timmyhellberg 21 Postad 4 Juli , 2020 Tjena gĂ€nget! đ  Jag lade upp lite bilder hĂ€r tidigare i vĂ„ras om ett eventuellt bĂ„tköp hĂ€r. En bekant hade köpt bĂ„ten i fjol, i planer om att renovera den. Efter olika orsaker sĂ„ bestĂ€mde han sig för att sĂ€lja och frĂ„gade mig om jag var intresserad. Vetskapen om bĂ„ten Ă€r minimal.  Det blev affĂ€r, den Ă€r nu i min Ă€goÂ đ„ł Namnet Pepita blir efter min kĂ€ra mor, dels för att det Ă€r ett fint namn, sen lĂ€r jag vara ensam pĂ„ sjön om det namnet.  SĂ„ jag anlitade en bekant med lastbil och maskintrailer, sen gav vi oss ivĂ€g 15 mil och hĂ€mtade ekipaget, vi fick hjĂ€lp pĂ„ plats med en kranbil och lyfte pĂ„ bĂ„de bĂ„t och den gamla sletna traktorvagnen pĂ„ flaket. VĂ€l hemma, sĂ„ blev det lite mer spĂ€nnande, hur fĂ„r vi av den? Lite hade man ju tĂ€nkt, sĂ„ vi hade lyft pĂ„ den med draget pekandes bakĂ„t. Hemma sĂ„ fick vi hjĂ€lp med en traktor, och jag tĂ€nkte att det Ă€r ju "bara" att köra av den frĂ„n flaket. Sagt och gjort, den gamle Ford traktorn frĂ„n 50 talet backade sakta men sĂ€kert upp för ramperna och kopplade pĂ„ draget i ringen, men sen sĂ„ var ju vagnen ganska lĂ„ng, med en axel lĂ€ngst bak, sĂ„ vi blev hĂ€ngandes pĂ„ trailern.. SĂ„ det var bara koppla loss, köra upp Ă„t rĂ€tt hĂ„l, trĂ€ en schackel genom öglan, och en stropp i redskapsfĂ€stet, sen saaaakta sakta lyfta lite försiktigt och backa bakĂ„t tills stödbenet kunde placeras pĂ„ backen, sen gick det koppla pĂ„ draget igen, var nog dom mest nervösa 10 minuterna i mitt liv tror jag, men av kom den đ   Lite snabb info om bĂ„ten, den Ă€r ca 8 meter lĂ„ng och 2,70 meter bred. Den förs framĂ„t utav en AQ130 som lirar ihop med ett 270 drev. MĂ€rke och modell pĂ„ bĂ„ten Ă€r hittills okĂ€nt!  Planen Ă€r att inte sjösĂ€tta den förrĂ€n nĂ€sta sĂ€song sĂ„ det rĂ„der ingen stress hĂ€r.  Jag började med lite ockulĂ€r besiktning och det mesta verkar okej efter diverse pĂ„började renoveringar. Finns ju rĂ€tt mycket att göra för att fĂ„ sin egna finish pĂ„ den sĂ„ att sĂ€ga.  Dagen kom dĂ„ jag skulle provstarta den, förra Ă€garen hade haft igĂ„ng den en snabbis och kollat sĂ„ den startade, och det gjorde den. Jag höll pĂ„ en bra stund med startgas och rĂ€tt mĂ„nga laddningar av batteri, men till slut hostade den igĂ„ng, pĂ„ 3 cylindrar. Efter en stunds spottande och frĂ€sande sĂ„ gav den upp helt. Snabbkik pĂ„ stickan sĂ„ var den ju en bra bit över max strecket med senapsgul smörja. Oljelockets insida var av samma graciösa smet. Fick ocksĂ„ syn pĂ„ frostpluggen pĂ„ termostathuset, som sĂ„g lite risig ut. Testade att peta pĂ„ den pĂ„ skruvmejsel, och det gick sĂ„klart rakt igenom, Ă€ven frostpluggen pĂ„ baksidan var av samma skick.   Voila! đ€     SĂ„ jag bestĂ€mde mig för att lyfta toppen dĂ„ det Ă€ven var vatten pĂ„ ett utav tĂ€ndstiften.    Packningen var inte sĂ„ vĂ€rst bra som det sĂ„ fint syns! SĂ„ det var bara fara ivĂ€g till garaget med topp och ventiler, toppen fick sedan ligga i ett dieselbad i ca 2 veckor, sen var det dags för rengöring. Vet inte hur mycket rost och skit som jag lyckats skrapa loss och blĂ„sa ur kylkanalerna, lika sĂ„ i blocket. Men jag tror och hoppas att jag fĂ„tt det tillrĂ€ckligt rent för att den ska gĂ„ att anvĂ€nda. NĂ€r jag skrapade bort lite fĂ€rg ifrĂ„n toppen fick jag en fin överraskning, det visade sig att jag skulle bli ekonomiskt oberoende i samma stund som jag köpte bĂ„ten.  För mycket bilder nu sĂ„ dom kommer i nĂ€sta inlĂ€gg!   Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 4 Juli , 2020  Nu kan man snart gÄ i pension! Det visade sig vara en gammal insprutningstopp som nÄgon konverterat. Enligt en bekant som mekat mycket B20 sÄ ska toppen Àven vara bearbetad, bÄde planad och portad. Ventiler ska ocksÄ vara nÄgot större.  Man ser Àven pÄ 3ans(?) cylinder att det stÄtt vatten i den rÀtt lÀnge. Sotningssats Àr inhandlad ifrÄn KG trimning, Àven kompletteringssats. Oljan Àr ur motorn, toppen rengjord, ventiler och sÀten Àr inslipade. Börjat mÄla pÄ lite delar runtomkring och Àven toppen, har inga bilder pÄ det man ska försöka ta nÀr tid finnes.   Uppdaterar mer eftersom! 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
AsprouForsberg 57 Postad 6 Juli , 2020 Kul projekt! Mekade en del B20 i yngre dagar sÄ det vÀcker trevliga minnen. Skönt att ha nÀstan ett Är pÄ sig att fÀrdigstÀlla, har samma plan för min snipa.  Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 7 Juli , 2020 (redigerade) 15 timmar sedan skrev AsprouForsberg: Kul projekt! Mekade en del B20 i yngre dagar sĂ„ det vĂ€cker trevliga minnen. Skönt att ha nĂ€stan ett Ă„r pĂ„ sig att fĂ€rdigstĂ€lla, har samma plan för min snipa.  Trevliga? đ Jag har fĂ„tt skruva mycket med farsans selco 18, och i den sitter just en B20. Har inte varit annat Ă€n strul med den motorn sĂ„ jag hoppas att jag ska slippa det med denna đ€Ż Redigerad 7 Juli , 2020 av timmyhellberg Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
AsprouForsberg 57 Postad 7 Juli , 2020 Haha, ja! đ det var pĂ„ den tiden som de var vanliga. Delar fanns det överallt. hĂ„ller tummarna för problemfri gĂ„ng dĂ„! 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 18 Juli , 2020 Hoppsan, det hĂ€nde en grej!   BestĂ€mde mig för att lyfta ur hela motorn, "nĂ€r jag Ă€ndĂ„ hĂ„ller pĂ„" đ  Ska gĂ„ igenom blocket totalt och mĂ„la upp det. Det fĂ„r bli nya ramlager och vevlager ocksĂ„! Gick pĂ„ semester i förrgĂ„r Torsdag sĂ„ nu vet jag vad jag kommer hĂ„lla mig sysselsatt med! Motorbrunnen ska ocksĂ„ fĂ„ sig ett lyft. VĂ€ggskivorna runt motorn ska bytas, sen ska allt plastas och toppas med epoxi och vit fĂ€rg! Elen ska dras om lite snyggare och allt ska helt enkelt se frĂ€schare ut! Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 18 September , 2020 Lite dĂ„ligt med uppdateringar hĂ€r. Men sĂ„ hĂ€r ser motorn ut i dagslĂ€get, ska lacka frontkĂ„pa, termostathus och Ă€ndarna till oljekylen.  KĂ€nns som att uppstarten Ă€r rĂ€tt nĂ€ra nu đ 3 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
kossor 938 Postad 18 September , 2020 12 timmar sedan skrev timmyhellberg: Lite dĂ„ligt med uppdateringar hĂ€r. Men sĂ„ hĂ€r ser motorn ut i dagslĂ€get, ska lacka frontkĂ„pa, termostathus och Ă€ndarna till oljekylen.  KĂ€nns som att uppstarten Ă€r rĂ€tt nĂ€ra nu đ Snyggt mannen đ Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
kossor 938 Postad 18 September , 2020 12 timmar sedan skrev timmyhellberg: Lite dĂ„ligt med uppdateringar hĂ€r. Men sĂ„ hĂ€r ser motorn ut i dagslĂ€get, ska lacka frontkĂ„pa, termostathus och Ă€ndarna till oljekylen.  KĂ€nns som att uppstarten Ă€r rĂ€tt nĂ€ra nu đ Kommit fram till vad det Ă€r för bĂ„tmodell Ă€n? LĂ€gg gĂ€rna upp lite bilder pĂ„ damen. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 21 September , 2020 2020-09-18 vid 23:51 skrev kossor: Kommit fram till vad det Ă€r för bĂ„tmodell Ă€n? LĂ€gg gĂ€rna upp lite bilder pĂ„ damen. Jag tackar och bockar!Â đ„ł Â Nej jag har inte brytt mig nĂ„ vidare om det, jag ska dit en svĂ€ng i helgen, fĂ„r rycka av presenningen dĂ„ och plĂ„ta lite, har tagit alldeles för lite bilder pĂ„ henne đ 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
