anuba 417 Postad 18 Maj , 2020 Jag är ägare av en båt med en VP D4 från 2006. Den har inte fått sin avgasriser utbytt på garanti och den har ingen offeranod, som de senare har. i bifogade texten från länken antyder författaren att min årsmodell inte skall ha samma akuta problem men skall inspekteras regelbundet. Är det någon har som kan tipsa var och vad man skall leta efter? Jag misstänker att det yttre delarna av riserns nära anslutningen till drevet.Kräver nog ett endoskop. Har någon här varit med om en läckande riser på en D4 eller D6? Att byta riser är rätt krävande då man behöver flytta motorn framåt, om det går. https://issuu.com/tidningenbatliv/docs/tidningen_b__tliv_nummer_2_2013/70 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 544 Postad 18 Maj , 2020 Det är inte risern man ska kontrollera, utan avgasröret mellan kröken och skölden. Slangen/ Bälgen mellan krök och avgasrör är ganska lång, så det går att demontera den utan att ta bort kröken. Om det är väldigt trångt kan man behöva ta bort kröken ändå, men det är inte så svårt. Den sitter med en V-klamma . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 417 Postad 18 Maj , 2020 (redigerade) Visst heter det avgasrör på Penta-språk. Vissa vill kalla den för bockhorn. Vad jag förstår så får man korrosion vid den nedre delen. Jag försökte inspektera idag med ett endoskop men det var svårt att se något. Båten ligger i vattnet. Jag förstår inte hur man skall kunna se något. Redigerad 18 Maj , 2020 av anuba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 544 Postad 19 Maj , 2020 Det är bara V-6 och V8- motorer som har bockhorn. Det är överst på avgasröret som det brukar bli korrosion. Det ser man om man tar bort gummit mellan krök och avgasrör, men då bör båten stå på land. Annars kan det tränga in vatten genom avgasröret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser