hampe155 0 Postad 10 November , 2020 hejsan tänkte kolla om det är nån som är kunnig på volvo penta ska köpa en Bayliner Bowrider Capri med en volvo penta 145 aq (b23). tänkte kolla de är som så att motorn går varmt och säljaren skriver blockpackningen? kan de va den eller är det nån annan som har nån ide vad det kan var ? Med vänlig hälsning hampus! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 10 November , 2020 1 timme sedan skrev hampe155: hejsan tänkte kolla om det är nån som är kunnig på volvo penta ska köpa en Bayliner Bowrider Capri med en volvo penta 145 aq (b23). tänkte kolla de är som så att motorn går varmt och säljaren skriver blockpackningen? kan de va den eller är det nån annan som har nån ide vad det kan var ? Med vänlig hälsning hampus! Troligtvis topplockspackningen, och är det den måste toppen planslipas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampe155 0 Postad 15 November , 2020 Aha aa okej för när vi tog bort temostaten så liksom satt de ingen termostat i motorn alls så har köpt ny å satt dit men förmodligen är de väl toppen fortfarande ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 15 November , 2020 Hej. Varför tror så många att det alltid är cylinderlockspackningen som orsakar varmgång på marinmotorer? Det är ganska ovanligt. Det finns ett flertal felkällor som ska undersökas först. Kommer det in tillräckligt med sjövatten utifrån? Fungerar sjövattenpumpen? Är sjövattensilen ren? Är det öppet vid utloppet så att vattnet kan komma ut? Om det är drev och motorn går varm först när båten planar så kan kylslangen på utsidan vara otät. Finns det tillräckligt med färskvatten i systemet? Fungerar cirkulationspumpen? Är det rätt termostat och fungerar den? Visar instrumentet rätt? Mm. Ingemar 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 25 November , 2020 (redigerade) 2020-11-15 vid 19:19 skrev sanktanna: Hej. Varför tror så många att det alltid är cylinderlockspackningen som orsakar varmgång på marinmotorer? Det är ganska ovanligt. Det finns ett flertal felkällor som ska undersökas först. Kommer det in tillräckligt med sjövatten utifrån? Fungerar sjövattenpumpen? Är sjövattensilen ren? Är det öppet vid utloppet så att vattnet kan komma ut? Om det är drev och motorn går varm först när båten planar så kan kylslangen på utsidan vara otät. Finns det tillräckligt med färskvatten i systemet? Fungerar cirkulationspumpen? Är det rätt termostat och fungerar den? Visar instrumentet rätt? Mm. Ingemar Svaret kommer på frågeställarens formulering inget annat, naturligtvis har du helt rätt i ditt inlägg. Men om du läser Ts frågeställning så får han svar på just denna. I min värld där en motor har gått het med aluminiumtopp så är det som amen i kyrkan att den skevat, iaf min erfarenhet. Mvh P Redigerad 25 November , 2020 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser