Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Pettsson-Findus

1 000 meter - sjövägen - till min stuga, hur kortar jag restiden? (med elmotor)

Rekommendera Poster

9 minuter sedan skrev pseudonym:

Om du nu ska envisas med att vara miljömupp så hade det nog varit bättre med den här motorn med inbyggt batteri och en relativt hög effekt. Den spräcker din ekonomiska gräns med 2000:- men för miljöns skull är det en piss i havet. https://www.drev.se/produkter/50741?ref=5500

Har kollat på denna motor, intressant! men den är inte ställbar vad gäller propellerns djup så den passar inte min lilla båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske framgår tidigare i tråden men jag minns inte att jag läst något om det.

Om du har en motor som du  och fler tror borde ge mer fart i din båt, hur långa och hur grova kablar har du samt vad för slags kopplingar på vägen.

Kan det vara så enkelt som spänningsfall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Det kanske framgår tidigare i tråden men jag minns inte att jag läst något om det.

Om du har en motor som du  och fler tror borde ge mer fart i din båt, hur långa och hur grova kablar har du samt vad för slags kopplingar på vägen.

Kan det vara så enkelt som spänningsfall?

Jag nämnde det tidigare men fick ingen respons på det.

 

5 timmar sedan skrev pseudonym:

För klena kablar gör ju att det blir en flaskhals att passera för strömmen vilken kan märkas på varma kablar och sämre kapacitet och ett lägre strömuttag på batteriet. Men jag hade oxå kört på en liten bensinsnurra därför att det blir enklare att hänga på och av än att fippla med batterier och annat.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev pseudonym:

Jag nämnde det tidigare men fick ingen respons på det.

 

 

Jag kommenterade det inte, stämmer! men jag noterade det i min skalle, att jag ska kolla upp detta. Jag använder endast de kablar som följde med motorn, och som sitter fast angjorda i motorn. De är ca 1,2 meter långa och sitter angjorda på mitt batteri med fasta klämmor som jag köpt på Biltema. Jag har inte mätt kablarnas diameter än. 

Redigerad av Pettsson-Findus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Det kanske framgår tidigare i tråden men jag minns inte att jag läst något om det.

Om du har en motor som du  och fler tror borde ge mer fart i din båt, hur långa och hur grova kablar har du samt vad för slags kopplingar på vägen.

Kan det vara så enkelt som spänningsfall?

Kablarnas tjocklek kan jag inte påverka med mindre än att jag skruvar isär motorn där kablarna är fast angjorda. Jag ska ringa Olsson fiskeaffär o fråga om kablarnas tjocklek som följer med när man köper en Watersnake-motor, men problemet borde inte vara där tänker jag. 

Jag behöver göra lite felsökning: testa ett annat batteri, mäta upp hastigheten mer noggrant med en app, kolla ev behov av batteriunderhåll och kontrollera kablar o fästen, det är vad jag kan komma på att göra.   

Redigerad av Pettsson-Findus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Pettsson-Findus:

Jag använder endast de kablar som följde med motorn, och som sitter fast angjorda i motorn. De är ca 1,2 meter långa och sitter angjorda på mitt batteri med fasta klämmor som jag köpt på Biltema.

Då borde der inte vara det som är problemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pettsson-Findus:

med fasta klämmor som jag köpt på Biltema

Det är viktigt att polskorna är ordentligt nedtryckta och åtskruvade på batteripolerna. Kolla även att polskorna är ordentligt renagjorda. Både i anslutningen där kabelarna till motorn sitter och ytan som sitter mot batteripolen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderat på samma sak fast med en 15hk båt. Om man ska ha ett högt effektuttag under kort tid,  men inte ha en batteribank som väger mer än båten, så kan NIHM batterier vara bra. Däremot är de väldigt reaktiva batterier och kan vara mer explosiva och vet inte hur de är vid minusgrader (obeprövat)

 

Med en elmotor får du mycket mer vridmoment, jämfört med en förbränningsmotor. Men om det är hastighet du är ute efter så ska du utgå ifrån toppeffekten. Motsvarande elmotor till en 5hk aktersnurra kostar en slant. Sedan tillkommer batterier också. https://torqeedo.se/products/product/cruise-2-04-0-t/

 

Tycker du ska behålla din befintliga lösning. Båt vill man typ ändå helst åka när det är soligt och vindstilla. Inte när det blåser och vid regn. När det är soligt, så kanske det inte gör så mycket att det går långsamt. Räckvidden blir dessutom mycket bättre. 

 

Fördelen med en mindre elmotor (trollingmotor) är att det brukar vara mindre besvär jämfört med en bensinmotor.

Redigerad av Busteri
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återknyter till Pettson med katten och hans Crescent 364.

När det gäller båtar upp till ungefär deplacementfart kan man enklast säga att det är vridmoment man behöver tänka på. Vridmomentet är proportionellt mot motorströmmen (inte motströmmen....🤔)  upp till den gräns där elektroplåten i motorn börjar mättas. Det går alltså åt ungefär samma ström oberoende av om motorn är stor eller liten, under förutsättning att man inte kör fortare med den stora än vad den lilla skulle klara naturligtvis. En större motor har generellt sett lite bättre eta än en liten. Dock utnyttjas den lilla mer optimalt på eta-kurvan än den större (om man kör samma fart som den lilla klarar) så det går nog ungefär på ett ut.

 

En viktig parameter när det gäller hur tungt det går är vattensläppet i aktern. Exemplevis kan en ganska stor segelbåt ofta fås att gå fortare än en liten styrpulpetbåt med samma elmotor.

Jag har inte sett någon Crescent 364 i verkligheten men bingade fram en bild på nätet. Det ser ut som att akterspegeln är ganska platt och djup nertill och säkert hamnar rejält i vattnet när man sitter i aktern och håller i elsnurran. ... var är katten föresten? Det ger inget bra vattensläpp och kan förklara varför TS upplevde det gick fortare när han satt längre fram. Då satt inte farkosten lika mycket på häcken. Dvs bättre vattensläpp.

 

bild.png.bc1e3b026c780c32da378828e9137fd7.png

 

Jämför t.ex. med akterspegeln på nedanstående båt, Theri Saiman. Den skulle säkerligen gå bra mycket bättre. Du skulle nog egentligen inte sakna motor överhuvudtaget då den pga detta även är mycket lättrodd.

 

bild.png.a8917be2476f710ae5e97bb556b86500.png

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input Zwen!

Är snip-formen alltid att föredra? Jag är med på att vattenlinjens längd är avgörande (lång = mindre motstånd), men är formen på akterspegeln avgörande? varför konstruerar man i så fall båtar typ min Crescent 364? 

Jag bifogar några bilder som visar akterspegeln. På sista bilden, när hela spegeln "hänger i luften" så är det jag som lyfter upp den för att visa formen. 

 

PS  katten gillar inte att vara i båten, har provat 🙂

 

199599447_178288057571220_8432729236684900656_n.jpg

199868889_760911324579857_7451419836174912238_n.jpg

202140715_2884156965138459_3804619766823420365_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haswing 5.0 Kör den med nya lilead 24v 50 ah. Alla båtar jag testat i sommar kommer upp i en toppfart på 4,5-5 knop.

Haswingen har jag haft i 3 år nu. Inga problem. Och tåligt byggd. Mer rejäl än motorguide.

Körde full fart rakt upp på en stenkista. Inte ett märke. Gjorde samma med en motorguide för ex antal år sedan, hela röret blev böjt. På halva farten.

 

Du kanske ska försöka hitta en takräckesbåt. Platt botten. Mer säker att stå i. Alternativt snickra en plywoodbåt. Sämre mot vågor såklart. 

Ska du frakta mycket virke? Ta båten du har som packåsna. Du vet nu att du ska packa mer i fören.

Nu vet jag inte vart du bor. Om du bor i den del av landet som får vinter och is. Jag skulle i så fall kört dit virket på vintern över isen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-15 vid 19:12 skrev Husbehov:

Jag har haswing 5.0 Kör den med nya lilead 24v 50 ah. Alla båtar jag testat i sommar kommer upp i en toppfart på 4,5-5 knop.

Haswingen har jag haft i 3 år nu. Inga problem. Och tåligt byggd. Mer rejäl än motorguide.

Körde full fart rakt upp på en stenkista. Inte ett märke. Gjorde samma med en motorguide för ex antal år sedan, hela röret blev böjt. På halva farten.

Låter som en fin kombo! Den hade jag också köpt om jag haft lite större budget 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...