All aktivitet
Detta flöde auto-uppdateras
- Idag
-
Imponerande energi du har. Modigt att lyfta motorerna när man börjar kunna ana våren i horisonten. Har läst en del skräckhistorier om personer som renoverar KAD-motorer med piratdelar, t.ex. kolv och foder till pirat och så håller det inte. Kanske bra att ha i bakhuvudet. Kör hårt och lycka till.
- Igår
-
Oskar1223 började följa Evinrude 30 1997 ingen gnista
-
Hej har en evinrude 30 från 1997 som gick perfekt i somras men när jag skulle starta den i höstas hade den ingen gnista har provat att byta spolar, tändkablar och tändstift men fortfarande ingen gnista har någon nån idé på vad det kan va
-
lördag då smäller det jag har bestämt mig jag kommer lyfta ut motorerna ät tröt på att ligga där å skruva. kanske får för mig att riva motorerna för nöjets skull hahaha kommer självklart passa på att tvätta och måla motorrummet trevlig helg på er alla bilder kommer på jobbet
- 54 svar
-
- 4
-
Hej Har hittat 2 begagnade stolar , dessa ska monteras i båten. Men det blir först efter det jag tillverkat hamnkapellet. //Mathias
-
Laggy85 började följa Vilken båt?
-
Hej! Vi står inför införskaffande av båt inför säsongen och skulle behöva förslag på båtar. Krav egentligen är att den funkar att traila, då vi har landställe att transportera den till. Den ska användas för dagsutflykter 2 vuxna 5 barn varav 3 tonåringar, vattensport, en del fiske och helst stabil i vattnet. Vi har kikar lite på Buster xxl och yamarin 63br budget runt 300-350 tkr. Vad har ni för förslag?😃
-
Man kan prova att shimsa glidskon i växelmekanismen. Ta bort ett shim och ställ exenterkolven mitt mellan friläge och framväxel. Vrid på propellern. Upprepa tills det går tungt att vrida propellern, och lägg till tre shims. Täta gängan med permatex. Har du tur funkar det.
-
Mina föräldrar hade precis det problemet på ett 280-drev. Där var det ingreppskonan i drevet som var sliten och behövde bytas. Jag vet inte om ditt drev har liknande kona.
-
Ja, det är säkert så. Att lossa spridarna på en diesel bara för att inspektera kolvar mm. kanske man inte ska göra bara för skojs skull, det kan ju leda till otäta spridare eller andra fenomen. Men som köpare blir det lite som att köpa grisen i säcken.
-
Jag vet inte om det finns vettiga besiktningsmän idag men de jag har haft att göra med har inte kunnat/velat skruva i motorn. Gissar att det har att göra med att ägaren kan påstå att ingreppet/skruvandet har gett ett fel som inte fanns tidigare. Jag vet inte heller vilka motormekar som kan ställa upp och kolla en motor. Jag känner en kille som har bra allmänkunskap om båtmotorer som har hjälpt mig en gång. Han gör nog inte det för någon annan.
-
Tack Christer. Jo jag vet att en del besiktningsmän har agerat enligt "jag ska nog hitta fel så att du sparar den slant som besiktningen kostade" . Jag har själv varit med om liknande då jag sålde en båt för 20 år sedan. Jag skulle själv som säljare tänka mig att betala besiktningen åt en presumtiv köpare om jag bara visste att besiktningsmannen är seriös. Därefter, då det för min egen del gäller köp av båt(motorbåt) är det precis som du säger att motorn är den kritiska delen. Här skulle jag vilja att en besiktningsman med kunskap om motorer kan göra en noggrann besiktning av motorns skick, vilket borde innefatta en inspektion av förbränningsrummen (om det är en VP D4). Men det är kanske som du säger, det finns inga vettiga besiktningsmän längre, man kanske får hitta en seriös mekaniker.
-
Jag bytte från DC till Kabinbåt för 2 år sedan. har inte ångrat mig en dag. Svensk sommar är inte som man tror, den är kall och blåsig.
- 6 svar
-
- 2
-
Jag har tagit isär en sådan mekanisk nivåvakt som slutat fungera en gång. Det var en metallrulle som rullade ner och tryckte på ett metallbleck som i sin tur tryckte på en microbrytare. Microbrytaren hade slutat fungera, den fick ingen kontakt. Detta trots att det var helt torrt i nivåvaktens inneslutning. Inget synligt läckage alltså.
-
Jag har anlitat tre olika besiktningsmän vid köp av båtar och tycker att ingen av dem gjorde ett jobb värt pengarna, dessutom missade den dyraste besiktningen en massa saker som kostade mig mycket pengar, och ansvar - nejdå! Detta är nu ganska länge sen då jag numer insett att det viktigaste är att ha koll på motorn och det har ingen besiktningsman. Där är det bättre att anlita en bra mek. De besiktningsmän jag anlitade tror jag inte längre är verksamma. Nu ska du ju sälja och då tycker jag generellt det är bättre att köparen väljer en besiktningsman som denne tror på men du kanske har några misstänkta brister som du vill ha klarlagt vad de innebär och vad en åtgärd skulle kosta? Annars låt köparen stå för besiktningen. När en köpare låter besiktiga en båt inför ett köp så brukar besiktningsmännen försöka hitta en massa småsaker som kan dra ner priset åtminstone så mycket som besiktningen kostar. Bara så du är beredd på det (=ha en prutmån i nivå med vad en besiktning kostar). Lycka till!
-
Lite sen på bollen, är ju klart.
-
Jag har planer på att dels sälja min nuvarande båt och sedan köpa en ny (bättre beg) under detta år. Jag undrar därför om ni kan rekommendera en bra och pålitlig besiktningsman i Stockholmsområdet? Vilket ansvar har en besiktningsman ifall han/hon missar någon allvarlig brist, kan han/hon bara rycka på axlarna och säga "shit happens"?
-
Varför inte en A27C i så fall? Finns beg på neetivene.fi. Strax under 1,3 mkr, endast 89 tim, inkl trailer. För att svara på din fråga: Nej, kapell är alltid kapell och blir aldrig detsamma som en hytt. Personligen hade jag tittat på en Arronet. De är lite mer arbetsbåt-stuk, men väldigt bekväma och framför allt tysta i hytten under gång.
- 6 svar
-
- 1
- Senaste veckan
-
KristofferOhrn började följa Kane
-
KristofferOhrn började följa Ruskpricken
-
Jag har för mig Byggmax hade riktigt stora delar. Prata med dem i butiken annars - de kanske kan beställa?
-
Koskar började följa Problem med växling på Volvo Penta 5.0 GXi med DP-SM
-
Hej alla, Jag har en Volvo Penta 5.0 GXi med ett Volvo Penta DP-SM drev och har stött på ett problem med växlingen. När jag ska lägga i växeln framåt måste jag först lägga i växeln och sedan gasa för att drevet ska börja driva. Detta sker med en stor smäll och aggressiv fart framåt, vilket gör det mycket krångligt att manövrera i hamnar. Backväxeln fungerar däremot mer normalt. Jag har kontrollerat att oljan i drevet är normal, att nivån är korrekt och att det inte finns några metallspån eller vatten i oljan. Är det någon som har upplevt liknande problem eller har några tips på vad som kan vara fel och hur man kan åtgärda det? Kan man justera växelwiren på något vis? (har samma reglage som på bild nedan) Tack på förhand! Tack på förhand!
- 2 svar
-
- volvo penta
- 5.0
-
(och 2 mer)
Taggad med:
-
Porer uppstår sällan ensamma. Det ser ut som ett borrhål. I värsta fall är det galvanisk korrosion inifrån. Utifrån ser det inte ut att vara allvarligt korroderat.
-
Absolut, och det framgår tydligt av Utsökningsbalken att KFM kan utmäta egendom som någon för tillfället besitter (brukar), men att egendomen inte kan säljas, och att den ska återlämnas till ägaren, om den rättmätige ägaren bevisar att hen är ägare. Inom entreprebadjuridiken får man lära sig att det som underentreprenör gäller att skruva upp och driftsätta sådant som man levererat till byggplatsen just för att fast egendom inte kan utmätas lika enkelt som lös egendom och fär att det är svårt att bevisa att du som UE är ägare till 500 radiatorer (element) och 600 meter kopparrör som ligger på arbetsplatsen. Om det skulle vara ett genomgående problem att KFM sålde egendom som egentligen tillhörde någon annan skulle vi ständigt läsa om detta i media och på sociala media, men det gör vi inte.
- 38 svar
-
- 1
-
Gummikula har jag aldrig sett och microbrytare under vatten låter som en krånglig fuktkänslig lösning. Dom jag sett hade två kontaktbleck och en metallkula som rullade ner och la sig tvärsöver blecken när flottören veks upp av vattenhöjningen i kölsvinet.
-
Ja det verkar vara lite olika men inte ge någon större inverkan på köregenskaperna. Nästa fråga, det läcker olja genom en por på drevet, märkte det vid upptagning, fuktade lite på drevet kring poren. Tänkte först att drevet tagit in vatten men oljan är ok. Har provtryckt och konstaterat att det endast är poren som läcker. Lade i en droppe epoxi i poren och tätt vid provtryckning. Vad kan ha orsakat detta? Om det var galvaniskt borde mer än poren tagit skada? vad finns på insidan, går det att svetsa utan att riva hela drevet? Andra förslag? Vh Johan
-
Det är skillnad på att äga och besitta. Du kan äga utan att besitta t.ex. en bil. Det är att du både äger och besitter som du måste bevisa för kronofogden om de tar din bil du vid ett visst ögonblick lånat ut ill en polare som har utmätning hos kronofogden. Du måste alltså kunna bevisa att det bara var en engångshändelse som polarn använde din bil.
-
Nej Man blir aldrig nöjd av alternativ två. I just detta fall är det ju dessutom en hel del pengar "på spel"... då är det väl extra viktigt att bli nöjd? Nu var det väl iofs inte du som skulle bli nöjd... utan frugan... och det kan i många fall vara än viktigare. För ja, man skall gå på det man VILL ha, annars kommer man ångra sig varenda gång man ens ser grejerna... I just detta fall... kapell eller hytt... kapell är en nödlösning ruffiga sommardagar medan en hytt är en permanent sak året om.
- 6 svar
-
- 3
-
-
Marinklubbar
-
Veteranbåtsklubben
Öppen Klubb · 12 medlemmar
-
MV-Marin 6600 FC
Öppen Klubb · 3 medlemmar
-
Catalina klubben
Öppen Klubb · 13 medlemmar
-
Nidelvklubben
Öppen Klubb · 5 medlemmar
-
Nimbus
Öppen Klubb · 20 medlemmar
-