Ml67 0 Postad 11 September , 2020 Skulle köra båten till upptagning och när jag backa ut från bryggan så märkte jag att styrningen och sen att trim tilten sluta att fungera. Ja pumpen till trimmet går men inget händer vid drevet och de med styrningen då. Ser att det rör sig inne vid skölden när jag vrider på ratten men inget händer vid drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 11 September , 2020 Om det är ett 270 drev med trimfunktion så är det inte det vanligaste. Men om styrarmen rör sig inne vid skölden men inte styrhjälmen/gaffeln ute vid drevet så måste styrarmen släppt från axeln. Känns ju som felorsakerna inte hänger ihop utan 2 separata fel Men som sagt ovanligt drev så styrfunktionen går kanske inte att jämf med ett vanligt 270 drev med tilt via elmotor och snäckväxel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ml67 0 Postad 11 September , 2020 Är ett vanligt 270 med el tilt. Första pentan jag har så dålig koll 😄 men ser ut som att axeln rör sig inne på skölden när man vrider på ratten. Kan styr toppen gått av Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ml67 0 Postad 11 September , 2020 sitter en smörjnippel högst uppe på styr axel inne på skölden. och den rör sig när jag vrider på ratten. Men inget nere på drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 11 September , 2020 Ok ett vanligt 270 drev alltså. Om smörjnippeln nr 3 rör sig men inte styrgaffeln nr 2 då måste axeln släppt från styrgaffeln nr 2 på bilden nedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ml67 0 Postad 12 September , 2020 Trodde att den va fast svetsad i gaffeln. Ja ja. Bara å riva drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 12 September , 2020 Hur axeln sitter fast i gaffeln har jag ingen erfarenhet av, men om axeln med dess fettnippel rör sig i proportion med styrarmen 43 när du vrider på ratten men inte styrgaffeln, då kan jag inte se något annat än att axeln släppt från gaffeln eller mindre troligt gått av. Det här kan ju kanske också hänga ihop med att drevet inte går att hissa, om gaffeln hamnat så den låser hela tiltfunktionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ml67 0 Postad 12 September , 2020 Måste va ett ovanligt fel. Men inget är möjligt. Tur att de inte hände ute på Vänern i blåst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 12 September , 2020 Om nu inte styrhjälmen nr 12 har släppt från gaffel eller drev, men du skrev ju att inget rör sig vid drevet vilket talar för att detta inte är fallet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ml67 0 Postad 12 September , 2020 Styrtappen va av 🤣🤣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 12 September , 2020 tidiga 270- sköldar har den klena styraxeln som är 28mm. Nyare har 39mm. Om du ska söka begagnade delar se till så att de är rätt utförande. Det klena styrgaffeln finns fortfarande i VP´s sortiment, till det facila priset av 18,698:- Styrarmen har utgått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ml67 0 Postad 12 September , 2020 Aldrig mera gammal vp 🤣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olten 33 Postad 12 September , 2020 23 timmar sedan skrev Gelis: Ok ett vanligt 270 drev alltså. Om smörjnippeln nr 3 rör sig men inte styrgaffeln nr 2 då måste axeln släppt från styrgaffeln nr 2 på bilden nedan. Vi pratar väl om ett 270T drev här ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 13 September , 2020 10 timmar sedan skrev Olten: Vi pratar väl om ett 270T drev här ? Det på bilden är inget 270T. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser