vibe118 0 Postad 28 Augusti , 2020 Hej, Köpte en stor träsnipa för ett tag sen som insprutningspumpen saknades på och enligt hörsago från han som tog hand om båten (ej ägare) hade förra ägaren kört på bensin tills den lagt av. Tog det med en nypa salt men har luktat i tanken och det luktar bensin. Motorn i fråga är en Ford Lehman 2712e, 4,2 liter Diesel 4:a. Har beställt en bättre begagnad pump som jag inväntar. Frågan är egentligen vad som kan gå sönder om man kör en traktordiesel på bensin tills den lägger av? Borde egentligen bara vara insprutningspump eller möjligtvis kolvringar/foder. Jag vet inte så vore fint om man kunde få mer kunskap om det är något ytterligare fel när väl insprutningspumpen är på. MVH, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 28 Augusti , 2020 Jag har inget svar på frågan men jag har oxå en 2712e och är övertygad om att det är en mycket robust motor och det skulle vara kul att följa hur (o)väl den klarat att köras på bensin. Som kuriosa kan jag nämna att en kompis provade att köra en bensinmotor på diesel och det funkade om motorn var varmkörd innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 28 Augusti , 2020 Pumpen klarar det bra men den tänder för tidigt så på ren bensin kan spikskador uppstå. Lite bensin i dieseln skadar inte fungerar bra för enklare vinterstart och på slitna dieslar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vibe118 0 Postad 28 Augusti , 2020 54 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson: Jag har inget svar på frågan men jag har oxå en 2712e och är övertygad om att det är en mycket robust motor och det skulle vara kul att följa hur (o)väl den klarat att köras på bensin. Som kuriosa kan jag nämna att en kompis provade att köra en bensinmotor på diesel och det funkade om motorn var varmkörd innan. Min känsla är att den borde klarat sig men vet inte hur länge de kört på bensin. 35 minuter sedan skrev Eile: Pumpen klarar det bra men den tänder för tidigt så på ren bensin kan spikskador uppstå. Lite bensin i dieseln skadar inte fungerar bra för enklare vinterstart och på slitna dieslar. Okej, de hade kastat pumpen då det ”bara var skrot”. Verkar vara lite okunskap som gjort att det gick som det gick och finns även spår av detta på lösningar i båten, typ elsystemet. Vad betyder spikskador i det här fallet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 28 Augusti , 2020 Att bränslet tänder för tidigt googla finns massor på youtube som förklarar hur och varför man vill ha rätt tändpunkt för förbränningen i en motor. Köpte en stor träsnipa för ett tag sen som insprutningspumpen saknades på och enligt hörsago från han som tog hand om båten (ej ägare) hade förra ägaren kört på bensin tills den lagt av. Ställ frågan varför ägaren valde bensin var det för att ringarna var slut och den var svårstartad på ren diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 28 Augusti , 2020 (redigerade) Spikning är när bränslet i en motor antänds innan det är tänkt. På bensinmotor innebär det att förbränningen startar innan tändstift ger gnista. Möjligen kan bränsleblandningen antändas samtidigt som tändstift ger gnista. Problemet är att en för tidig eller snabb förbränning ger höga tryck i cylindern. Kolv och vevstake är väl det som oftast går sönder om trycket blir för högt. Har dålig koll på spikningar på diesel men principen blr vara den samma. Kolla kompression för att se om motorn verkar vettig. Är väl inte orimligt att misstänka värmerelaterade skador. Redigerad 28 Augusti , 2020 av FIATX19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 28 Augusti , 2020 3 timmar sedan skrev Eile: Pumpen klarar det bra Vad jag läst mig till finns två fabrikat pumpar till dessa motorer. Simms, (micromac?), den som jag har tenderar att späda ut smörjoljan med bränsle. Här tror jag att bensin blir betydligt sämre än diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 28 Augusti , 2020 Jag kan tillägga att oljebytesintervallen på högtryckspumpen är gansk täta av den anledningen. 50-200 h enligt blandade källor på internet 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 28 Augusti , 2020 Ok har inte haft att göra med pump med egen smörjning utan bara de bränslesmörjda. Men 50-200 timmar låter som rena skräpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 29 Augusti , 2020 11 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson: Jag kan tillägga att oljebytesintervallen på högtryckspumpen är gansk täta av den anledningen. 50-200 h enligt blandade källor på internet Simms /cav minimec smörjs i mitt fall av motorns smörsystem , är relativt billiga att renovera . De tycker INTE om modern Rapsdiesel (OKQ8) . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 29 Augusti , 2020 Bra dieselbränsle skall ha egenskapen att lätt självantända då det sprayas in i cylindern och kompressionen har skapat hög lufttemperatur där inne. Under en viss tid sprayas bränslet in, och antänder gradvis i takt med att det kommer in. Om dieselbränslet är för dåligt, dvs har för lågt Cetantal, så självantänder det för dåligt och det hinner komma in för mycket i cylindern innan antändning, så när den väl sker så får man en slags spikning. Man kan ofta höra lite av detta då en gammal dieselmotor kallstartas och självantändningen inte sker lika lätt. Bra bensin skall ha egenskapen att INTE självantända av den värme som kompressionen orsakar, utan skall kräva att en gnista startar en gradvis förbränning av luft/bränsleblandningen som då redan finns i cylindern. Om bensinen självantänder för lätt (för lågt Oktantal i kombination med för hög kompression) så kommer förbränningen inte bara att starta vid fel tidpunkt, den sker som en detonation, dvs, alltihop tänder på en gång. Man får spikning, och den uppstår lättare på en varm motor än på en kall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 29 Augusti , 2020 1 timme sedan skrev elektrikarn: Simms /cav minimec smörjs i mitt fall av motorns smörsystem , är relativt billiga att renovera Så heter den ju. Sitter din pump på en Ford 2712e , (eller annan Ford Dorset-motor), eller någon annan motor? Positiv info att den går att renovera till en rimlig kostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 29 Augusti , 2020 (redigerade) En ny dieselmotor får lätt omfattande skador om man tankar bensin, kanske är det inte ens värt att reparera den. Kommer du på ditt misstag innan du startar motorn, gör inget annat än att ringa efter bärgare och anmäl till försäkringsbolaget. Redigerad 29 Augusti , 2020 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 29 Augusti , 2020 4 timmar sedan skrev Mackey: En ny dieselmotor får lätt omfattande skador om man tankar bensin, kanske är det inte ens värt att reparera den. Så är det säkert. Men det skulle vara intressant att få veta hur en gammal robust maskin klarar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 29 Augusti , 2020 Vad som är avgörande är om tanken var helt tom när det fylldes på med bensin. Antagligen har det funnits en del diesel i tanken ändå. De flesta båtägare kör sällan tanken nästintill tom innan man fyller på. En klassisk dieselmotor klarar som någon nämnde en del bensin i bränslet. Blir bensinhalten för hög får man problem med överhettning. I långa loppet är det insprutningspumpen som tar stryk. Det brukar vara värmeproblem som misstagstankare först märker och kontaktar verkstaden för. När dieselbilar kommer in på verkstaden med plötsligt uppkomna värmeproblem brukar en tidig åtgärd vara att öppna tanklocket och göra en doftttest och be ägaren kolla vad det står på kvittot från senaste tankningen. Det är ganska vanligt att folk tankar fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 2 September , 2020 2020-08-29 vid 09:21 skrev StyrmanKarlsson: Så heter den ju. Sitter din pump på en Ford 2712e , (eller annan Ford Dorset-motor), eller någon annan motor? Positiv info att den går att renovera till en rimlig kostnad. Hej min sitter på en Ford 2725e Dover sexa . skickade en pump till england fick tillbaka den på ungefär en vecka helrenoverad , lackad o med garanti , jobb ca 6000:- frakt t o retur ca 1500:- . Motor tuffar o går än efter 3år . Vidhåller att de tycker INTE om miljödiesel m raps, har tankat blankdiesel sedan dess. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser