Nisse-H 5 Postad 1 Juni , 2020 Finns det någon anledning/fördelar med att tilta upp en utombordare - helt upp ur vattnet - när båten ligger i hamn? Under tulpansäsongen är det givet att tilta upp, men finns det fördelar med att göra det under övriga (icke-vinter) säsonger? Finns det nackdelar med att göra så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 1 Juni , 2020 På västkusten är det alltid tulpansäsong, liksom säsong för slem och grönt skägg. Men oavsett är det nog en god idé att ha dem uppe för att undvika korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 1 Juni , 2020 På västkusten blir det tulpaner på typ två veckor om du inte fäller upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 3 Juni , 2020 Ha den alltid uppe!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisse-H 5 Postad 3 Juni , 2020 Lyckligtvis ligger båten i Stockholms skärgård så vi har bara tulpaner på hösten. Inte så många svar på min fråga ännu - men det kanske är en för banal fråga för att skapa engagemang. Hittills bara svar FÖR att lyfta motorn, och då kan jag inte låta bli att undra, varför gör inte alla så? Bara lättja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasR 18 Postad 3 Juni , 2020 Fördel att tilta upp är att den hålls renare och ev. motverkar korrosion, vissa menar att det minskar risken för vatteninträngning i växelhuset men det är väl kanske osäkert då det borde vara högre tryck när man kör osv.? Nackdelen har jag hört av vissa att de är rädda för propellerstöld och därför låter den vara nertiltad. När det finns risk för frost håller det riggen varmare när den är nere så länge vattnet är varmare. Själv hade jag den alltid uppe när jag hade utombordare för att hålla den renare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 3 Juni , 2020 1 timme sedan skrev AndreasR: När det finns risk för frost håller det riggen varmare när den är nere så länge vattnet är varmare. Är det minusgrader skall den definitivt vara nertiltad då vattnet rinner ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 3 Juni , 2020 6 timmar sedan skrev Pilletant447: Ha den alltid uppe!! Nä, när man kör tycker jag det är en bra idé att tilta ner den! 😄 Jag brukar alltid tilta upp den när jag lämnar båten, känns bara onödigt att ha den i vattnet. Däremot på vissa båtar kan det ju vara så att den inte går att tilta upp så mycket att den kommer helt över vattenytan och då är det vad jag förstått bättre att ha den helt nere än någon slags halvmesyr. Framför allt är det väl viktigt att om någon del är under vatten så måste även offeranoden vara det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisse-H 5 Postad 3 Juni , 2020 Motorn är en Evinrude G2 och de har väldigt stor "rörlighet" så det är inga problem att ha den helt uppe ur vattnet. Vi låter båten (Anytec 747Cab) ligga i vattnet hela vintern eftersom vi kör en hel del även sen höst och tidig vår, och i vintras fanns det ingen is alls i Stockholmsområdet så då blev det mycket körning också. När båten ligger i spat då det finns risk för frost låter vi alltid motorn ligga nere för att inte riskera att den fryser sönder. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big_Mike 5 Postad 3 Juni , 2020 Var nere på en fiskeresa i Västervik och hyrde båt där ett år (liten styrpulpet). Av någon anledning hade stugbyn/båtuthyraren sina motorer i vattnet (nertiltade) hela säsongen. Första båten vi skulle låna hade så mycket grönt skägg på propellern att den var helt obrukbar. Den andra var vi fick var något bättre men fortfarande dålig... Skulle nog aldrig lämna min egen nere (som standard) efter den upplevelsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 3 Juni , 2020 Alltid nere och vid impellerbyte ser den ut som nya mjuk och fin, bytte var 7 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser