Maetsi 1 Postad 30 Juni , 2020 Halloj! Köpt en startmotor till Evinrude 25hk 1983. Är dock osäker på startrelät ska kopplas till neutralswitch/startknapp. Det finns bara en tunn kabel monterad och den är rödfärgad, är detta plus eller jord? Röd brukar ju vara plus men blir osäker när den inte har någon liten kopplingsplint för den andra kabeln. Inte lyckats hitta bild på någon som ser exakt likadan ut. Endast med två monterade kablar från fabrik, Bifogar bild på min som sitter på motorn och en på liknande jag hittat bild på internet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 30 Juni , 2020 (redigerade) 34 minuter sedan skrev Maetsi: Halloj! Köpt en startmotor till Evinrude 25hk 1983. Är dock osäker på startrelät ska kopplas till neutralswitch/startknapp. Det finns bara en tunn kabel monterad och den är rödfärgad, är detta plus eller jord? Röd brukar ju vara plus men blir osäker när den inte har någon liten kopplingsplint för den andra kabeln. Inte lyckats hitta bild på någon som ser exakt likadan ut. Endast med två monterade kablar från fabrik, Bifogar bild på min som sitter på motorn och en på liknande jag hittat bild på internet. Röd är manöverström "plus" som får reläet att dra och skapa en slutning mellan de grova skruvarna. Svart är försedd med ett "öra", att fästa i motorchassie, "minus". Rent krasst är nog reläet polaritetsoberoende och du skulle nog kunna vända på dessa och få det att dra ändå. Men nu är det ju tydligt med en ring för skruv och en rundkabelsko för styrspänning. Spänningen skall komma från startknapp/startläge på tändningslås, men kan mycket väl passera neutralswitch i reglaget på sin väg till startreläet. Denna brukar vara bruten om reglaget inte är i neutral, dvs det kommer ingen ström fram till reläet i andra lägen än neutral. Men detaljerna kan variera lite beroende på din installation. Batterispänningen skall sedan anslutas till en av de grova, och den andra grova till plus på startmotorn. Men det har du säkert redan räknat ut... Edit: Du skall alltså utöka din motor med startmotor ("har köpt en startmotor....") men har redan ett startrelä installerat ? Hänger inte riktigt med. Ser ju inte ut att vara något anslutet till kraftanslutningarna på startreläet som redan sitter i motorn. Redigerad 30 Juni , 2020 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maetsi 1 Postad 30 Juni , 2020 (redigerade) 8 minuter sedan skrev IngemarE: Röd är manöverström "plus" som får reläet att dra och skapa en slutning mellan de grova skruvarna. Svart är försedd med ett "öra", att fästa i motorchassie, "minus". Rent krasst är nog reläet polaritetsoberoende och du skulle nog kunna vända på dessa och få det att dra ändå. Men nu är det ju tydligt med en ring för skruv och en rundkabelsko för styrspänning. Spänningen skall komma från startknapp/startläge på tändningslås, men kan mycket väl passera neutralswitch i reglaget på sin väg till startreläet. Denna brukar vara bruten om reglaget inte är i neutral, dvs det kommer ingen ström fram till reläet i andra lägen än neutral. Men detaljerna kan variera lite beroende på din installation. Batterispänningen skall sedan anslutas till en av de grova, och den andra grova till plus på startmotorn. Men det har du säkert redan räknat ut... Ursäktar mig men var kanske otydlig. Just mitt relä har inte den kabeln med ringörat. Den bilden snodde jag från internet. Min är den som endast har en röd kabel med rundkabelsko. Men tolkar jag det rätt som att jag kan koppla denna röda till ena sidan startknappen som går via neutral switchen och den andra sidan startknappen till jord på motorblocket? Inte så duktig på el men vad händer om den röda är jord och jag sedan jordar även andra anslutningen på knappen, eller vice versa, båda plus. Går något sönder eller fungerar det bara inte om jag gör fel? Redigerad 30 Juni , 2020 av Maetsi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 30 Juni , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev Maetsi: Ursäktar mig men var kanske otydlig. Just mitt relä har inte den kabeln med ringörat. Den bilden snodde jag från internet. Min är den som endast har en röd kabel med rundkabelsko. Men tolkar jag det rätt som att jag kan koppla denna röda till ena sidan startknappen som går via neutral switchen och den andra sidan startknappen till jord på motorblocket? Inte så duktig på el men vad händer om den röda är jord och jag sedan jordar även andra anslutningen på knappen, eller vice versa, båda plus. Går något sönder eller fungerar det bara inte om jag gör fel? Nej, det låter inte rätt tänkt. Har du bara en röd kabel så är troligen andra sidan av manöverspolen som på bilden är svart redan tänk att vara kopplad till motorgods via någon fästskruv. Men först och främst - vad är det du skall göra ? - Skall du förse motorn med elstart som inte funnits innan ? I så fall - hur har då startreläet kommit på plats i motorn om den inte hade start och hur var/är det kopplat ? - Eller skall du byta befintlig startmotor ? - Har du redan en startknapp på motorn, som tydligen är kopplad till jord på blocket ? Edit: Ser nu att det ser ut att vara en fästbygel på reläet i din motor och att den möjligen ligger lös (?). Fick du ingen instruktion eller liknande till reläet du köpt ? Eller - som jag redan frågat - hur har startreläet "hamnat" i motorn ? Ber om ursäkt om det upplevs som en bunt "raka" frågor, men det är av omtanke så att omständigheterna är helt klara innan du får några råd (som annars kanske skulle bli helt fel). Redigerad 30 Juni , 2020 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maetsi 1 Postad 30 Juni , 2020 Ingen fara med frågorna, uppskattar hjälpen. Jag ska montera startmotor som inte funnits innan, köpt på blocket med tillhörande relä (ej original), reläet är monterat där original ska sitta men inte i den bygeln men samma skruvhål. Startknappen är en som jag köpt på Hjertmans med två plintar. Neutralswitchen är en standard köpt på elfirma och den är monterad så som original mot växelkammen och sluter när växeln är i neutralläge. På bilderna är delarna bara delvis eller ej monterade alls. Det är för att jag är osäker på just kopplingen mellan relä och startknapp + neutralswitch. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 2 Juli , 2020 (redigerade) Har du Googlat på hur det "brukar" vara kopplat ? Det finns massor av uppslag och elschema som nästan direkt passar ditt "problem" 😉. I nedanstående elschema (snott från nätet) har jag bara ritat in neutrallägesswitchen. Som jag nämnde innan är antagligen jord till manöverspolen via något av monteringsskruvarna, då du verkar sakna den klena svarta: Redigerad 2 Juli , 2020 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser