Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

14 timmar sedan skrev ArneRadar:

Nähä, där ser man! Men varför sanerar du då din båt?

Oavsett anledning är det väl bra att Mellgard äntligen tar bort den där hormonstörande gamla färgen från sin båt. Om det är hotet med vite eller en självinsikt att det inte är bra att sprida giftiga ämnen in naturen efter bara fyra års juridiska misslyckanden och en massa skrivande på ett båtforum kanske inte är så viktigt?

Jag säger, bra jobbat Mellgard! 
Du är värd en fin båtsommar. 
Släpp detta och njut av båten istället ❤️

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Peter_K:

Oavsett anledning är det väl bra att Mellgard äntligen tar bort den där hormonstörande gamla färgen från sin båt. Om det är hotet med vite eller en självinsikt att det inte är bra att sprida giftiga ämnen in naturen efter bara fyra års juridiska misslyckanden och en massa skrivande på ett båtforum kanske inte är så viktigt?

Jag säger, bra jobbat Mellgard! 
Du är värd en fin båtsommar. 
Släpp detta och njut av båten istället ❤️

 

Jag håller absolut med. Att Mellgard sanerar sin båt är den stora vinsten. Nu spelare det ingen som helst roll hur det går i hans enfaldiga processer, det är betydelselöst vem som "vinner".

 

Däremot har det ett inte obetydligt underhållningsvärde att försöka förstå hans irrgångar och bevekelsegrunder. Men viktigt är det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMO föreskriver att tillsynsmyndigheter ska använda ett speciellt verktyg och metod för att kontrollera efterlevnad av AFS-förordningen. Se bl.a sid 10 i länken
https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/MEPCDocuments/MEPC.356(78).pdf 

 

För godkännande ska där finnas mindre än 2.5 gram tenn per kilo torr bottenfärg hämtat från yttersta delen av lagren bottenfärg.

 

Båtägare eller båtklubbar som efter XRF-mätning får krav om att avlägsna bottenfärg kan förslagsvis yrka på att båtarna ska mätas med den av IMO fastställda mätmetoden. Metoden tar till skillnad från XRF-mätning hänsyn till spärrskikt. 

 

På Transportstyrelsen blir ansvariga nog mindre glada. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Mellgard:

På Transportstyrelsen blir ansvariga nog mindre glada. 

Eftersom det här avser den typen av inspektion och intygsförfarande som fritidsbåtar är undantagna från enligt AFS-konventionen tror jag detta är något som inte påverkar hur Transportstyrelsen ser på att fritidsbåtars skrov skall vara fria från TBT och med vilken mätmetod som det säkerställs, så XRF-mätning lär fortsätta på fritidsbåtar. Dvs, detta har marginell påverkan för Transportstyrelsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtbottnen blev fint blästrad i dag. Kostade 31 tkr och i beloppet ingick epoxifärg för tre bottenmålningar (fuktspärr) som jag själv ska utföra.

 

Blästringen blev utförd eftersom klubbstyrelsen meddelat att "Vi tycker att den tidsfrist du har fått från Transportstyrelsen kan vara lämplig att tillämpa även för klubben. Om båten således inte är sanerad till den 8 juni 2023 måste du flytta bort den från klubbens område."

 

Regeringsbeslutet/vitesföreläggandet är ett ännu pågående ärende i högsta förvaltningsdomstolen. Tillkommer att transportstyrelsen förlängt fristen för att efterkomma föreläggandet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Mellgard:

Båtbottnen blev fint blästrad i dag. Kostade 31 tkr och i beloppet ingick epoxifärg för tre bottenmålningar (fuktspärr) som jag själv ska utföra.

 

Blästringen blev utförd eftersom klubbstyrelsen meddelat att "Vi tycker att den tidsfrist du har fått från Transportstyrelsen kan vara lämplig att tillämpa även för klubben. Om båten således inte är sanerad till den 8 juni 2023 måste du flytta bort den från klubbens område."

 

Regeringsbeslutet/vitesföreläggandet är ett ännu pågående ärende i högsta förvaltningsdomstolen. Tillkommer att transportstyrelsen förlängt fristen för att efterkomma föreläggandet.

Härligt! Tänk (trots att det kostat en slant) vad mycket kul du ägna tid åt nu. Segla, klättra och allt möjligt utan att behöva slösa tid och energi åt "dina väderkvarnar" (ursäkta vitsen). Kan bara säga "Bra gjort!" Livet har så mycket att erbjuda istället för att ödsla energi åt fel saker. Ha en riktigt bra sommar/C

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Mellgard:

Båtbottnen blev fint blästrad i dag.

Stort grattis Mellgard, bra gjort att sanera båten. Det är det enda vettiga du gjort i denna fråga. Aningen senfärdigt, men bättre sent än aldrig.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Blästringen blev utförd eftersom klubbstyrelsen meddelat att "Vi tycker att den tidsfrist du har fått från Transportstyrelsen kan vara lämplig att tillämpa även för klubben. Om båten således inte är sanerad till den 8 juni 2023 måste du flytta bort den från klubbens område."

Toppen att föreläggandet du beställde hade den effekten som Transportstyrelsen hoppades.
Bra samarbetat av alla parter 😊 

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Båtunionen (SBU) har tydligen beslutat att texten i en EU-förordning om spärr mot utläckning inte ska gälla för privatägda fritidsbåtar på båtklubbar. 
https://batunionen.se/wp-content/uploads/2023/06/Intygsmall-Ren-batbotten.pdf 
  
"Från och med den 1 januari 2008 får de fartyg som avses i artikel 3.1 antingen inte ha några tennorganiska föreningar som fungerar som biocider i antifoulingsystem på sina skrov, yttre delar eller utsidor, eller så måste de vara täckta med en beläggning som utgör en spärr för sådana föreningar som läcker ut från det förbjudna antifoulingsystemet."
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2003R0782:20090420:SV:PDF  (Artikel 5)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I rapporten från Chalmers (se bilaga) står om skrapprov på sid 4 "Om halten av tenn överskrider ett gränsvärde på 2500 mg/kg (0,25%) ska kompletterande tennorganiska analyser utföras för att säkerställa om TBT eller andra tennorganiska föreningar finns i färgskikten."

 

Den skrivningen är ofullständig och missvisade eftersom det saknas uppgift om att AFS-konventionen och motsvarande EU-förordning är efterlevd om gränsvärdet 2500 mg/kg är underskridet.  

 

Det står på sid 7 i länken nedan att "Compliance with Annex 1 to the Convention is assumed if the anti-fouling system contains organotin at a level which does not provide a biocidal effect. In practice organotin compounds should not be present above 2,500 mg organotin (measured as Sn) per kg of dry paint".

https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/MEPCDocuments/MEPC.356(78).pdf 

 

Av IMO föreskrivna skrapprov beaktar till skillnad från XRF-mätning förekomst av färgskikt som spärrar mot utläckning av TBT eller andra tennorganiska föreningar. Detta eftersom prov tas genom skrapning med sandpapper eller liknande på senast påmålade färgskikt. Om det finns mindre än angivna spårmängder tenn i de skikten utgör det bevis på att ingen utläckning sker.

Chalmers XRF.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det gått bra med epoxybehandling och annat fix som kan behövas efter flera år på land? När är sjösättning planerad?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min begäran om rättsprövning i Högsta förvaltningsdomstolen samt kompletteringar visas i bilaga HF. Här utan bilagorna till skrivelserna. 

 

Har epoxymålat båten tre gånger, följt av målning med Mille light copper.

HF.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Mellgard:

Har epoxymålat båten tre gånger, följt av målning med Mille light copper.

Jaha, du skall inte ha båten i Östersjön längre..? 🙂 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Jaha, du skall inte ha båten i Östersjön längre..? 🙂 

Mille light copper.är gogkänd för användning i Östersjön hela 2023!

Sedan går det väl lätt att blästra bort färgen om båten är kvar i båtklubben jag inte får nämna. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mackey:

Mille light copper.är gogkänd för användning i Östersjön hela 2023!

Aha, oj. Fel av mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fint att Mellgard till slut fått sin båt åtgärdad och förhoppningsvis slipper vite. 

 

En undran dock. Om du mot all förmodan vinner i högsta förvaltningsdomstolen. Vad innebär det? Kommer det då att bli tillåtet att ha TBT på båtbotten för de som mot förmodan har det kvar? Eller handlar det bara om att slippa vitet?

 

En till, undran. Var det värt det? Var den här processen värt din möda och alla skattepengar som den tvivelsutan förbrukats? Eller hade det varit mer värt att åtgärda problemet och belönas med flera somrar av fritt seglande?

 

Men hursomhelst, gratulerar till insikten och hoppas du får en skön sommar med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Faderullan:

Det är fint att Mellgard till slut fått sin båt åtgärdad och förhoppningsvis slipper vite. 

 

En undran dock. Om du mot all förmodan vinner i högsta förvaltningsdomstolen. Vad innebär det? Kommer det då att bli tillåtet att ha TBT på båtbotten för de som mot förmodan har det kvar? Eller handlar det bara om att slippa vitet?

 

En till, undran. Var det värt det? Var den här processen värt din möda och alla skattepengar som den tvivelsutan förbrukats? Eller hade det varit mer värt att åtgärda problemet och belönas med flera somrar av fritt seglande?

 

Men hursomhelst, gratulerar till insikten och hoppas du får en skön sommar med båten.

För min del kan han gärna få ha vitet kvar så betalar han tillbaka till samhället de kostnader han själv har skapat för jag har ingen lust att vara med och stå för fiolerna av mina skattepengar som borde gå till annat där de verkligen gör skillnad.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bilaga. Vad är grunden för polisanmälan och åtal? 

 

Är det så att These people don't have principles and they don't care about the truth. To them the only truth is power ?

Västerås-ärendet.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mellgard:

Se bilaga. Vad är grunden för polisanmälan och åtal? 

Det stod ju i ditt bifogade mail..?

Varför lägger du dig i vad som händer i Västerås, har du blivit ombedd av någon att göra det? Med tanke på hur o-framgångsrik du varit i ditt eget ärende är ju risken stor att du förvärrar situationen för de båtägarna och de åker på viten och annat skit. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K verkar inte förstå att ett åtal måste vara grundat på brott mot specifik lag eller förordning. 

 

Juristen på Transportstyrelsen skrev "Vid eventuella invändningar från båtägare kan detta inte följas med föreläggande enligt LÅFF."

 

LÅFF står för Lag (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg. Transportstyrelsen har använt den lagen mot mig och väl förstått att det till slut kommer misslyckas. 

 

Båten blev sjösatt i går. Nu har jag ryggen fri och kan gå på offensiv.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mellgard:

Peter_K verkar inte förstå att ett åtal måste vara grundat på brott mot specifik lag eller förordning. 

Jo då, det gör Peter_K.
Däremot delar jag inte din slutsats, att Transportstyrelsen kommer misslyckas i tillämpningen av LÅFF. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jo då, det gör Peter_K.
Däremot delar jag inte din slutsats, att Transportstyrelsen kommer misslyckas i tillämpningen av LÅFF. 

Peter, Mellgard är en imbecill idiot som tror han är förmer än andra så att argumentera med honom ger nada för han kommer aldrig att ge sig ändå. På hans gravsten kommer det att stå, ”här vilar en idiot som hade en båt”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Mellgard:

Peter_K verkar inte förstå att ett åtal måste vara grundat på brott mot specifik lag eller förordning. 

 

Juristen på Transportstyrelsen skrev "Vid eventuella invändningar från båtägare kan detta inte följas med föreläggande enligt LÅFF."

 

LÅFF står för Lag (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg. Transportstyrelsen har använt den lagen mot mig och väl förstått att det till slut kommer misslyckas. 

 

Båten blev sjösatt i går. Nu har jag ryggen fri och kan gå på offensiv.  

Det juristen skriver är att om kommunen vill meddela att båten inte får sjösättas utan sanering, och båtägaren invänder, då måste ett eventuellt föreläggande göras enligt miljöbalken 26 kap 9 §. Detta eftersom det står klart och tydligt i LÅFF 7 kap 4 § att det bara är Transportstyrelsen (eller annan myndighet utsedd av regeringen) som får meddela förelägganden enligt den paragrafen. Man kan inte ha två myndigheter som petar i samma ärende samtidigt, och inte heller lämna över ett ärende till en annan myndighet hur som helst, så om kommunen börjat så är det kommunen som får driva ärendet, och kommunen kan inte meddela föreläggande enligt LÅFF. Men det kan Transportstyrelsen, och det var du själv som valde att driva ärendet dit.

 

Fattar inte att du orkar läsa så mycket bara för att strunta i allt du inte gillar...

Redigerad av kblomster
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mellgard:

Båten blev sjösatt i går. Nu har jag ryggen fri och kan gå på offensiv.  

Eller så kan du sluta bete dig som en kränkt bebis och använda båten till att segla med istället..? 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Domslut från Högsta förvaltningsdomstolen bifogas. 

 

Rätten till domstolsprövning enligt Artikel 6 i Europeiska konventionen för mänskliga rättigheter om att "vara berättigad till en rättvis och offentlig rättegång inom skälig tid och inför en oavhängig och opartisk domstol som upprättats enligt lag" hålls tydligen för att vara tillgodosedd genom att Högsta förvaltningsdomstolen efter ansökan kan pröva regeringsbeslut. 

 

Jag upptäckte inte i tid att IMO föreskrev provtagningar och mätningar som kunnat användas för att styrka att min båt efterlevde AFS-förordningen.

HFD 1273-23 Dom.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mellgard:

Domslut från Högsta förvaltningsdomstolen bifogas. 

 

Rätten till domstolsprövning enligt Artikel 6 i Europeiska konventionen för mänskliga rättigheter om att "vara berättigad till en rättvis och offentlig rättegång inom skälig tid och inför en oavhängig och opartisk domstol som upprättats enligt lag" hålls tydligen för att vara tillgodosedd genom att Högsta förvaltningsdomstolen efter ansökan kan pröva regeringsbeslut. 

 

Jag upptäckte inte i tid att IMO föreskrev provtagningar och mätningar som kunnat användas för att styrka att min båt efterlevde AFS-förordningen.

HFD 1273-23 Dom.pdf 217 kB · 4 downloads

Du har ju fått fem justitieråd att utreda frågan om din eländiga bottenfärg, är detta inte rättsprövning nog? Det är för övrigt väldigt roligt att justitieråden kommer fram till exakt samma slutsatser som många här i tråden, dvs.

  1. Transportstyrelsen har rätt att utfärda föreläggandet du själv valde att beställa
  2. Regeringen var och är rätt instans att överklaga till för den typen av förelägganden
  3. Du har inte kunnat visa att många lager av vanlig bottenfärg har samma funktion som en för ändamålet avsedd spärrfärg

Dvs det har inte förekommit några konspirationer mot dig, det har hela tiden varit tämligen uppenbart att du byggt hela processandet på att ifrågasätta saker som är såpass rättsligt självklara att även lekmän kan se att du har mycket små utsikter att komma någonvart. Du kanske borde pratat med en advokat innan du började skicka mail åt alla möjliga håll?

 

Hoppas verkligen att du inte har det dåliga omdömet att fortsätta på spåret att försöka erbjuda rättshjälp åt andra båtägare, de stackarna har nog tillräckligt med problem redan...

Redigerad av kblomster
  • Gilla 4
  • Tack 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev kblomster:

Hoppas verkligen att du inte har det dåliga omdömet att fortsätta på spåret att försöka erbjuda rättshjälp åt andra båtägare, de stackarna har nog tillräckligt med problem redan...

Självfallet kommer jag fortsätta lämna information till av XRF-mätningar drabbade båtägare.

 

De drabbade i Västerås hade kunnat tvinga fram förelägganden och sedan fått drömläge för överklagande under miljöbalkens skälighetsregel. 

 

Det var förresten oskäligt av nämnden i Västerås att kräva sanering strax före årets sjösättningar. LOVA-bidrag till båtklubbar kan täcka upp till 80 % av saneringskostnader men måste sökas och beviljas innan saneringar påbörjas. Det kan inte vara bråttom med att avlägsna övermålade TBT-rester som funnits på båtarna i mer än 30 år. 

 

SBU satsade på XRF-mätning i stället för på IMO-mätning. Det kanske var avgörande för att dagens domslut inte gick min väg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mellgard:

De drabbade i Västerås hade kunnat tvinga fram förelägganden och sedan fått drömläge för överklagande under miljöbalkens skälighetsregel. 

Hur skulle du säga att det tillvägagångssättet fungerat för dig hittills..? Hur skulle du själv sammanfatta utdelningen av ditt nedlagda arbete?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

 Hur skulle du själv sammanfatta utdelningen av ditt nedlagda arbete?

Har informerat om hur XRF-mätning utnyttjas för att framtvinga meningslös färgborttagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...