Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
johanandersson7

profilskarv till äldre rullfocksystem

Rekommendera Poster

Halloj,

Jag har råkat bryta av en plastskarv till en av aliminumprofilerna i mitt rullfocksystem. är på jakt efter om någon kan ha vetskap om vilket rullfocksystem det är på en ohlson 8.8 -77, Det står nämligen inget på rullen. Eller om någon till och med vet vart man kan få tag i dessa skarvar? 

Kan man hemmasnickra ihop en skarv om det inte finns att köpa?

Tacksam för svar:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild kanske vore på sin plats då rullsystemet kanske inte är original sedan båten byggdes förra årtusendet. Och vad är original egentligen? På den tiden satte man ofta dit det man hade hemma den veckan oavsett motorer eller vad det nu kan vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-06-29 vid 23:59 skrev johanandersson7:

Halloj,

Jag har råkat bryta av en plastskarv till en av aliminumprofilerna i mitt rullfocksystem. är på jakt efter om någon kan ha vetskap om vilket rullfocksystem det är på en ohlson 8.8 -77, Det står nämligen inget på rullen. Eller om någon till och med vet vart man kan få tag i dessa skarvar? 

Kan man hemmasnickra ihop en skarv om det inte finns att köpa?

Tacksam för svar:)

17 timmar sedan skrev johanandersson7:

skarv1.thumb.jpg.f37375dbd997309c155c0b16ecaf4abe.jpg  skarv.thumb.jpg.c8e7a7354a76496768af3b0ca03d1db1.jpg

Bild på rullfocken

rulle.thumb.jpg.5edfedd63cef406e0dc8956835a640a1.jpg  rullfock.jpg

Det är nog tveksamt om det finns reservdelar till det gamla rullfockssystemet av okänt fabrikat. En efterlysning hos hos båtskrotarna är nog säkraste källan om du kan få dem intresserade av att leta åt dig.

Om du inte hittar skarvdelen så är väl alternativet att limma ihop alltsamman med epoxy (ev förstärkningsstift mellan delarna) samt limma fast alltsamman inne i profilen. Delarna demonteras normalt inte så enda risken är att du får skaffa nytt rullsystem om det kraschar igen (alternativet är ju att köpa nytt system nu...).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bit lämplig plast och en fil kan ju vara ett alternativ också..?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske kan 3D printas om man hittar någon som kan skanna av bitarna eller möjligen skapa en ritning i 3D CAD?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...