Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Volvo_Penta

Laddtryck turbo AD41P-A

Rekommendera Poster

Ni som har bytt turbo i Era AD41:or vilket turbotryck mätte Ni upp med den nya turbon?

 

Anledningen till min fråga är att en bekant som har en AD41P-A behövde byta turbon i somras. Från att ha laddat 135 kPa gav turbon plötsligt bara 60 kPa. Kontroll gjordes med avseende på läckage men inga läckage fanns. Luftfiltret byter han varje vår och det såg därför ut som nytt. Ägaren vände sig till en relativt känd marina som åtog sig att byta turbon.

 

En renoverad originalturbo från GIK monterades och vid provkörning visade laddtrycksmätaren 95 kPa, alltså 40 kPa mindre än den gamla turbon i friskt skick. GIK säger sig ha monterat rätt komponenter och tar fullt ansvar för sin leverans gällande garantier osv. Marinan har kontaktat en pumpspecialist, El & Diesel i Stockholm, som menar att det enda att göra är att ställa på dieselpumpen successivt med 1/8 varv åt gången för att helt enkelt prestera mer avgaser så att turbon får mer snurr på maskineriet.

 

Jag tycker det låter lite knepigt att den gamla turbon laddade 135 kPa innan den gick i pension medan en bytesturbo med rätt specifikation "bara" laddar 95 kPa med i övrigt samma spec.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Ni som har bytt turbo i Era AD41:or vilket turbotryck mätte Ni upp med den nya turbon?

 

Anledningen till min fråga är att en bekant som har en AD41P-A behövde byta turbon i somras. Från att ha laddat 135 kPa gav turbon plötsligt bara 60 kPa. Kontroll gjordes med avseende på läckage men inga läckage fanns. Luftfiltret byter han varje vår och det såg därför ut som nytt. Ägaren vände sig till en relativt känd marina som åtog sig att byta turbon.

 

En renoverad originalturbo från GIK monterades och vid provkörning visade laddtrycksmätaren 95 kPa, alltså 40 kPa mindre än den gamla turbon i friskt skick. GIK säger sig ha monterat rätt komponenter och tar fullt ansvar för sin leverans gällande garantier osv. Marinan har kontaktat en pumpspecialist, El & Diesel i Stockholm, som menar att det enda att göra är att ställa på dieselpumpen successivt med 1/8 varv åt gången för att helt enkelt prestera mer avgaser så att turbon får mer snurr på maskineriet.

 

Jag tycker det låter lite knepigt att den gamla turbon laddade 135 kPa innan den gick i pension medan en bytesturbo med rätt specifikation "bara" laddar 95 kPa med i övrigt samma spec.

Har du kollat att det är lika turbohus? Och ja laddar inte turbon mer så måste den matas mer. Dieselpumpen kan du ju ställa på själv ta ett kvarts varv i taget, kolla laddtrycket osv.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbinhusen har samma utvändiga mått på båda turboaggregaten. Avgasingång och insugsutgång har också samma diameter som den gamla turbon. Skovelhjulen ser för ögat likadana ut, men där lurar man sig lätt eftersom det inte behövs så värst stor ändring på skovelvingarna för att det ska hända saker. Enligt GIK är det dock likadana komponenter i den gamla som i den nya.

 

För att få upp trycket från 95 kPa till 140 kPa krävdes nästan 1,5 varv på pumpens justerskruv. Justering gjordes av marinan idag på förmiddagen, både ägaren och jag närvarade.

 

Med den gamla turbon i friskt skick hade ägaren följande prestanda:

Laddtryck 135 kPa, fullast varvtal 3900 rpm, hastighet ungefär 25 knop.

 

Nya turbon före justering:

Laddtryck 95 kPa, fullast varvtal 3600 rpm, hastighet ungefär 20 knop.

 

Nya turbon efter justering:

Laddtryck 140 kPa, fullast varvtal 4050 rpm, hastighet ungefär 26 knop.

 

Laddtryck skall vid 20°C vara 150 kPa och omräknas med korrigeringskurvor beroende på aktuell temperatur på insugningsluften.

 

Ägaren ska till nästa års sjösättning montera en klass värre propellrar för att se hur det artar sig.

 

Det knepiga i detta fall är att ingenting är rört på motorn förutom turbobyte, så varför det skiljer 40 kPa mellan den gamla turbon i friskt skick och den nya kan inte marinverkstaden eller GIK svara på. Det blev i alla fall en helt annan gång på maskinen och ägaren blev nöjd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Turbinhusen har samma utvändiga mått på båda turboaggregaten. Avgasingång och insugsutgång har också samma diameter som den gamla turbon. Skovelhjulen ser för ögat likadana ut, men där lurar man sig lätt eftersom det inte behövs så värst stor ändring på skovelvingarna för att det ska hända saker. Enligt GIK är det dock likadana komponenter i den gamla som i den nya.

 

För att få upp trycket från 95 kPa till 140 kPa krävdes nästan 1,5 varv på pumpens justerskruv. Justering gjordes av marinan idag på förmiddagen, både ägaren och jag närvarade.

 

Med den gamla turbon i friskt skick hade ägaren följande prestanda:

Laddtryck 135 kPa, fullast varvtal 3900 rpm, hastighet ungefär 25 knop.

 

Nya turbon före justering:

Laddtryck 95 kPa, fullast varvtal 3600 rpm, hastighet ungefär 20 knop.

 

Nya turbon efter justering:

Laddtryck 140 kPa, fullast varvtal 4050 rpm, hastighet ungefär 26 knop.

 

Laddtryck skall vid 20°C vara 150 kPa och omräknas med korrigeringskurvor beroende på aktuell temperatur på insugningsluften.

 

Ägaren ska till nästa års sjösättning montera en klass värre propellrar för att se hur det artar sig.

 

Det knepiga i detta fall är att ingenting är rört på motorn förutom turbobyte, så varför det skiljer 40 kPa mellan den gamla turbon i friskt skick och den nya kan inte marinverkstaden eller GIK svara på. Det blev i alla fall en helt annan gång på maskinen och ägaren blev nöjd.

 

 

Stämmer ganska bra med mina erfarenheter, min laddade 0,6, och jag skruvade på pumpen 2,0 varv, turbon laddar nu 1,67 kg och det är jag rätt nöjd med, man behöver inte maxa fullt ut. Med mina J6 or varvar den nu 3850 v/min och gör 36 gps knop. Vill du prova har jag ett par J7 or liggandes, min båt är lite för tung för dem fick inte ut varvet, men lättare båt är de perfekta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kossor:

Stämmer ganska bra med mina erfarenheter, min laddade 0,6, och jag skruvade på pumpen 2,0 varv, turbon laddar nu 1,67 kg och det är jag rätt nöjd med, man behöver inte maxa fullt ut. Med mina J6 or varvar den nu 3850 v/min och gör 36 gps knop. Vill du prova har jag ett par J7 or liggandes, min båt är lite för tung för dem fick inte ut varvet, men lättare båt är de perfekta.

I nuläget sitter det A3 på den, så det handlar det eventuellt om 4:or till nästa säsong. Men tack ändå för erbjudandet. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...