CoronetPeter 0 Postad 2 Augusti , 2020 Stora problem? Styrbord motor överhettade när jag var ute med båten. Tuffade hem med babords motor. När jag skulle starta upp motorn dagen efter så ser jag det här (bild). Vad har hänt? Kan den överhettade motorn vara orsak eller kan det vara två olika saker som felar? Motor och drev? Motorn är en vp AQD40 och drev vp 280 Väldigt tacksam för era synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Augusti , 2020 Du har inte vatten i oljan efter överhättningen? Det där kan lika gärna komma från avgaserna och då vara kopplat till att motorn gick varm. Nästa fråga är varför gick den varm, antingen så gick en topplockspackning och pga detta så kokar motorn, ett exempel bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CoronetPeter 0 Postad 2 Augusti , 2020 Oljan i drevet har jag inte kollat ännu. Det läcker vid styrhjälmen, strax ovan översta bälgen, vad jag kan se. Hade locket öppet på termostathuset när jag testkörde dagen efter. Det kom inga luftbubblor, vilket vad jag förstår kan indikera att det inte är topplocket. Men osäker på detta! Impellerhuset var varmare (men inte stekhett) när motorn överhettade. Väntade dock inte in pipaignalen utan stängde av vid 95 grader. Glokolmängden är rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Augusti , 2020 Nu var det motoroljan jag menade. Är impellerhuset varmt så är flödet av kylvatten begränsat. Om du är säker på att oljan kommer från baksidan av drevet så är drivknutsbälgen starkt misstänkt, och i så fall får nog ta upp båten på land för att kolla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser