Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Gäst Hammern

Växel i vid segling?

Rekommendera Poster

Gäst Hammern

Hej! Jag har just köpt segelbåt med foldingpropeller. Har tidigare bara haft båtar med fast propeller och då har det varit naturligt att ha motorn i friläge när den ej är i gång under segling. Nu har jag fått höra att växeln skall vara i vid segling när man har foldingpropeller för att minimera motståndet. Stämmer detta? Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växel i behöver man väl bara ha om foldingfunktionen inte är lättrörlig, den skall nog fällas ihop utan större problem i vanliga fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I med backen, då är det ingen risk att propellern snurrar och därmed fäller ut propellerbladen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovan, jag brukar rycka i spaken precis så att backen går in. Kanske inbillning men jag får känslan av att farten ökar något förutom att propeller ljudet avtar. Mvh STYRMAN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer, brukar också lägga i backen när motorn har stannat, vet inte om det gör nå´t på farten men propellern slutar att föra väsen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den tråden behandlar fast propeller, den här foldingpropeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det ingen instruktionsbok?? Min motor har fast propeller och då ska friläge vara i vid segling, hade jag haft foldingpropeller ska, enligt instruktionsboken, backen vara i vid segling. Hälsningar Kerstin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...