kossor 938 Postad 21 September , 2020 25 minuter sedan skrev timmyhellberg: Jag tackar och bockar!Â đ„ł Â Nej jag har inte brytt mig nĂ„ vidare om det, jag ska dit en svĂ€ng i helgen, fĂ„r rycka av presenningen dĂ„ och plĂ„ta lite, har tagit alldeles för lite bilder pĂ„ henne đ Glöm nu inte att ta bort struten som sitter kvar i skölden och byt lager samt tĂ€tningar i den. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 21 September , 2020 9 minuter sedan skrev kossor: Glöm nu inte att ta bort struten som sitter kvar i skölden och byt lager samt tÀtningar i den. Nej dÄ, allt i drivlinan ska kollas över och frÀschas upp! Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 25 September , 2020 Bildbomb!  Som utlovat sĂ„ kommer hĂ€r lite bilder, pĂ„ en vÀÀÀldigt skitig och stökig bĂ„t. Men under renovering sĂ„ antar jag att det fĂ„r se ut sĂ„? đ Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 25 September , 2020 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 15 April , 2021 Ohoj! KĂ€nner att jag glömmer bort att uppdatera denna trĂ„den lite för ofta. Men det betyder inte att projektet stĂ„r stilla đ  Det har varit lite motgĂ„ngar men nu börjar drevet bli fĂ€rdigt. Jag ska hĂ€mta ut sista delarna som krĂ€vs för ihopsĂ€ttning imorgon sĂ„ i helgen ska det bli fĂ€rdigt!  Jag var lite dumsnĂ„l i början och grundade alla delar med biltemas aluminium primer. Sen lade jag pĂ„ den svindyra "blĂ„-grĂ„" fĂ€rgen, sĂ€kert 4-5 burkar helt i onödan. För efter ca 1 vecka sĂ„ hade allt krackelerat... 𮠠SĂ„ efter det köpte jag svindyr 2K primer istĂ€llet och la pĂ„. Och nu efter mĂ„nga burkar vit fĂ€rg och klarlack sĂ„ har jag fĂ„tt en rĂ€tt sĂ„ bra finish! đ€© Â Â Â Styrgaffeln fick jag inte ur hur mycket jag Ă€n försökte, ville inte ha sönder den sĂ„ den fick helt enkelt sitta kvar...  Ăven badbryggan har fĂ„tt sig en slipning och typ 10 lager fernissa. Kan sĂ€ga att den var precis spygrön och uppsprucken undertill.  1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 15 April , 2021 Förgasaren har fĂ„tt sig en ordentlig rengöring och ny lack. Ăven köpt renoveringssats och monterat i allt nytt och frĂ€scht.  Bild pĂ„ den krackelerade fĂ€rgen.  ALLA delar Ă€r alltsĂ„ blĂ€strade, slipade och lackade tvĂ„ gĂ„nger.. Har man inte jobb sĂ„ skaffar man sig!  Limpan var rĂ€tt vissen invĂ€ndigt. Har karvat, kört med lĂ„ng stĂ„ltrissa till skruvdragare och blĂ€strat invĂ€ndigt sĂ„ gott jag kunde. Nu efter blockering av kanaler och test med tryckluft sĂ„ har jag bra flöde genom alla kanaler och inga lĂ€ckage!  Ăven dessa delar fick lite ny fĂ€rg  TvĂ€ttat rent, slipat bort all oxid och polerat upp alla delar till backhackarna. Monteringen utav nya fjĂ€drar var ju ett test utav temperamentet.. 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 15 April , 2021 SĂ„g att jag inte lagt upp nĂ„gon bild pĂ„ motorn, men den har varit fĂ€rdig sen i somras sĂ„ den ligger pĂ„ en trave dĂ€ck nu och vĂ€ntar pĂ„ att fĂ„ lyftas i sĂ„ fort arbetet runt omkring Ă€r klart.   Har Ă€ven bytt dom 4 insex bultarna till dubbellagerboxen dĂ„ jag ville byta packboxen dĂ€r inne. Och det var ett projekt bara det. Slutade med att svetsen fick komma fram men vi fick loss det till slut sĂ„ nu sitter nya rostfria bultar med loctite pĂ„ plats.   Lite skillnad pĂ„ drevet nu mot nĂ€r jag började đ     Jag har Ă€ven rivit ur gamla motorlĂ„dan dĂ„ dom skivorna var murkna. Konstigt nog sĂ„ var dom plastade pĂ„ alla sidor förutom dom emot motorn đ€ Men nya skivor sitter pĂ„ plats och ska plastas in. Ska Ă€ven ge mig pĂ„ att banta lite elkablar dĂ„ dom verkar dragit en ny hĂ€rva till motorn sĂ„ dĂ€r sitter tvĂ„ idag...    Nu har jag inga fler spĂ€nnande bilder att bjuda pĂ„ för ikvĂ€ll. Men i helgen kan det komma upp en bild pĂ„ ett komplett ihopmonterat drev och kanske en sköld pĂ„ plats đ 5 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 1 Maj , 2021 1a maj firades med att lyfta i motorn đ„ł Â Snapchat-176893370.mp4 2 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 29 Juni , 2021 (redigerade) Helgen innan midsommar lyftes hon i. Det Ă€r fortfarande lite fix kvar utseendemĂ€ssigt men överlag sĂ„ Ă€r jag ganska nöjd.  Lyftet gick smĂ€rtfritt men fick bli bogsering till bĂ„tplatsen.  Den jĂ€veln vill inte suga vatten.. Jag har ju haft isĂ€r allting och blĂ„st rent alla kanaler i bĂ„de topp, block och limpa. Trycktestat med bra resultat. Impeller Ă€r bytt, tvĂ„ngsmatar jag med vattenslang sĂ„ tar hon vatten, men inte annars. Blir inte klok pĂ„ detta, kom gĂ€rna med tips och förslag pĂ„ vad jag kan testa för det kĂ€nns som jag testat allt.đŽ (Jag har suttit timmar och lĂ€st i trĂ„dar med liknande problem utan framgĂ„ng) Snapchat-1597283141.mp4 Redigerad 29 Juni , 2021 av timmyhellberg Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Rascal 968 Postad 29 Juni , 2021 24 minuter sedan skrev timmyhellberg: Helgen innan midsommar lyftes hon i. Det Ă€r fortfarande lite fix kvar utseendemĂ€ssigt men överlag sĂ„ Ă€r jag ganska nöjd.  Lyftet gick smĂ€rtfritt men fick bli bogsering till bĂ„tplatsen.  Den jĂ€veln vill inte suga vatten.. Jag har ju haft isĂ€r allting och blĂ„st rent alla kanaler i bĂ„de topp, block och limpa. Trycktestat med bra resultat. Impeller Ă€r bytt, tvĂ„ngsmatar jag med vattenslang sĂ„ tar hon vatten, men inte annars. Blir inte klok pĂ„ detta, kom gĂ€rna med tips och förslag pĂ„ vad jag kan testa för det kĂ€nns som jag testat allt.đŽ (Jag har suttit timmar och lĂ€st i trĂ„dar med liknande problem utan framgĂ„ng)  Snapchat-1597283141.mp4 3 MB · 0 downloads Sitter vattenpumpen rĂ€ttvĂ€nd? Om det Ă€r en Johnsonpump gĂ„r dom ofta att montera ett halvt varv fel. DĂ„ blir insug utsug och dĂ„ funkar det inte. Om du har en bild pĂ„ den monterade pumpen vore det bra. 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 29 Juni , 2021 41 minuter sedan skrev Rascal: Sitter vattenpumpen rÀttvÀnd? Om det Àr en Johnsonpump gÄr dom ofta att montera ett halvt varv fel. DÄ blir insug utsug och dÄ funkar det inte. Om du har en bild pÄ den monterade pumpen vore det bra. Om du har ett sjövattenfilter, kolla att dess lock sluter tÀtt sÄ att det inte suger luft dÀr. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 30 Juni , 2021 20 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Om du har ett sjövattenfilter, kolla att dess lock sluter tÀtt sÄ att det inte suger luft dÀr. Inget sjövattenfilter..  Bild pÄ pumpen. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 30 Juni , 2021 2 timmar sedan skrev timmyhellberg: Inget sjövattenfilter..  Bild pÄ pumpen. Det finns ju en alldeles fÀrsk trÄd om varmgÄng i en KAD42, det Àr ju visserligen en dieselmotor, men med sjövattenpumparna finns det fler likheter Àn skillnader. Den trÄdskaparens pump var sliten i lagren, nu vet vi ju inte hur det gÄtt efter montering av den renoverade pumpen, men det kan ju iallafall inte bli sÀmre, sÄ kontrollera att din pump ger ett bra tryck och flöde. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Rascal 968 Postad 30 Juni , 2021 7 timmar sedan skrev timmyhellberg: Inget sjövattenfilter..  Bild pÄ pumpen. Lyft pÄ locket pÄ pumpen och kolla Ät vilket hÄll impellern snurrar om du inte redan vet det. Om den snurrar moturs sitter pumpen rÀtt, om inte ta loss pumpen och vÀnd den ett halvt varv. Mitt resonemang bygger pÄ att den vita slangen Àr inkommande vatten och kopparröret gÄr till motorn. Vattnet gÄr alltid lÄnga vÀgen runt impellern i dessa pumpar. 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 30 Juni , 2021 Pumpen sitter ju pÄ kammen som snurrar moturs sÄ den gÄr Ät rÀtt hÄll. Slangen gÄr mycket riktigt till inkommande.  Jag har ett 270 drev, och jag tycker vartenintaget pÄ det sitter sÄ lÄngt ner sÄ det blir ju en vÀldig nivÄskillnad pÄ pump kontra intag.  @Georg_Ohm Hur kontrollerar jag det pÄ enklast sÀtt? Har ju testat sÀtta för handen pÄ slangen med motorn igÄng men tycker inte det Àr nÄgot vidare sug. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Rascal 968 Postad 30 Juni , 2021 17 minuter sedan skrev timmyhellberg: Pumpen sitter ju pÄ kammen som snurrar moturs sÄ den gÄr Ät rÀtt hÄll. Slangen gÄr mycket riktigt till inkommande.  Jag har ett 270 drev, och jag tycker vartenintaget pÄ det sitter sÄ lÄngt ner sÄ det blir ju en vÀldig nivÄskillnad pÄ pump kontra intag.  @Georg_Ohm Hur kontrollerar jag det pÄ enklast sÀtt? Har ju testat sÀtta för handen pÄ slangen med motorn igÄng men tycker inte det Àr nÄgot vidare sug. Synd att den roterar Ät rÀtt hÄll, det hade varit en sÄn enkel reparation. Om du tar loss kopparröret frÄn pumpen och kör motorn skall det spruta vatten gör det det. Om inte fel pÄ pumpen eller lÀcka pÄ slang eller nÄgot annat före pumpen sÄ att luft sugs in. 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 30 Juni , 2021 10 minuter sedan skrev Rascal: Synd att den roterar Ät rÀtt hÄll, det hade varit en sÄn enkel reparation. Om du tar loss kopparröret frÄn pumpen och kör motorn skall det spruta vatten gör det det. Om inte fel pÄ pumpen eller lÀcka pÄ slang eller nÄgot annat före pumpen sÄ att luft sugs in. Jag hade faktiskt monterat pumpen upp och ner frÄn början, mÀrkte att det bubblade i spannet nÀr jag startade motorn första gÄngen. Men det hjÀlpte inte att vÀnda pÄ den haha. FÄr testa imorgon, allt i slangvÀg osv Àr ju nytt. 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Rascal 968 Postad 30 Juni , 2021 3 minuter sedan skrev timmyhellberg: Jag hade faktiskt monterat pumpen upp och ner frÄn början, mÀrkte att det bubblade i spannet nÀr jag startade motorn första gÄngen. Men det hjÀlpte inte att vÀnda pÄ den haha. FÄr testa imorgon, allt i slangvÀg osv Àr ju nytt. Det slutade vÀl att bubbla i spannen? Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 30 Juni , 2021 2 minuter sedan skrev Rascal: Det slutade vĂ€l att bubbla i spannen? Efter jag vĂ€nde pĂ„ pumpen, svar ja đ Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 Juli , 2021 15 timmar sedan skrev timmyhellberg:  @Georg_Ohm Hur kontrollerar jag det pĂ„ enklast sĂ€tt? Har ju testat sĂ€tta för handen pĂ„ slangen med motorn igĂ„ng men tycker inte det Ă€r nĂ„got vidare sug. @timmyhellberg, svaret har givits av andra forumdeltagare, sĂ„ med en spann vatten och nĂ„gra slangbitar kan man göra underverk...  De dĂ€ringa pumparna Ă€r ju pĂ„ intet vis nĂ„gra komponenter som varar i evigheter. Men man tycker ju att dom skulle hĂ„lla i si sĂ„Â dĂ€r 40-50 Ă„r, men man kan nog inte reklamera. đ€ Nya pumpar Ă€r dyra, men det finns renoveringssatser. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser