Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Erik2020

Motorolja ur motor i vattnet, pivotrör(?)

Rekommendera Poster

 

 

Hej alla på maringuiden!

 

stort tack till er alla då jag läst många timmar och lärt större delen av min kunskapsbank om båt just härifrån. Nu har jag skapat ett konto för jag inte hittar liknande fråga i annan tråd.

 

jag har köpt mig en Uttern T55 med en Optimax 135 på, båda från 2004. Efter mycket läsning förstår jag att forumet är skeptisk till dess blygsamma vinkel på skrovet, men fina dagar stortrivs jag! (Och ganska mkt billigare begagnad än tex motsvarande yamarin). 
 

Hur som helst har två frågor dykt upp kring motorn. 
 

1. Såg idag att det efter en tur rinner vit olja (motorolja?) ur vad jag tror är ett pivot-rör. Förstår inte riktigt varför det är där och undrar därför om någon vet vad det kan vara? Jag har köpt båten på butik så funderar på om jag behöver åka dit och be dem titta på det, eller om det kan anses normalt med lite olja som kommit dit med avgaser. Jag bifogar en bild som jag hoppas hjälper.

 

2. ett par muttrar i nästa bifogade bild ser bedrövliga ut, och det rostar även på motorns infästning. Enligt varvet tyckte de inte att det var ett problem, utan att rekommenderade att byta nästa säsong. Tycker ni det är något som bör åtgärdas? Bara slipa lite och lite färg på resan nu kanske är en rimlig kompromiss?

 

kanske inte det roligaste temat, men stort tack om någon kunnig orkar ge några kloka tips!

 

Mvh

Erik

E752BCCF-A27F-4067-BE13-D447C0D84506.jpeg

968E61DE-D937-4115-9965-BAEA0D64E881.jpeg

39E1B67C-D7C8-4AED-A011-A91B0DCBFE9A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit, mjölkig vätska ur motorn är vattenblandad olja. Skulle inte köra motorn mer utan ta den till varvet omgående, finns en risk att växelhus eller motor rasar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj det låter verkligen inte bra. Stort tack för input. Att den ser vattenblandad ut var nog mest att jag gnuggade på den, det såg ut som ”ren” motorolja som långsamt rann ut. Men det påverkar väl inte rekommendationen om det nu läcker.
 

Är det någon som förstår sig på vad det kan vara som läcker ur där? Om det nu är ett pivotrör för att mäta knop så tänker jag att både ett oljelekage och ett pivotlekage måste ske för att olja skall hitta sig hela vägen dit? Jag kommer omgående kontakta varvet också såklart, men skönt med oberoende tankar då varvet kanske helst göt en snabblagning.

 

Mvh

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Erik2020:

Oj det låter verkligen inte bra. Stort tack för input. Att den ser vattenblandad ut var nog mest att jag gnuggade på den, det såg ut som ”ren” motorolja som långsamt rann ut. Men det påverkar väl inte rekommendationen om det nu läcker.
 

Är det någon som förstår sig på vad det kan vara som läcker ur där? Om det nu är ett pivotrör för att mäta knop så tänker jag att både ett oljelekage och ett pivotlekage måste ske för att olja skall hitta sig hela vägen dit? Jag kommer omgående kontakta varvet också såklart, men skönt med oberoende tankar då varvet kanske helst göt en snabblagning.

 

Mvh

Erik

Jag har inte en susning varför det skulle komma olja ur det hålet. Eller vad hålet fyller för funktion. Det är ju en tvåtakt så någon olja förutom i växelhus och oljetanken bör det ju inte vara kanake olja efter vinterkonservering?. Hoppas någon ger dig svaret. Angående rosten, svårt se på bilden. Är det bara ytrost så är det bara kosmetisk. Är det mjukt pga rost så bör det fixas. På bilden är det ett litet svart fällt, om det är smuts eller rosthål, känn och banka. Ska du ha verkstaden att fixa det på garanti så gör inget, har man själv grejat så kanske möjligheten till garantin försvinner. 

 

Jag hade dc versionen av den båten. Jag var jättenöjd med den. Visserligen inte den vassaste skrovvinkeln i aktern men relativt vasst förskeppet så jag tyckte den gick helt ok i havet. Rätt vettig byggkvalitet med. Trygg och säker.Tror du kommer bli nöjd med den. Och kommer skänka mycket glädje genom åren som kommer. Och med så mycket motor måste den bli rejält vass också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev M__G:

Jag har inte en susning varför det skulle komma olja ur det hålet. Eller vad hålet fyller för funktion. Det är ju en tvåtakt så någon olja förutom i växelhus och oljetanken bör det ju inte vara kanake olja efter vinterkonservering?. Hoppas någon ger dig svaret. Angående rosten, svårt se på bilden. Är det bara ytrost så är det bara kosmetisk. Är det mjukt pga rost så bör det fixas. På bilden är det ett litet svart fällt, om det är smuts eller rosthål, känn och banka. Ska du ha verkstaden att fixa det på garanti så gör inget, har man själv grejat så kanske möjligheten till garantin försvinner. 

 

Jag hade dc versionen av den båten. Jag var jättenöjd med den. Visserligen inte den vassaste skrovvinkeln i aktern men relativt vasst förskeppet så jag tyckte den gick helt ok i havet. Rätt vettig byggkvalitet med. Trygg och säker.Tror du kommer bli nöjd med den. Och kommer skänka mycket glädje genom åren som kommer. Och med så mycket motor måste den bli rejält vass också. 

Tack, jag är supernöjd! Bra förstabåt, så får jag väl uppgradera med tiden! Med 135 optimaxen så orkar den upp i 43 knop, men då skall det vara spegelblankt för att någon ska våga åka med. Så snarare sjön som sätter fartgränsen nu än motorn. 

 

Kloka tankar kring oljetyp. Jag läser på och ser inte heller anledning till varför det skulle vara motorolja där nere.  Så eventuellt växellådeolja om det läcker, eller blev ju förhoppningsfull om det kan vara från vinterkonservering som du nämner.

 

Tack också för kommentar kring rost, jag ska gå och trycka lite på den imorgon. Jag köpte båten fullt medveten om rosten, och får väl anses ha köpts i "befintligt skick" så tror inte jag får varvet att byta något där. Men då kan jag iaf rätta till det själv vid behov. 

 

Vad hålet är till för är en gåta. Har hittat instruktionsbok på internet och läst men det hålet verkar inte nämnas. Hålet används ej heller i videor där de rensar vattenintag, speedometer eller byter växelhusolja. Om någon vet vore jag extremt tacksam!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara hål i det parti som är rostigt. 

Är det ett motorfäste, så är allvarligt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Hybro:

Det verkar vara hål i det parti som är rostigt. 

Är det ett motorfäste, så är allvarligt... 

Svårt se på bilden, kan vara färgflaga också. Trodde det var homogen metall, vilket det kanske är, i så fall rostar det väl aldrig så mycket att det blir problem, är det ihåligt så är det annan fråga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hålet i fråga tror jag är för att dränera riggen när motorn fälls upp, bl.a. för att det inte skall bli vatten stående som gör att motorn kan frysa sönder. Optimax förbrukar iksom andra 2-taktare, mer olja än fyrtaktare. Jag har ingen erfarenhet av Optimax, men konventionella 2-T brukar kunna droppa sotblandad olja, men inte ren som denna. Det skulle kunna vara växelhus olja. Enklaste sättet att kolla är att öppna nedre påfyllningpluggen, släppa ut lite olja och kolla att den är helt klar. Man ser det bra om man sakta gnuggar en droppe olja mellan fingarna. Ser den bra ut så skulle jag inte vara orolig. 

 

Angående rosten på nedre motorfästet så håller jag med verkstaden, det av hållfasthetsskäl tillverkat i stål och mycket robust, så problemet är mest kosmetiskt.

 

Men, när det ser ut så har bör du kolla upp att anoderna är OK, speciellt den under powertrimmet och att ledningarna (4) i denna sprängskiss sitter där de skall och har god elektrisk kontakt med materialet. 

 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/2004/135HP/1135d73ct/driveshaft-housing-and-exhaust-tube

 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow det var fantastisk input Guestsson, tack!

 

Har varit ute och kollat igen, verkar ha avtagit. Har också läst på ett par timmar, och framförallt på amerikanska forum fanns det ganska mycket information om "lube oil leaking through weep hole". Du har helt rätt att hålet är för att dränera vattnet, och är säkert en packning till växellådan som rykt ja. Jag har ingen båtvagn så får inte upp henne imorgon, men skall snarast få upp för att prova dränera lite växellåde olja och se om den är vattenkontaminerad.

 

Jag skall även kolla anod och kablar. Service gjord på verkstad för nu i vår så förvånad om de missat, men absolut värt att kolla. Jag har även varit och klämt lite på rosten, för att se om den var mjuk, som tipsades om här i tråden men den var fortf hård.

 

Tack alla för hjälpen! Jag skall återkomma så fort jag fått ordnat det så att framtida läsare kan hitta lite guidning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Det verkar vara hål i det parti som är rostigt. 

Är det ett motorfäste, så är allvarligt... 

Hej Hybro,

 

tack för input! Var nere nu på kvällen och klämde lite till. Det är nog någon flaga / skugga som gör att det ser ut som ett hål på bilden. Såg och kändes solitt ut. Jag ska dock kolla över anoder och kablar då det ju rostar lite väl våldsamt kan man tycka... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev yamarin650:

Läker den olja fortfarande?

  

13 timmar sedan skrev yamarin650:

Läker den olja fortfarande?

Hej! Njae. Tänkte jag skulle skriva en uppföljning här när allt var klart, men ännu inte. Det var växelhuset som läckte, så de började med att byta alla packningar. Då läckte det sen fortfarande, och det visade sig att propelleraxeln var, om än väldigt lite, sned. Efter lite grävande så verkar det som att säljaren nog kan ha gått på grund utan att berätta det. Så nu är helt nytt vevhus beställt istället och skall ersättas på motorn. Så det gamla vevhuset läcker då propelleraxeln är lite sned ja. Marinan sa att man kan byta ut delar och kanske få det bra, men det var inget de rekommenderade. 

 

Mvh

Erik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...