Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Gäst Patrik

Proppeler kaviterar vid hård belastning!

Rekommendera Poster

Gäst Patrik

Har en mercruiser 4,3 med alpha one drev där proppellern kaviterar vid hård belastning! Har haft båten i tre år och det har aldrig hänt förut! Tog bort gummi vulken i proppellern och bytte, tyvärr blev det ingen skillnad. Är den någon som har erfarenhet av liknande problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte fått en liten skada på propellern? Känn annars om du möjligen har ett litet glapp någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik

Har ett litet glapp om jag drar i propellern, ca 3 mm. Kan det vara problemet? Vad göra åt det? TAckar på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte det, men ändå kanske. Hur som helst skall det inte vara något glapp där. Du bör lossa och se vad som hänt. Om du missat att lägga på brickan längst in äter proppellern sig in i drevet. Då får du stora problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det er själva proppaxeln som glappar, så er 3mm för mycket.Någon millimeter tror jag max tillåtet ligger på? Er det själva proppelern som glappar så er det möjligt att du har fel tryckplåt på axeln´, eller ibästa fall, skruva fast proppen :-) Tror inte att detta er problemet på kavitationen. Hela båten skulle vibrera ganska ordentligt om glapp orsakar kav. Tror mera på skador på propp eller fel trimning av drevet. Vad har du för toppfart?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...