Här kan du ta del av båtar och händelser jag är med om och möter i min vardag som båtskribent. Det blir rapporter om nyheter, som jag seglar och kör här hemma och ute i Europa.
År 2015 ser ut att bli ett bättre år i segelbåtsbranschen än 2014 med ökad produktion och större omsättning på de fyra tongivande svenska varven. Arcona har levererat 28 båtar och har fullt in i mars 2016. Linjett har fått ut 10 båtar under året och har fullt till sommaren 2016. Najad har levererat fem båtar och har dessutom en 570 med planerad sjösättning i december i år. På Hallberg-Rassy är tongångarna också positiva denna höst. Vi avslöjar inte exakta antal levererade båtar. Men jag kan säg
I en tid när design börjar bli viktigt på nya segelbåtar, är det intressant att ta del av vad ett proffs, en yrkesverksam inredare, tycker om interiörerna i nya båtar. Vi slog följe med Alexandra Moore, arkitekt och seglare på den flytande mässan i Gustavsberg i höstas och besökte fem båtar i vitt skilda prislägen för helt olika användare. Hon var även med och seglade ett par båtar. Här är hennes synpunkter. Dufour 350 Snygga, moderna linjer. Inbjudande, bra överblick och sikt över hela båten f
Nu är testerna klara av de bästa nya segelbåtarna i Sverige - de nio nominerade till Årets Segelbåt 2016. Juryn kan därmed konstatera att kvaliteten på kandidaterna är högre och konkurrensen hårdare än något tidigare år. Att segla de bästa nya segelbåtarna som presenterats i Sverige under 2015 är spännande, intressant och en dröm för båtbitna. Dock har uppdraget sina sidor. I regn, kyla och svag vind krävs kurage för att komma igång. Och i hård vind behövs säkert sjömanskap. Men vädret hindrar
När juryn för Årets Segelbåt tog ut Linjett 43 på tisdagen för att känna på egenskaperna råkade en annan kandidat komma ut på samma fjärd utanför Gustavsberg – Arcona 465. Vi lade upp båtarna på kryss och seglade dem en stund bredvid varandra för att kolla fart och höjd för skojs skull.
För Linjettens del var det andra gången och för Arcona 465 första gången båtarna seglade, varför man kan säga att juryn var på rätt plats vid rätt tillfälle.
Inom kort kommer redogörelser av hur dessa höjdar
Det kan låta som sötebrödsdagar och en avspänd tillvaro att testa segelbåtar. Och visst är det så – ibland. Men inte ofta och var det inte när juryn för Årets Segelbåt tog sig an de fyra första kandidaterna till denna flotta titel i Ellös efter Sweboats Öppna Varv.
Första dagen bjöd på 2 – 5 m/sek och sol, vilket gav oss en skaplig uppfattning om hur Maxi 1200 och Faurby 365 är att segla. Vi tog oss även för att jämföra fart - för nöjes skull och fann ingen större skillnad i de rådande v
Försäljningen av nya segelbåtar må vara mild, men det får ingalunda tillverkare och importörer att dreja bi i väntan på förliga vindar. Det tyder antalet nyheter i höst på, som är ännu fler än 2014. Av sammanlagt 74 segelbåtar som visas på Orust eller i Gustavsberg, är 20 spritt nya för svensk del och av dessa har juryn för Årets Segelbåt i Sverige nominerat nio i tre klasser.
Syftet med denna årliga tävling för nya segelbåtar, är att ge de mest kreativa nyheterna väl förtjänt uppmärksamhet.
Mager försäljning av nya segelbåtar får inte tillverkare och importörer att dreja bi i väntan på förliga vindar. Nej, antalet nyheter i höst är ännu fler än till förra året, framgår av den listan på båtar som kommer till Öppna Varv nästa vecka och till Allt på Sjön i Gustavsberg en vecka senare. Av sammanlagt 61 segelbåtar på Orust är 21 spritt nya för svensk del och gör att mässan gör skäl för epitetet ”störst”.
Negativa faktorer som sämre kronkurs gör kontinentbåtarna dyrare och låga begag
Intrycket av nyss avslutade Boot 2015 i Dusseldorf blev att storvarven tappar till nykomlingar från Polen och Kina. Ett par av Mässans intressantaste båtar visade vad dessa nya båtländer kan och att deras sikte verkar vara att bygga bra utan att priset blir högt.
I andra ändan – bland prestigebyggarna – är trenden ännu lyxigare och bättre segling. Men färre nysatsar, fler vidareutvecklar äldre modeller. Oavsett strategi verkar målet vara att ladda med höjd kvalitet och inte längre att alltid pr
I en tid när flertalet fabrikanter klagar över att de inte får ihop kalkylen på båtar under 34-35 fot, sätter tyska Hanse fördomarna på ända med sin nya 31-fotare Hanse 315. Med ett baspris om 700 000 kronor eller cirka 840 000 kronor sjösatt och utrustad, är nyheten en prisbomb och superintressant för alla som önskar sig en ny, rymlig, skapligt välseglande båt till rimligt pris och i hanterbar storlek.
Hansevarvet tar på så vis kommandot i familjeklassen, enda varvet som kan bjuda motstånd
Efter att brittiska Beneteau 40.7:an Cheeki Raffiki tappade kölen på Atlanten för snart ett år sedan och fyra seglare försvann, har nu brittiska Marine Accident Investigation Branch (MAIB) gjort en grundlig undersökning (65 sidor) om orsak och verkan. Till teknisk hjälp har man haft Wolfson Unit, britternas motsvarighet till Chalmers.
Eftersom det seglar ett antal First 40.7 i Sverige och otaliga andra storvarvsbåtar är byggda på samma eller liknande sätt, kan det vara klokt att ta reda på o
Efter att ha varit med om en fransk offensiv på båtfronten, känns det som om resten av världen håller på att hamna i kölvattnet. För hur ska man tolka det faktum att först Benetau och sedan systerföretaget Jeanneau ställde upp med sammanlagt 66 båtar när båtpress från hela världen var på plats för att testa deras nya modeller?
Men inte nog med mängden nya båtar, de franske verkar också ha fått kläm på hur man kan bygga med en stil som slår, och till priser som få ser ut att kunna matcha.