anderssonsimon 0 Postad 15 Oktober , 2020 Hoppas någon här kan hjälpa mig med kloka råd! Jag har en 8-meters motorbåt med en Volvo Penta MD21 från 1980-talet. Den har gått hur bra som helst i 30 år men har på sistone börjat krångla. Den är svårstartad och tjuvstannar ibland samt går ibland ojämnt. Ibland går den klanderfritt en timme i sträck. Den ryker klart mer än normalt vitt (luktar diesel, verkar ej vara vattenångor). Vi har bland annat bytt matarpump, insprutningspump, provtryckt spridarna och testat att köra med diesel från separat tank, inget av detta har hjälpt. Jag tror att det vara insprutningen som felar då det ryker mycket och detta känns som den får bränsle vid för sen tidpunkt? Dock känns det lite underligt att det felet helt plötsligt skulle uppkomma och att en justering helt plötsligt var nödvändigt. Finns det någon här som har någon idé vad detta kan vara? Någon som har erfarenhet av att justera insprutningspumpen? Hur går det till? Jag har inte gjort kompressionsprov så risken finns ju såklart att det är något "internt fel". Mvh Simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 15 Oktober , 2020 Slog på indenorsida den tyska och 3 pumpar har funnits till md21 den ena känner jag igen ett fel på den fanns tex perkins och då ansluts inloppsröret för soppa ner i pumpen på en anslutning med större muttergrepp som går att lossa under det satt ett litet filter som kan ställa till det om det ligger en liten avlagring från bränsle slang eller liknande och tidvis blockerar detta ställer till vid start samt gång då den plötsligt får mindre soppa i förhållande till luft. Övrigat för start fel är: Glöder alla stift och har spetsen kvar? Finns ventilspel? Ang ditt pumpbyte så är det ju inte bara att bulta dit en annan, tänd punkten måste stämma. Vit kan även tyda på sprickor eller att den drar in vatten . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 24 Oktober , 2020 Jag bli alltid intresserad av trådar som behandlar vit rök eftersom jag har samma fenomen. I mitt fall är jag dock ganska säker på att det är vattenånga. 2020-10-15 vid 20:23 skrev Eile: Vit kan även tyda på sprickor eller att den drar in vatten . Om det men ovanst citat menas att motorn får i sig vatten som den skickar ut i avgaserna kan jag förstå det på t.ex. en bil med torra avgaser, men skulle detta verkligen kunna synas i en båt med sjövatten i avgaserna? Borde inte den vattenångan i så fall dränkas av kylvattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser