Aventyr 4 Postad 10 November , 2020 Jag behöver lite råd angående koppling av batteri till akterpropeller. I båten finns en startbank och en förbrukningsbank. Jag tänker montera ett separat batteri (110 Amph, AGM) till akterpropeller. Batteriet kommer jag placera nära elmotorn/akterpropeller (ca 1,5 m kabel längd). Vad är bästa sättet att få laddning till batteriet? Kan jag t.ex. koppla ihop startbanken och det nya batteriet, för att få generator laddning på båda med hjälp av ett skiljerelä ? Eller finns det en bättre lösning ? Tacksam för förslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 November , 2020 20 minuter sedan skrev Aventyr: Jag behöver lite råd angående koppling av batteri till akterpropeller. I båten finns en startbank och en förbrukningsbank. Jag tänker montera ett separat batteri (110 Amph, AGM) till akterpropeller. Batteriet kommer jag placera nära elmotorn/akterpropeller (ca 1,5 m kabel längd). Vad är bästa sättet att få laddning till batteriet? Kan jag t.ex. koppla ihop startbanken och det nya batteriet, för att få generator laddning på båda med hjälp av ett skiljerelä ? Eller finns det en bättre lösning ? Tacksam för förslag Det låter som ett bra förslag. Alternativet annars är ju att dra kraftiga kablar från startbatteriet direkt till häckpropellern och därmed undvika ytterligare ett batteri, avståndet från befintligt startbatteri till häckpropellern är kanske inte så långt? Om du har ankarspel ombord kan ju detta ”bogpropellerbatteri” (om du väljer den lösningen) även försörja detta. Sedan har du väl redan ett skiljerelä till förbrukarbanken? Flera forumdeltagare och jag anser att Biltemas skiljerelä är en bra produkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 10 November , 2020 29 minuter sedan skrev Aventyr: Kan jag t.ex. koppla ihop startbanken och det nya batteriet, för att få generator laddning på båda med hjälp av ett skiljerelä ? Koppla det mot startbanken utan något skiljerelä emellan är mitt tips. Men se till att säkra av kablarna! Helst också en strömbrytare, eller vad @Georg_Ohm brukar kalla batterifrånskiljare. Låt ett skiljerelä skilja start- från förbrukarbanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 November , 2020 (redigerade) 23 minuter sedan skrev ChristerN: Koppla det mot startbanken utan något skiljerelä emellan är mitt tips. Men se till att säkra av kablarna! Helst också en strömbrytare, eller vad @Georg_Ohm brukar kalla batterifrånskiljare. Låt ett skiljerelä skilja start- från förbrukarbanken. Ja, det är inte bara jag som kallar den det, enligt min gode vän, fordonselskonstruktören, heter tydligen nämnda strömbrytare så numera, men det har denne konstruktör inte berättat för Wikipedia, ännu. Annars är min åsikt att man inte skall ha batterier (elektriska ackumulatorer) spridda på olika ställen i båten, måhända kan det vara en idé om man vill ha ett ytterligare batteri förut till en bogpropeller, för att då slippa dragning av grova kablar ända dit, och nöja sig med en 4 eller 6mm2 ”laddkabel” förut. Nu när de flesta batterierna är helkapslade kan det väl gå an, men att ha ett traditionellt öppet batteri som kan bilda vätgas vid laddning, under kojerna i förruffen är enligt mig ingen ideal lösning. I ditt fall blir det väl dessutom klart billigare att dra två 35mm2 kablar med kabelskor och avskiljare än att köpa ytterligare ett batteri, kablar, avskiljande, skiljerelä etc. Häckpropellern skall ju avsäkras också, men det skall det ju göras hur du än väljer att strömförsörja den. Redigerad 10 November , 2020 av Georg_Ohm 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 10 November , 2020 Kan bara hålla med - koppla dem till startbanken du redan har, via en kraftig ANL-säkring (nära batterierna) och en brytare. Den sistnämnda kommer du tacka att du har den dagen propellerkontaktorn hänger sig och den inte stannar. Vilket givetvis aldrig kommer inträffa om du monterat en brytare (men hade säkert hänt om du låtit bli).... Att kablarna blir grövre är ett litet problem jämfört med ytterligare ett batteri att hantera, dessutom monterat där det kanske inte är avsett/lämpligt att ställa batterier. Hade f.