Öppna Varv. Gott om nytt i höst
Mager försäljning av nya segelbåtar får inte tillverkare och importörer att dreja bi i väntan på förliga vindar. Nej, antalet nyheter i höst är ännu fler än till förra året, framgår av den listan på båtar som kommer till Öppna Varv nästa vecka och till Allt på Sjön i Gustavsberg en vecka senare. Av sammanlagt 61 segelbåtar på Orust är 21 spritt nya för svensk del och gör att mässan gör skäl för epitetet ”störst”.
Negativa faktorer som sämre kronkurs gör kontinentbåtarna dyrare och låga begagnatpriser som ökar gapet till en ny båt, balanseras av kreativiteten hos varven, deras konstruktörer och ingenjörer, den är den bästa som setts på flera år.
Dessutom kan nya agenter för kända märken ge köpare goda förutsättningarna att bli med ny båt i höst. Således har Beneteau fått en ny importör i Yachtsale, som håller till på Saltsjö Pir, Fisksätra med bröderna Kennebäck - Henrik och Mattias. De drev Sydost Marin förut med försäljning av Jeanneau och begagnat, tills de assimilerades av Navigare Yachts.
Även Hanse Yachts gör ett ryck med en ny konstellation, där Bohusyachts med Lennart Dahl Bryggan Marins Mikael Luft och Torbjörn Johansson ex Delphia ingår. Bryggan Marin har klagat över parallellimporten av Hanse, ne charter, men herrarna har nu anammat samma recept i syfte att få intresserade att ro iland finansieringen av en ny båt.
Ytterligare ett tecken på optimism är att av de 20 nyheterna som visas för första gången på en mässa i Sverige är två svenska - Linjett 43 och Adventure 55. Arcona kommer också med en modell, men lär bara vara en ny version av 46-fotaren under namnet Arcona 465. Hallberg-Rassy pushar för sin HR 40 som kommer i en Mk II version, men den är inte i sjön förrän i höst.
Najad Performance ex Swedestar kallas inte nyhet, men likväl blir båtarna intressanta att se -vad har inflyttningen hos kvalitetstokiga Najad betytt?
För att fresta er som gillar att spana in nya båtar presenteras här de intressantaste.
Cruisers/semesterbåtar
Dufour 350.
Dufour träffar på nytt rätt med sitt formspråk. Dufour 350 minner om 310 och nya 460 med osannolik skrovbredd, låg sluttande överbyggnad, rak stäv, nerfällbar akterspegel bakåtdragen mastplacering. Ett roder för bra styrkänsla och extrabrett storsegel för fin fart, selftacker för smidigare segling och inbyggt peke för gennaker, hör till trevligheterna. Fräsch inredning med modern finish fångar också trendbitna som söker ett snäpp upp i kvalitetskänsla.
[table]
Data - Dufour 350 Dimensioner10,28 x 3,54 m.Vikt5 675 kg.Segelyta55 kvm.Kontakthttp://www.dufour-yachts.se[/table]
Hanse 315
I kraft av sin stora kapacitet kan Hanse klara kalkylen för sin nya 31-fotare. Med ett svårslaget pris är nya Hanse 315 tänkt att fresta både barnfamiljer, trendiga nybörjare och äldre goda seglare. Lite förvirrande är att beteckningen är samma som på en modellen byggd 2005 – 200. Den nya Hanse 315 är bredare, högre, tyngre, men har mer segel. Bantning har pressat priset, men rymlig sittbrunn och inredning och en räcka tillval ska ge mer relativt en begagnad båt.
[table]
Data - Hanse 315 Dimensioner9,62 x 3,35 m.Vikt4 700 kg.Segelyta47 kvm.Kontakthttp://www.bohusyachts.se[/table]
Sirius 40DS
Från Tyskland och det lilla varvet Sirius i orten Plön i Holstein kommer en ny 40-fotare med samma koncept som deras finurliga 35-fotare. Det betyder däckshus, rutor i skrovet, ett bra skrov, skapligt deplacement och rimlig segelyta. Det mest utmärkande för Sirius byggen är emellertid den osedvanligt väl utnyttjade inredningen, som samtidigt brukar hålla god klass genom att vara i mahogny och ha en hel del fint hantverk.
[table]
Data - Sirius 40DS Dimensioner11,99 x 4,08 m. Vikt11 600 kg. Segelyta80,5 kvm. Kontakt http://www.sirius-werft.de[/table]
Celeste 36
Konstruktören Gabriel Heyman ritade en 36-fotare med kupe´ åt en göteborgare, som ville ha en rask, elegant egen båt i Medelhavet. Utifrån den har Gabriel nu fått klart en systerbåt för segling i svenska vatten - Celeste 36. Som representant för lusten att skräddarsy sin båt är den intressant. Skrovlinjerna är noga balanserade, överbyggnaden har skärm och inredningen är i vacker Oruststil.
[table]
Data -Celeste 36 Dimensioner11,55 x 3,39 m. Vikt6 400 kg. Segelyta77,3 kvm. Kontakt http://www.heymanyachts.com[/table]
Contest 42
I Holland byggs maffiga båtar med sagofinish och den traditionen följer nya Contest 42. Linjerna är yachtlika med låg, kort överbyggnad och skrovet utformat av esset Georg Nissen. Allra mest drar båten för sin diskreta styling invändigt med milda färger, paneler på skotten och blond teak. Svensk- tyske Dines Pontoppidan visar den i Ellös.
[table]
Data - Contest 42 Dimensioner12,85 x 4,15 m. Vikt11 000 kg. Segelyta104 kvm. Kontakt http://www.diamond-yachts.de[/table]
Adventure 55
En man och hans drömbåt. Tillspetsat kan man säga så om Adventure 55 och Bo Gummeson. Båten är i aluminium och gjord för expeditioner, men med ett vaket öga på prestandan. Av det följer att linjerna är slankare och riggen resligare än vanligt på byggen för äventyr. Lyftköl och dubbla roder ger tryck i gången och chans att nå grunda bukter. Inredningen värmer med klassik fin Orust/Najadstil.
[table]
Data - Adventure 55 Dimensioner16,75 x 4,80 m. Vikt17 500 kg. Segelyta158 kvm. Kontakt http://www.adventureyachts.se[/table]
Linjett 43
Stor för sina 43 fot, modern i stilen, välinredd, välseglande och försedd med en lyftköl som tål grund. Dessutom är den fin att se på, perfekt byggd i allt och gör rätt för beteckningen mycket båt för pengarna. Nya Linjett 43 är årets kanske intressantaste och mest innovativa cruiser/semesterbåt och igen ett gott exempel på att mindre varv ger mer.
[table]
Data - Linjett 43 Dimensioner13,28 x 3,95 m. Vikt8 000 kg. Segelyta111 kvm. Kontakt http://www.linjett.se[/table]
Racers/prestandabåtar
Far East 28R
Kinesisk racer designad i Holland och byggd toppmodernt. Far East 28 kom till Sverige i våras, lockade snabbt fartglada seglare, fick entypsklass på kappseglingarna och ISAF status i höst. Det är raskt för en ny klass och inte sedan Albin Express 1979 har ett varv satsat på att få ut seglare till ett rimligt pris och ge mycket segling. Skillnaden nu är robustare byggsätt, lyftköl och roder i kolfiber.
[table]
Data - Far East 28R Dimensioner9,07 x 2,75 m. Vikt1 360 kg. Segelyta46,5 kvm. Kontakt http://www.nordicyachts.se[/table]
Maxi 1200
Bästa designen i klassen? Den frågan infinner inför nya Maxi 1200. Linjerna, denna viktiga detalj, stämmer väldigt väl. Formspråket är Pelle Pettersons förtjänst och känn som en Gran Turismo med sina svepande, snabba linjer. Utöver vissa typiska Pettersonlösningar i sittbrunnen vinner inredningen över konkurrenter på snits och stil. Skrov nummer fyra är under produktion hos Delphia i Polen, som är superstolta över sin nya 36-fotare.
[table]
Data - Maxi 1200 Dimensioner11,56 x 3,75 m. Vikt7 300 kg. Segelyta84 kvm. Kontakt http://www.maxiyachts.com[/table]
Faurby 365E
Det dom gör i Danmark blir dejligt - varje gång. Faurby 365E bär syn för detta talesätt med ett utförande som bara danska båtbyggare förmår att fixa. Sanslös skrovfinish, solitt lätt byggsätt, bästa träet i inredningen och detaljer som försätter fantaster i trans. Båten är ny för Sverige, slank, högriggad och topputrustad. Byggaren Thomas Hougaard i Lunderskov hör till de som vägrar genvägar.
[table]
Data - Faurby 365E Dimensioner11,25 x 3,00 m. Vikt5 300 kg. Segelyta60 kvm. Kontakt http://www.faurby.dk[/table]
Italia 13.98
Att Italia 13.98 är en extraordinär 46-fotare skvallrar segelytan kontra vikten om. Siffran är i nivå med racers som en följd av att varvet utanför Venedig satsar på att bygga lätt. Vilket framgår ombord, där du möter lätta, flotta material och en proper innerliner. Känslan är lyxig och modernt ljus. Mikael Berg i Kullavik föll för den italienska lyxlooken och blev importör.
[table]
Data - Italia 13.98 Dimensioner13,98 x 4,30 m. Vikt9 500 kg. Segelyta124 kvm. Kontakt http://www.italiayachtsnordic.se[/table]
Garcia 45
Denna 45-fotare är fransk, men utvecklad av brittiske världsomseglaren Jimmy Cornell som är van att bo ombord och segla långt. Som andra byggen för samma liv är Garcia 45 gjord i aluminium och kraftig. För linjerna svarar Berret- Racoupeau, som såg till att skrovet kan segla väl. Lyftköl ingår för att få stor stabilitet för hårt väder och grundgående för exotiska ankarplatser.
[table]
Data - Garcia 45 Dimensioner13,98 x 4,44 m. Vikt14 100 kg. Segelyta100 kvm. Kontakt http://www.langemaritime.no[/table]
Imexus 34 DS
Imexus 34 DS är en däcksalongbåt med panoramaruta och ljus inredning i två nivåer. Varvet i Polen tar nu ett steg upp efter att ha byggt en 28-fots planande motorseglare i flera år. Båten har hybriddrift med solceller på rufftaket då varvet vill ta ansvar för miljön.
Skrovet borde segla väl tack vare måttligt deplacement, god bredd och skapligt tung köl. Selftacker och nerdragna fall är tänkt att ge enkel segling. Särskilt intressant är att inredningen har ovanlig klass och att priset ändå är lågt. Varvet vill nå goda seglare med krav på finish.
[table]
Data - Imexus 34 DS Dimensioner10,60 x 3,45 m. Vikt5 500 kg. Segelyta70 kvm. Kontakt http://www.imexus-yachts.com[/table]
Curt Gelin
0 Kommentarer
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu