Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
rydsforfan

Växeln har fastnat i fram

Rekommendera Poster

Hej!

Klantig som jag var så stängde jag i all hast av motorn när den låg i växel. Detta resulterade i att den nu ej går att lägga tillbaka i neutral. Alltså fast i fram. Hur löser jag detta? Är enda alternativet att ta isär riggen?

tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är en utombordare.Tilta upp maskinen och rotera propellern samtidigt som en medhjälpare lägger i neutral på reglaget.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Gripen72:

Jag antar att det är en utombordare.Tilta upp maskinen och rotera propellern samtidigt som en medhjälpare lägger i neutral på reglaget.

Löst:) tack så hjärtligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grymt bra tips, undrar om jag hade kommit på det själv😮

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-08-17 vid 12:39 skrev Gripen72:

Dra ur tändkablarna innan nån petar på propellern med handen!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får vara bra flink med händerna om man ska lyckas få igång en utombordare genom att rotera propellern. Men du kanske menar att någon vid reglaget ofrivilligt råkar starta motorn, i så fall räcker det att ta ut nyckeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Gripen72:

Men du kanske menar att någon vid reglaget ofrivilligt råkar starta motorn, i så fall räcker det att ta ut nyckeln.

Ja, eller att man har oturen att nåt elektriskt händer under tiden. Det är en mycket enkel åtgärd för att förhindra en hemsk situation, även om sannolikheten är väldigt liten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Påminner mig om sketchen om Harrisburg med Hasse och Tage, men Safety first, så jag kan sträcka mig till att stänga av huvudströmbrytaren 😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...