men en 30-årig rigg kan vara bra att låta en riggverkstad gå igenom och nu gissar jag friskt att det kostar 10 000 inklusive lite tillfixning. En helt ny rigg är dyrt, gissar på mer än 100 000.
  16. Monterat kontakt för trim och tuta på flybridge.
  17. Det är ingen Volvo Pentamotor. Förmodligen är det en Indenor XDP 4-88. Samma motor som Penta byggde MD19 på. Det sitter ett Volvo Penta MS-backslag på. Värmeväxlaren är nog en Bowman. Resten ser hembyggt ut. Luftfiltren är från Volvo Penta MD3- MD17. Motortypen fanns i Bland annat Peugeot 404D.
  18. AA och AAA 1,5 volt Hur som så är 7,2 volt i överkant för 6 volts AGM med, så det är nog bara sucka o gå vidare i livet. Man kan inte alltid få rätt här i livet, men det vore kul o lyckas nån gång.
  19. Risken för brand mm är lika stor som tidigare.
  20. Var och inhandlade Biltemas grundfärg och två burkar Trilux igår till min Buster. Har tidigare fått väldigt mycket havstulpaner på motorbåten andra säsonger medans segelbåten som har varit målad med Trilux har klarat sig bra. Den är förövrigt också i aluminium. Hittade denna intressanta forsknigsartikel i veckan där de testade Trilux och två andra färger med kopparoxid i. https://strathprints.strath.ac.uk/59417/1/Bagley_etal_OE_2015_The_use_of_copper_based_antifoulings_on_aluminium_ship_hulls.pdf
  21. Tanken var ren innan jag tanka iallafall. Men skall kolla kvalitén på bensinen. Tack
  22. Alkoholfri ... Några kanske minns 7:ans gatukök på Vasagatan, och deras grön curacao milkshake. Jag köpte nyss grön curacao drinkextrakt, och försökte blanda till min egen milkshake. Men den blev inte alls lika god, ... smakade fan, rent ut sagt. Försökte även blanda ut extraktet först med lite socker, men det hjälpte inte heller. Jag har inte sett någon annan sort på marknaden. Undrar just vad 7:ans använder för version av grön curacao i sin blandning.
  23. Hej Har precis provkört motorn för året. I fjol hade jag problem med att när jag körde på fullgas så gick den ner i varv och hackade. Körning på lågvarv gick bra. Har undersökt med forum och Youtube o haft isär bränslepump då den läckte. Monterade ihop - membran hela mm. Testade idag och körning i 10 min utan hackande. Däremot så upptäckte jag istället att kylvattenstrålen - som funkade vid start inte längre sprutade vatten. Varm motor. Stängde av och åkallar forumkunnande igen.. Vilka steg för felsökning? Johnson 20 från 90 talets första halva skulle jag tro.
  24. Det är ju inte bara priset för köp av värmare och dom andra sakerna. Trådskaparen frågar ju vad det kan tänkas kosta att leka bort jobbet för installation av sakerna, vilket garanterat är dyrare än inköp av själva hårdvaran om det ska betalas vitt.
  25. Efter många års användning så har jag varit extremt nöjd med den automatiska styrningen av trimplanen. Ni som funderar, bara slå till! Jag kopplade bara in den med befintliga kablar. Nu säljer jag båten och har redan köpt en annan med Zipwake.
  26. Tack @Kalle_Kula, det är de sakerna som ska kollas.
  27. Kollade på det och det finns möjligheter men kostar mycket mer och man måste dra kablar osv. Min lösning var mycket enklare för mig då jag har ett fast nätverk med wifi. Kikade även på flera backkamera med display (Julas, Biltemas, Amazon mm.) men var inte imponerad av dom, dålig kamera och små skärmar samt att kameran måste ha ström. Har även en likvärdig som larm inne i båten och att jag på distans kan se vad som händer runt båten.
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...