ö. 2x70mm² till min bogis på förra båten (ja, det var rätt långt fram till den från maskinrummet). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 November , 2020 52 minuter sedan skrev IngemarE: Kan bara hålla med - koppla dem till startbanken du redan har, via en kraftig ANL-säkring (nära batterierna) och en brytare. Den sistnämnda kommer du tacka att du har den dagen propellerkontaktorn hänger sig och den inte stannar. Vilket givetvis aldrig kommer inträffa om du monterat en brytare (men hade säkert hänt om du låtit bli).... Att kablarna blir grövre är ett litet problem jämfört med ytterligare ett batteri att hantera, dessutom monterat där det kanske inte är avsett/lämpligt att ställa batterier. Hade f.ö. 2x70mm² till min bogis på förra båten (ja, det var rätt långt fram till den från maskinrummet). Jag hjälpe för några år sedan en tysk besättning med ett liknande problem, det var inte bogpropellerns som var ostoppbar, utan ett ankarspel där dess relä hade bränt fast, men det är samma elektriska funktion i dessa ”sidoförflyttningspropellrar”, så det är jättebra att kunna bryta strömmen i nödfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aventyr 4 Postad 10 November , 2020 Tack för alla kloka råd. Båten, en Benetaue Antares 30, har rak Axel och D6-370hk. Start- och förbrukarbank sitter ganska långt fram i båten. Förbrukarbank är avskilt från startbatteri med ett skiljetecken. Om jag skulle koppla akterpropp till startbatteri så krävs minst 8m batterikabel. Det innebär att kabelarean bör vara minst 70mm2. Det blir dyra kablar. Dessutom vill jag inte belasta startbatteriet med ytterligare en strömförbrukare. Därför har jag valt att ha ett separat batteri för akterproppen. Det finns även bra utrymme där jag kan placera batteriet(som är helt avskilt från sovkabiner, motorrum) Jag tänker koppla in en trög säkring på 400A mellan batteri och elmotor. Givetvis ska jag även koppla in en kraftfull huvudbrytare. Här funderar jag på en fjärrstyrd huvudbrytare som jag kan bryta lätt via en enkel strömbrytare som kan monteras vid förarplats. ChristerN. Du skriver att jag kan koppla nya batteriet direkt till startbatteri utan skiljerelä. Jag hade själv en sådan fundering. Men har blivit rekommenderat att montera ett skiljerelä. Egentligen förstår jag inte det då förbrukarbank är avskilt redan med ett skiljerelä. Kanske Georg_Ohm kan förklara detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 11 November , 2020 8 timmar sedan skrev Aventyr: Om jag skulle koppla akterpropp till startbatteri så krävs minst 8m batterikabel. Det innebär att kabelarean bör vara minst 70mm2. Det blir dyra kablar. Dessutom vill jag inte belasta startbatteriet med ytterligare en strömförbrukare. Ja, men kablarna sitter sedan där och kräver inget underhåll. Sedan kör du ju akterpropellern i allmänhet med motorn igång. Då belastas startbatteriet inte alls, tvärtom. Eller hur ? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aventyr 4 Postad 11 November , 2020 46 minuter sedan skrev IngemarE: Ja, men kablarna sitter sedan där och kräver inget underhåll. Sedan kör du ju akterpropellern i allmänhet med motorn igång. Då belastas startbatteriet inte alls, tvärtom. Eller hur ? Jo det är så sant. Men jag är åndå inne på att ha ett separat batteri. Så tillbaka till min fråga, vad är bästa sättet att ladda detta extra batteri? Bör jag ha ett skiljerelä? i så fall varför? Eller andra sätt som är bättre,? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 11 November , 2020 5 minuter sedan skrev Aventyr: Så tillbaka till min fråga, vad är bästa sättet att ladda detta extra batteri? Bör jag ha ett skiljerelä? i så fall varför? Eller andra sätt som är bättre,? 14 timmar sedan skrev ChristerN: Koppla det mot startbanken utan något skiljerelä emellan är mitt tips. Men se till att säkra av kablarna! Tycker svaret är ”givet” redan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 11 November , 2020 (redigerade) 16 minuter sedan skrev Aventyr: Jo det är så sant. Men jag är åndå inne på att ha ett separat batteri. Så tillbaka till min fråga, vad är bästa sättet att ladda detta extra batteri? Bör jag ha ett skiljerelä? i så fall varför? Eller andra sätt som är bättre,? Så här gjorde jag med mina 4 batterier, dubbla skiljerelä. Redigerad 11 November , 2020 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 11 November , 2020 27 minuter sedan skrev patrikflink: Så här gjorde jag med mina 4 batterier, dubbla skiljerelä. När motorn är igång och du skall köra bogisen, om då ditt bogbatteri av någon anledning är dåligt kommer all ström till bogisen gå via BT skiljerelä och dess tunna kabel. Det kan inte vara bra? Kanske skulle vara bra med en säkring där? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 11 November , 2020 Självklart skall du koppla ihop batteriet till häckpropellern med förbrukningsbanken(om batteritypen tillåter) På detta viset har jag gjort med batteriet till bogpropellern och därmed utökat förbrukningsbanken. Mao dubbel funktion av batteriet och skiljerelä eller liknande behövs ej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aventyr 4 Postad 11 November , 2020 3 timmar sedan skrev ChristerN: Tycker svaret är ”givet” redan Tack. Ja det är precis så jag tycker också. Men jag är ingen expert. Så då andra tycker att man bör ha ett skiljerelä, då blir jag nyfiken och vill veta varför Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aventyr 4 Postad 11 November , 2020 2 timmar sedan skrev Capitan: Självklart skall du koppla ihop batteriet till häckpropellern med förbrukningsbanken(om batteritypen tillåter) På detta viset har jag gjort med batteriet till bogpropellern och därmed utökat förbrukningsbanken. Mao dubbel funktion av batteriet och skiljerelä eller liknande behövs ej Det här var ett nytt sätt lösa det. Jag tror faktiskt att det är samma sorts batteri på förbrukar som på start, dvs 140 amph AGM. Men då vill jag ju försäkra mig om att inte bli strömlös på batteriet till häckpropellerna när jag står i naturhamn. För det så behöver jag då ett skiljerelä? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 11 November , 2020 3 timmar sedan skrev Kane: När motorn är igång och du skall köra bogisen, om då ditt bogbatteri av någon anledning är dåligt kommer all ström till bogisen gå via BT skiljerelä och dess tunna kabel. Det kan inte vara bra? Kanske skulle vara bra med en säkring där? Finns säkring vid startbatteriet. Helt nya AGM i hela banken, totalt 540ah. Det som inte är med på ritningen är Victron Battery Prtec. Sattes ditt pga av dom fasta solceller gav volt och skiljerelät kopplade aldrig isär (den från BT). Används som en brytare med automatik samt manuellt via appen. Använder också Victron mätare till hela banken med shunt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 11 November , 2020 34 minuter sedan skrev Aventyr: Men då vill jag ju försäkra mig om att inte bli strömlös på batteriet till häckpropellerna när jag står i naturhamn. För det så behöver jag då ett skiljerelä? Om du bara kör bog- och häckpropp när motorn är igång blir du aldrig strömlös. 44 minuter sedan skrev Aventyr: Så då andra tycker att man bör ha ett skiljerelä, då blir jag nyfiken och vill veta varför Vet inte vilka ”andra” är men har du redan en start- och en förbrukarbank har du med stor sannolikhet ett skiljerelä eller motsvarande. Startbanken liksom bogis och häckis är beroende av stora strömstyrkor under kort tid till skillnad mot förbrukarbanken som ska ge lite under lång. Vanligtvis är det olika batterityper till dessa men det finns de som klarar både och. Om din förbrukarbank är av en typ som klarar start-kraven är det en god tanke att koppla bogis etc på det nya batteriet i förbrukarbanken men den dagen du väljer att byta dessa batterier är du mer begränsad i urvalet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 November , 2020 Jag har både den aktermonterade "bogpropellern" och ankarspelet, kopplade till startbatteriet. Kablarna till bägge enheterna är ca 2+2 meter långa. Startar alltid motorn innan jag använder nån av enheterna (har segelbåt) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 November , 2020 (redigerade) 4 timmar sedan skrev toaen: Jag har både den aktermonterade "bogpropellern" och ankarspelet, kopplade till startbatteriet. Kablarna till bägge enheterna är ca 2+2 meter långa. Startar alltid motorn innan jag använder nån av enheterna (har segelbåt) Samma hos mig, den absolut enklaste lösningen! Även om mina kablar till bogisen är 50 mm2 och 2x 8 meter, jag vet eftersom jag lagt en varmvattenslang i samma utrymme. Måhända blir det kanske ett spänningsfall, jo det syns på voltmetern som faktiskt först sjunker och sedan går upp till 13,9 volt igen då jag kör bogpropellern, jag misstänker att generatorns spänningsregulator kompenserar spänningsfallet. Jag monterade en pejlkompass i ett snabbläste på andra sidan av skottet där kablarna löper, den kompassen vrider sig 90° när bogpropellern går och omkring 30° när man spolar på toaletten.... tänkte inte på det vid kompassmonteringen.... Efter att ha läst de senaste inläggen, tycker jag det börjar bli tillkrånglat i onödan. Elsystem i båtar skall man hålla så enkla och raka som möjligt, man skall undvika en massa fiffiga citroënlösningar som är utmärkta i tanken och på ett kopplingsschema, men som kan bli en mardröm när det börjar krångla till sjöss. Jag har väl kanske inte följt detta själv till 100% men försöker sanera och ta bort en del konstiga kopplingar som jag och de förra ägarna lyckats med. Jag står fast vid att du skall koppla din sidoförflyttningspropeller till startbatteriet med tjocka kablar, men om du inte gör det så kopplar du två (plus och minus) 4 eller 6mm2 kablar via skiljerelä och 10 A säkring från startbatteriet, till försörjningsbatteriet till häckpropellern. Man kan ju också tänka som så att batterier väger en hel del, innehållet är ju till stor del Pb, där man placerar ett batteri kanske man istället kan stuva något trevligare, en back med öl exempelvis... Sedan kan ju aldrig förbrukarbanken bli för stor och överdimensionerad. Men det är nu en annan sak, extra batterier som försörjer bogisar eller ankarspel anser jag att man skall undvika, gärna i flera exemplar. Redigerad 11 November , 2020 av Georg_Ohm 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 11 November , 2020 2 timmar sedan skrev Aventyr: Det här var ett nytt sätt lösa det. Jag tror faktiskt att det är samma sorts batteri på förbrukar som på start, dvs 140 amph AGM. Men då vill jag ju försäkra mig om att inte bli strömlös på batteriet till häckpropellerna när jag står i naturhamn. För det så behöver jag då ett skiljerelä? Jag har eftermonterat batteriet vid bogpropellern så där satt ganska grova kablar originalmonterat som jag nu använder mellan batterierna. Så skulle jag mot förmodan köra slut på förbrukningen så fungerar systemet som innan men med lite batteribackup Beroende på när skiljereläet bryter/öppnar så förstör det konceptet att få användning av extrabatteriet För min egen del samt de båtfolk jag åker med så låter man aldrig förbrukningsbanken gå så pass lågt så att det skulle bli ett problem Sen så har du laddning från motorn när du kör med häckpropellern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 11 November , 2020 Om man tycker det är besvärligt att dra grovt kablage längre sträckor i båten och därför vill ha ett dedikerat batteri nära akterprop/bogprop/ankarspel kan man smidigt lösa laddningen med en DC/DC-omvandlare på t.ex. 10 A. Då kan man dra en mycket klenare kabel. I detta fall lever detta batteri i sin egen galvaniska värld, dvs minuspolen kopplas ej ihop med övriga batterier. När jag installerade min bogpropeller på 4 hk ville jag inte dra så grova kablar från några andra batterier. Ville också kunna använda vanliga billiga svenssonstartbatterier och klenare kablar och valde därför 24 V trots att övriga båten har 12 V. Nu har jag 2 ganska klena startbatterier i serie och hälften så grova kablar mellan dem och bogisen. Laddningen sköts från startbatteriet via en Victron 10 A DC/DC omvandlare 12/24 V som jag ställt in på ca 28 V. Den har en enableingång så jag bestämmer själv när/om jag vill ladda eller ej. Vill minnas att jag drog 10 mm2 som laddkabel. Är mycket nöjd med denna lösning och om jag byter motor framöver kommer jag ha 24 V på allting. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 11 November , 2020 2 timmar sedan skrev Zwen: I detta fall lever detta batteri i sin egen galvaniska värld, dvs minuspolen kopplas ej ihop med övriga batterier. De allra, allra flesta DC/DC-omvandlare har inte galvaniskt skilda in- och utgångar. Kanske din har det, men det är som sagt så ovanligt att det nog inte skall rekommenderas TS utan att i alla fall specifikt ange modellbeteckning på den som avses. Dessutom är normalt en DC/DC på 10A som är galvaniskt skild på in/utgång ganska mycket dyrare än ett par grova kablar. Och varför krångla till det....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aventyr 4 Postad 11 November , 2020 Tack alla ni som har gett sina råd i tråden. Mycket uppskattat. Jag har fått några olika lösningar som alla verkar fungera. Men jag lutar åt att bara ”krångla till” det lite lämpligt; dvs att jag kommer koppla två (plus och minus) 6mm2 kablar via skiljerelä och 10 A säkring från startbatteriet, till försörjningsbatteriet för häckpropellern. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 11 November , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev IngemarE: De allra, allra flesta DC/DC-omvandlare har inte galvaniskt skilda in- och utgångar. Kanske din har det, men det är som sagt så ovanligt att det nog inte skall rekommenderas TS utan att i alla fall specifikt ange modellbeteckning på den som avses. Dessutom är normalt en DC/DC på 10A som är galvaniskt skild på in/utgång ganska mycket dyrare än ett par grova kablar. Och varför krångla till det....? EDIT: Jaha... Nej nu menade jag ju inte att TS skulle använda sig av 24 V !! Tänkte att han kunde sätta en isolerad 12/12 V DC-omvandlare för att ladda sitt 12 V batteri i aktern. Att jag vill ha 24 V har en del andra orsaker. Nej det blev nog inte dyrare. DC/DC omvandlaren är isolerad och den var inte så dyr (det var liksom en del av poängen att den skulle vara isolerad). Jag hade ett nästan nytt litet startbatteri och kunde köpa ett identiskt för runt 700,-. Ett 12 V batteri med tillräcklig CCA för 12 V bogis hade blivit en del dyrare. Jag slapp 70 mm2 kablar av icke försumbar längd och extra ANL-säkring och kunde dra 10 mm2 istället. Har inte räknat i detalj, men nog tror jag besparingarna i batteri, kablage och ANL-säkring betalade Victronomvandlaren. Själv tyckte jag inte det var ett dugg krångligt utan en ganska elegant lösning🙂 (då har jag iofs en bakgrund inom elektriska drivsystem och automation) Har även planer på ett ankarspel i fören, då kan jag välja 24 V till det också och använda samma batterier. Redigerad 11 November , 2020 av Zwen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 11 November , 2020 (redigerade) 11 minuter sedan skrev Zwen: Nej det blev nog inte dyrare. DC/DC omvandlaren är isolerad och den var inte så dyr (det var liksom en del av poängen att den skulle vara isolerad). Jag hade ett nästan nytt litet startbatteri och kunde köpa ett identiskt för runt 700,-. Ett 12 V batteri med tillräcklig CCA för 12 V bogis hade blivit en del dyrare. Jag slapp 70 mm2 kablar av icke försumbar längd och extra ANL-säkring och kunde dra 10 mm2 istället. Har inte räknat i detalj, men nog tror jag besparingarna i batteri, kablage och ANL-säkring betalade Victronomvandlaren. Själv tyckte jag inte det var ett dugg krångligt utan en ganska elegant lösning🙂 (då har jag iofs en bakgrund inom elektriska drivsystem och automation) Har även planer på ett ankarspel i fören, då kan jag välja 24 V till det också och använda samma batterier. Om jag läser rätt mellan raderna har du alltså ett 24V batterisystem och en Victron-DC/DC för 24/12V. Fattade det som att det var en "annan" DC/DC på 12/12V (eller egentligen 12/14V som är vanlig för husvagnsbatteriladdning från bilen). Då kommer ju saken i lite annat ljus, samtidigt som det nog ändå är ganska långt ifrån en enkel lösning som den TS just nu behöver.... Redigerad 11 November , 2020 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 11 November , 2020 1 timme sedan skrev Aventyr: Men jag lutar åt att bara ”krångla till” det lite lämpligt; dvs att jag kommer koppla två (plus och minus) 6mm2 kablar via skiljerelä och 10 A säkring från startbatteriet, till försörjningsbatteriet för häckpropellern. Det är en fungerande lösning men skiljerelät tillför inget värde i den kopplingen anser jag. Du får laddning till ditt batteri för häckisen när spänningen i startbatteriet är högre än i häckisbatteriet, och det är ju det du är ute efter, eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buzzer 27 Postad 11 November , 2020 50 minutes ago, Aventyr said: Tack alla ni som har gett sina råd i tråden. Mycket uppskattat. Jag har fått några olika lösningar som alla verkar fungera. Men jag lutar åt att bara ”krångla till” det lite lämpligt; dvs att jag kommer koppla två (plus och minus) 6mm2 kablar via skiljerelä och 10 A säkring från startbatteriet, till försörjningsbatteriet för häckpropellern. Många råd blir det...tänkte flika in hur jag gjorde. Jag hade den lösningen du planerar fast avsäkrat med 25A. Du lär garanterat få högre laddströmmar än så om batteriet stått ett tag och självurladdat. Efter att ha krånglat med blåsta säkringar ett antal gånger bytte jag till en DC/DC omvandlare (Victron Orion) för att begränsa strömmen på liknande sätt @Zwen gjort. Blev enklare och kostade i mitt fall betydligt mindre än att dra drygt 10m 35mm2. Behöll skiljerelät för att koppla ur omvandlaren när motorn/generatorn inte laddar. Den kan såklart fjärrstyras men oklart vilken som drar minst standby ström, skiljerelät eller omvandlaren. Nackdelen annars med all extra elektronik är just att det drar lite ström, även i viloläget. Tänk också på att avsäkra laddningskabeln vid försörjningsbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 12 November , 2020 15 timmar sedan skrev Aventyr: Tack alla ni som har gett sina råd i tråden. Mycket uppskattat. Jag har fått några olika lösningar som alla verkar fungera. Men jag lutar åt att bara ”krångla till” det lite lämpligt; dvs att jag kommer koppla två (plus och minus) 6mm2 kablar via skiljerelä och 10 A säkring från startbatteriet, till försörjningsbatteriet för häckpropellern. Man kan gör det väldigt enkelt, man kan göra den något mindre enkelt, sedan kan man krångla till det i flera olika steg, där finns det nog ingen begränsning. Det är inte speciellt krångligt att rent elektriskt koppla in ett batteri till till häckpropellern, inga problem, du har redan fått den elektriska lösningen här. Sedan är det den fysiska installationen, ordna med en skyddad plats åt batteriet, det skall stå i ventilerat utrymme. Det skall vara fastspänt. Batteriavskijaren och säkringarna skall vara lätta att nå utan att behöva ta till akrobatiska övningar. Du får ytterligare ett batteri att underhålla om det nu inte är underhållsfritt, och se till att det är laddat under vintern om det skall stå kvar i båten, om inte finns det ytterligare en risk till lumbago och syraspill. Din båt förefaller vara stabil och kanske inte känslig för den extra vikten ett batteri utgör, annars får man tänka på det också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aventyr 4 Postad 12 November , 2020 18 timmar sedan skrev ChristerN: Det är en fungerande lösning men skiljerelät tillför inget värde i den kopplingen anser jag. Du får laddning till ditt batteri för häckisen när spänningen i startbatteriet är högre än i häckisbatteriet, och det är ju det du är ute efter, eller hur? Ja det är ju ännu enklare. Som Buzzer skriver så får jag nog säkra upp så inte säkringen flyger när generatorn börjar ladda. Då måste jag även anpassa arean på laddkabblarna. Då kanske lösningen med en DC/DC omvandlare är bättre.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 12 November , 2020 Hej, har inte läst alla inlägg men...!!! Jag har en D4:a och till den får man inte koppla häck och bog till startbatteriet. Strömspikar kan genereras som slår ut styrboxen till motorn. Kolla noga m Penta innan du väljer den lösningen. Finns säkert varianter, olika årsmodeller mm. I min Saga 310 har jag 3 st AGM/ 92 Ah som förbrukning. Häck och bog ligger på dessa med kraftiga kablar. Har ström i överflöd 🙂 Jag satte in häcken i vintras och tänkte koppla den på starten men fick denna info då. Lycka till med ditt projekt. // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser