Ml67 0 Postad 2 September , 2020 Vad har ni för fart vid 2000rpm. Ni som har aq130 och 270 drev. Ligger själv på 5 knop. Skulle vilja komma upp till kanske 8 knop. Behagligast ĺjudmässigt vid de varvtalet. Är de möjligt . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 2 September , 2020 10 minuter sedan skrev Ml67: Vad har ni för fart vid 2000rpm. Ni som har aq130 och 270 drev. Ligger själv på 5 knop. Skulle vilja komma upp till kanske 8 knop. Behagligast ĺjudmässigt vid de varvtalet. Är de möjligt . Troligen med för stor propeller (givet att du har rätt propeller nu) . Men det är inte bra för motorn. Du behöver en motor med mer vrid för att kunna ha högre fart på lägvarv. Typ diesel motor eller bensin V8. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ml67 0 Postad 2 September , 2020 Tror jag har för liten propp nu. För enligt förra ägaren så hade han en annan propp å då toppa den 22 knop och nu gör den bara 19 knop på topp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 2 September , 2020 3 timmar sedan skrev Ml67: Tror jag har för liten propp nu. För enligt förra ägaren så hade han en annan propp å då toppa den 22 knop och nu gör den bara 19 knop på topp En för stor propp ger lägre toppfart men möjlighet att hålla högre fart på ett lägre varvtal. Rätt propeller gör att motorn klarar nå sitt toppvarv. Sen är det normalt att man tappar några knop på hösten pga beväxning och att båten blivit tyngre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ml67 0 Postad 3 September , 2020 Fråga förra ägaren och han tror att de är en 15×11 som sitter på nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 3 September , 2020 En ganska vesäntlig fråga i ämnet är måtten på din båt. Om fem knop är din deplacementsfarr så behöver du ganska mycket mer effekt för att nå åtta knop. Då hjälper det nog inte med annan proppeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser