Årets Segelbåt i Sverige. Nytänkande nomineras för fjärde gången.
Försäljningen av nya segelbåtar må vara mild, men det får ingalunda tillverkare och importörer att dreja bi i väntan på förliga vindar. Det tyder antalet nyheter i höst på, som är ännu fler än 2014. Av sammanlagt 74 segelbåtar som visas på Orust eller i Gustavsberg, är 20 spritt nya för svensk del och av dessa har juryn för Årets Segelbåt i Sverige nominerat nio i tre klasser.
Syftet med denna årliga tävling för nya segelbåtar, är att ge de mest kreativa nyheterna väl förtjänt uppmärksamhet. Men för att få jämförbarhet och hållbart diskussionsunderlag, delas båtarna in i tre grupper – familj, långfärd och prestanda.
Ursprung har ingen inverkan, svenska båtar får möta konkurrenter från andra länder och alla bedöms efter samma måttstock - segling, komfort, nytänkande, byggkvalitet, design, innovation och pris. Bäst båt på alla punkter vinner.
Speciellt med Årets Segelbåt i Sverige är att i juryn ingår tre kvinnor, som med sina utgångspunkter tillför värdefull input om användarvänlighet, design, innovation och estetik.
Bakom detta inspirationsprojekt står Båtmässan i Göteborg, som på detta sätt vill stötta svensk segling, och Maringuiden, som i sin roll som ledande forum på nätet för båtfolk, vill slå ett slag för nytänkande på segelbåtssidan.
I samband med Öppna Varv på Orust och Allt på Sjön i Gustavsberg testseglar juryn de nio nominerade nyheterna. I höst sammanställs alla intrycken, men först på Båtmässan i Göteborg i februari 2016 tillkännages vinnarna i de tre kategorierna.
På www.batmassan.se och www.maringuiden.se kommer fortlöpande rapporter/tester av de nio båtarna plus filmer med intervjuer, intryck och frisk segling.
[table]
Ytterligare information: Juryns ordförandeCurt Gelin070-438 14 57Båtmässan i GöteborgBengt Wallin070-880 80 68MaringuidenDick Jexby070-593 30 10[/table]
Följande nio nyheter är nominerade till Årets Segelbåt i Sverige 2016
Familjebåtar
Dufour 350
Dufour träffar på nytt rätt med formspråket. Dufour 350 minner om 310, vinnare 2015, och nya 460 med osannolik skrovbredd, låg sluttande överbyggnad, rak stäv, nerfällbar akterspegel och bakåtdragen mastplacering. Ett roder syftar till extrabra styrkänsla och ultrabrett storsegel till modern fart. Selftacker för smidigare segling och inbyggt peke för gennaker, hör också till trevligheterna. Fräsch inredning med modern finish fångar därtill trendbitna, som söker kvalitetskänsla i ett kontinentbygge.
[table]
Data - Dufour 350 Dimensioner10,28 x 3,54 mVikt5 675 kgSegelyta55 kvmKontaktwww.dufour-yachts.se[/table]
Hanse 315.
I kraft av sin stora kapacitet kan Hanse klara kalkylen för sin nya 31-fotare. Med ett svårslaget pris är nya Hanse 315 tänkt att fresta både barnfamiljer, trendiga nybörjare och äldre goda seglare. Att beteckningen är samma som på modellen byggd 2005 – 2009, hindrar inte att Hanse 315 anno 2015 är bredare, högre, tyngre och har mer segel. Återhållsamhet har pressat priset, medan rymlig sittbrunn, dito inredning och en räcka tillval ska ge mer relativt föregångarna och en begagnad båt.
[table]
Data - Hanse 315 Dimensioner9,62 x 3,35 mVikt4 700 kgSegelyta47 kvmKontaktwww.bohusyachts.se[/table]
Imexus 34DS.
För seglare som söker en ombonad båt de vill kunna ta ut i vresigt klimat, har det polska varvet Imexus tagit steget upp i familjebåtsklassen. Imexus 34 DS är en däcksalongbåt med panoramaruta och ljus inredning i två nivåer. Båten har hybriddrift med solceller på rufftaket då varvet vill ta ansvar för miljön. Skrovet ska segla väl tack vare måttligt deplacement, god bredd och skapligt tung köl. Selftacker och nerdragna fall är till för att ge enkel segling. Extra intressant är att inredningen har god klass och att priset ändå är lågt.
[table]
Data - Imexus 34DS Dimensioner10,60 x 3,45 mVikt5 500 kgSegelyta70 kvmKontaktwww.imexus-yachts.com[/table]
Långfärd
Contest 42.
I Holland byggs maffiga långfärdsbåtar med sagolik finish och den traditionen följer nya Contest 42. Linjerna är yachtlika med låg, kort överbyggnad och ett medeldeplacementskrov signerat esset Georg Nissen. Allra mest drar båten för diskret styling invändigt med milda färger, paneler på skotten och blond teak. Svensk- tyske seglaren Dines Pontoppidan representerar varvet och visar skönheten i Ellös.
[table]
Data - Contest 42 Dimensioner12,85 x 4,15 mVikt11 000 kgSegelyta104 kvmKontaktwww.diamond-yachts.de[/table]
Adventure 55.
En man och hans drömbåt. Tillspetsat kan man säga så om Adventure 55 och Bo Gummeson. Båten är i aluminium och gjord för expeditioner, men med ett vaket öga på prestandan. Av det följer att linjerna är slankare och riggen resligare än vanligt på byggen för äventyr. Lyftköl och dubbla roder ger tryck i gången och chans att nå grunda bukter. Inredningen värmer med klassik fin Orust/Najadstil.
[table]
Data - Adventure 55 Dimensioner16,75 x 4,80 mVikt17 500 kgSegelyta158 kvmKontakt www.adventureyachts.se[/table]
Linjett 43.
Stor för sina 43 fot, modern i stilen, välinredd, välseglande och försedd med en lyftköl, som tål grund. Dessutom är Mats Gustafssons skapelse igen fin att se på. Hans mål är att bygga perfekt i allt och göra rätt för beteckningen mycket båt för pengarna. Nya Linjett 43 är årets kanske intressantaste och mest innovativa cruiser/semesterbåt och igen ett gott exempel på vad små svenska varv förmår.
[table]
Data - Linjett 43 Dimensioner13,28 x 3,95 mVikt8 000 kgSegelyta111 kvmKontaktwww.linjett.se[/table]
Racers/prestandabåtar
Far East 28R.
Rivig racer designad i Holland och byggd toppmodernt i Kina är Far East 28R. Den kom till Sverige i våras, lockade snabbt fartglada seglare, fick entypsklass på kappseglingar och får ISAF status i höst. Det är raskt för en ny klass och ett gott betyg år varvets förmåga att få ut all sorters seglare till ett rimligt pris och ge dem mycket segling. Skillnaden mot äldre båtar med samma mål är robustare byggsätt, lyftköl och roder i kolfiber.
[table]
Data - Far East 28R Dimensioner9,07 x 2,75 mVikt1 360 kgSegelyta46,5 kvmKontaktwww.nordicyachts.se[/table]
Maxi 1200.
Bästa designen i klassen? Den frågan infinner inför nya Maxi 1200. Linjerna, denna viktiga detalj, stämmer väldigt väl. Formspråket är Pelle Pettersons förtjänst och känn som en Gran Turismo med sina svepande, snabba linjer. Utöver vissa typiska Pettersonlösningar i sittbrunnen vinner inredningen över konkurrenter på snits och stil. Skrov nummer fyra är under produktion hos Delphia i Polen, som är superstolta över sin nya 36-fotare.
[table]
Data - Maxi 1200 Dimensioner11,56 x 3,75 mVikt7 300 kgSegelyta84 kvmKontaktwww.maxiyachts.com[/table]
Faurby 365E.
Det dom gör i Danmark blir dejligt - varje gång. Faurby 365E bär syn för detta talesätt med ett utförande som bara danska båtbyggare förmår att fixa. Sanslös skrovfinish, solitt lätt byggsätt, bästa träet i inredningen och detaljer som försätter fantaster i trans. Båten är ny för Sverige, slank, högriggad och topputrustad. Byggaren Thomas Hougaard i Lunderskov hör till de som vägrar genvägar.
[table]
Data - Faurby 365E Dimensioner11,25 x 3,00 mVikt5 300 kgSegelyta60 kvmKontaktwww.faurby.dk[/table]
0 Kommentarer
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu