Fredag 27 sep 2024, 361 entusiaster online
cenuru Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1986
1986
Antal ägare:
-
-
Inköpsår:
2008
2008
Inköpspris:
-
-
Positiva egenskaper:
Går mycket fint i vattnet aven vid lite grövre sjö.
Negativa egenskaper:
Återkommer
Generellt omdöme:
Nu är den i sjön, så den första lilla turen är avverkad.
Än så länge allt bara posetivt.
Förbättringar / renoveringar:
Nytt kylskåp, skall i vinter klä om i ruffarna, någon som kan tipsa om bra inköpsställe av lämpligt material? Nu är jag i full aktivitet, motorn urlyft blästrad och målad startmotor och generator genomgångna generatorfäste svetsat, väntar på nya motorkuddar sedan skall motorn tillbaka i det nyrenoverade motorrummet som fått nya ljudämpningsmattor väl tejpade med aluminiumtape. akterruffen är urblåst, men vilket jobb att få bort den gamla skrovklädseln, kom till slut på ett bra sätt att få bort skumplastresterna med, en flexibel slipdisk på borrmaskinen.Nu påbörjas ditlimning av 10 mm isolering typ liggunderlag på skrovsidor för att sedan limma dit textil med skumbaksida.
Ja då var den färdig för sjösättning,äääntligen.
Ut ur hamnen, drar på gas, men vad är detta, svart rök i aktern dålig effekt,lossar tuftrenaren pillar på turbovingarna, först lite motstånd, sedan lätt,tillbaka med filtret, startar och drar på, röken borta motorn varvar villigt till 3900. Jag hade väl fått någon 100 del för litet spel till den nytillverkade värmesköldsbrickan.
Testar Autopiloten, fungerar ej. I övrigt allt ok i 15 knop,hem och fixa Autopiloten.
Nu är den i sjön, så den första lilla turen är avverkad.
Än så länge allt bara posetivt.
Förbättringar / renoveringar:
Nytt kylskåp, skall i vinter klä om i ruffarna, någon som kan tipsa om bra inköpsställe av lämpligt material? Nu är jag i full aktivitet, motorn urlyft blästrad och målad startmotor och generator genomgångna generatorfäste svetsat, väntar på nya motorkuddar sedan skall motorn tillbaka i det nyrenoverade motorrummet som fått nya ljudämpningsmattor väl tejpade med aluminiumtape. akterruffen är urblåst, men vilket jobb att få bort den gamla skrovklädseln, kom till slut på ett bra sätt att få bort skumplastresterna med, en flexibel slipdisk på borrmaskinen.Nu påbörjas ditlimning av 10 mm isolering typ liggunderlag på skrovsidor för att sedan limma dit textil med skumbaksida.
Ja då var den färdig för sjösättning,äääntligen.
Ut ur hamnen, drar på gas, men vad är detta, svart rök i aktern dålig effekt,lossar tuftrenaren pillar på turbovingarna, först lite motstånd, sedan lätt,tillbaka med filtret, startar och drar på, röken borta motorn varvar villigt till 3900. Jag hade väl fått någon 100 del för litet spel till den nytillverkade värmesköldsbrickan.
Testar Autopiloten, fungerar ej. I övrigt allt ok i 15 knop,hem och fixa Autopiloten.
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Nimbus
Nimbus
Modell
2600
2600
Längd ö.a.
7.85 m (26 fot)
7.85 m (26 fot)
Längd v.l
-
-
Bredd
2.85 m
2.85 m
Djup
1 m
1 m
Deplacement
2500 kg
2500 kg
Köl
-
-
Kölvikt
-
-
Lystal
-
-
Riggtyp
-
-
Masthöjd
-
-
Krysställ
-
-
Ant. kojer
5 st
5 st
Vattentank
100 liter
100 liter
Bränsletank
160 liter
160 liter
Skrovtyp
Halvplanande
Halvplanande
Ruffhöjd
-
-
Motor
VP TMD30 A 86 hk
VP TMD30 A 86 hk
Motor hk
-
-
Toppfart
18 knop
18 knop
Drivmedel
Bensin
Bensin
Prod. start
1982
1982
Prod. stopp
1990
1990
Antal prod.
623 st
623 st
Konstruktör
Rolf Eliasson
Rolf Eliasson
Tillverkare
Nimbus
Nimbus