dara 0 Postad 27 Juni , 2005 Har en vakuumventil med nytt membran, men får inte den att hålla tätt, det sprutar ut vatten. Någon som har ett förslag till åtgärd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 27 Juni , 2005 När det läcker vatten ur ventilen så vet du att den fungerar. Dvs att antihävertfunktionen är OK. Jag tog helt bort membranet från min ventil och satte en 5-mm slang på pipen. Slangen drog jag ut i sittbrunnen vid länsen och vek ner den där så att skvallervattnet åker ut den vägen. Ventilen pinkar konstant vid motorgång. Tycker detta är bra eftersom jag enkelt kan konstatera om antihävertfunktionen är OK. Volvos idé med gummimembran leder bara till en sak: intäkter för deras serviceverkstäder. Igensatt vakumventil måste vara den vanligaste orsaken till vatteninträngning i lågt monterade motorer. Lycka till! Mvh Anders http://www.consensusmarinteknik.tk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_Mannstrom 0 Postad 27 Juni , 2005 Normalt skall Volvos vaccumventil bara skvätta när du startar motorn, gummimebranet skall pressas upp mot locket och sen täta. Om det skvätter kontinuerligt så måste du kolla att membranet är monterat överst mot toppen och därefter tätningsringen. Om du inte kommer tillrätta med läckaget kan du kolla in en ny vakuumventil som jag såg reklam för tidigare i år, själv tänker jag nog byta till denna nästa gång min gamla behöver göras ren. http://www.konsultfirman.com/vakuumventil/index.htm Lycka till /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Postad 28 Juni , 2005 Hej! Såg ett tips att membranet oftast har en för stor diameter. Klipp ner storleken lite så ska det fungera bättre. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tibblin 0 Postad 30 Juni , 2005 Kolla att membranet är absolut rent. Det behövs oerhört lite smuts för att aden skall läcka. Lycka till /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser