Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Peter_K:

Va..? Vad menar du? Det är väl inte rätten som överklagar, det är väl parterna i målet..? 

Svea hovrätts beslut från 2022-11-03 i mål nr T 11494-22. 

Det är bra om man kommer ihåg att jag här på forumet endast lägger ut smakprov ur rättsärendena.

Jag kan berätta fantastiska historier om rättsväsendets oförmåga. Men det skulle föra för långt.

Det ogillas att allmänheten driver sina ärenden utan advokathjälp. Trots att systemet "förenklat tvistemål" har tillskapats för att möta det behovet. Det roar mig att betala full avgift och samtidigt avstå från advokathjälp. En prenumeration på juridiskt arkivs databas räcker långt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Jag kan berätta fantastiska historier om rättsväsendets oförmåga. Men det skulle föra för långt.

Tänk vad många oförmögna idioter det finns i din värld. Vi på forumet, alla i din klubbstyrelse, de på varenda miljöutskott i varenda myndighet, Happy Boats, SBU, rättsväsendet. Det måste vara speciellt att vara så himla förstående och bra som du är i ett hav av imbecilla?

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ogillas att allmänheten driver sina ärenden utan advokathjälp. Trots att systemet "förenklat tvistemål" har tillskapats för att möta det behovet. 

Det är rättshaverister som med rätta ogillas. Inte att förenklade tvistemål drivs såsom tänkt, dvs utan ombud.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev ArneRadar:

Det är rättshaverister som med rätta ogillas. Inte att förenklade tvistemål drivs såsom tänkt, dvs utan ombud.

Jag går med på beskrivningen rättshaverist om du går med på beskrivningen lögnaktig slusk.

Deal?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
45 minuter sedan skrev Mellgard:

Jag går med på beskrivningen rättshaverist om du går med på beskrivningen lögnaktig slusk.

Deal?

En sådan deal kan tyvärr inte hjälpa dig. Rättshaverister kommer ju fortfarande att ogillas.

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Rättshaverister brukar ställa aggressiva och upprepade krav, komma med dramatiska anklagelser, ha en verklighetsuppfattning som skiljer sig från andras och har ofta svårt att förstå hur andra tänker.

Haverister lever i ett nu där gamla oförrätter fortfarande är helt aktuella, vilket gör att kampen fortsätter i det oändliga och tar över personens liv. Några typiska beteenden för en rättshaverist är t ex långa berättelser, brev skrivna med versaler och understrykningar, de begär ut massor med handlingar, skickar massor med mejl och skrivelser.

Psykologen Jakob Carlander menar att rättshaveristiskt beteendet återspeglar psykisk ohälsa. Orsakerna finns hos individen snarare än i den omvärld som anklagas. Där andra ser en omständlig och aggressivt påträngande person, där ser den andre sig själv som en noggrann och uthållig person i kampen för rättvisa.

Att kämpa för sin rätt och rättighet är inte ett onormalt eller stört beteende, men när det gäller en rättshaverist har det mist rimliga proportioner.

https://malmo.se/Sociala-medier-handbok/Dialog-och-moderering/Sa-bemoter-du-en-rattshaverist.html

7 kännetecken för en rättshaverist:

1. Personen ser sig själv som ett offer som hamnat i klorna på en maktmissbrukande myndighet.

2. Hen ser inte sin egen del i det som har hänt.

3. Personen väljer att slå tillbaka skriftligen och tar gärna hjälp av media för att få fram sina åsikter.

4. Personen skickar inte bara ett, utan ofta flera, mejl eller brev om det som hen är missnöjd med.

5. Hen är flitig med att använda versaler och fet stil i sina mejl/brev.

6. Personen använder ofta juridiska termer tagna ur sitt sammanhang, för att ge intryck av att ha mer kött på benen än vad hen har.

7. Hen söker upp personer med liknande erfarenheter, för att styrka sina bevis och föra deras talan också.

https://www.expressen.se/halsoliv/psykologi/sa-kanner-du-igen-en-riktig-rattshaverist/

Så hanterar du en rätshaverist

1. Har man identifierat en rättshaverist så ska man sätta stopp för personen så fort som möjligt.
  2. Sätt en tydlig gräns för vad som är okej och vad som inte är okej.
  3. Inför tidsbegränsningar på årsmöten om det är nödvändigt.
  4. Avbryt möten och samtal som går överstyr. Då tar man bort rättshaveristens arena och utrymme, vilket är ett effektivt sätt att motverka beteende på.
  5. Håll all kommunikation kortfattad, tydlig och formell. Minimera kontakt med personen så mycket det går.
  6. Responsen triggar ofta rättshaveristen – därför är det bättre att avsluta kommunikation istället för att svara något som kan förvärra problemet.
  7. Skapa en gemensam hållning inom styrelsen.
  8. Ge inte vika – det triggar bara personen ännu mer.
  9. Inför restriktioner, som exempelvis att man bara svarar på mejl en gång i veckan, om det är nödvändigt.
  10. Godta inte deras verklighetsbeskrivningen innan man har kontrollerat hur det faktiskt ligger till.
  11. Bolla tillbaka så mycket som möjligt till personen.
  12. Låt de hota med åtgärder som stämningar och andra former av hot. Det är ofta bara ett sätt att skrämma styrelsen på.
  13. Hämnas inte! Det blir bara värre.
  14. Var noga med att upplysa omgivningen och medlemmarna i den aktuella frågan, om det är nödvändigt.
  15. Avstå från att göra saker bara för att man är rädd för att reta upp personen.
  16. Gör de olagliga saker måste man polisanmäla det. Det kan då komma en motanmälan, men man ska inte acceptera det.
  17. Dokumentera mycket för ifall det blir skarpt läge om uteslutningen, vilket inte är vanligt, men då är det viktigt att vara väldokumenterad i ärendet.

https://samfalligheterna.se/rattshaverist-i-foreningen/

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Effektiva rättshaverister undviker personlig kontakt och avstår närvaro vid årsmöten. 😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Mellgard:

Effektiva rättshaverister undviker personlig kontakt och avstår närvaro vid årsmöten. 😀

Jo, även bland rättshaverister finns fegisar som inte vågar tala för sin sak IRL. 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev ArneRadar:

Jo, även bland rättshaverister finns fegisar som inte vågar tala för sin sak IRL. 🙂

Inte feghet. Men kanske risk för expressiv afasi efter att ha tagit del av vissa personers fräckhet och illvilja.

Fegisar är alla ni anonyma här.

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan skrev Mellgard:

Inte feghet. Men kanske risk för expressiv afasi efter att ha tagit del av vissa personers fräckhet och illvilja.

Fegisar är alla ni anonyma här.

Peter_K sammanfattade det hela så bra nyss:

15 timmar sedan skrev Peter_K:

Tänk vad många oförmögna idioter det finns i din värld. Vi på forumet, alla i din klubbstyrelse, de på varenda miljöutskott i varenda myndighet, Happy Boats, SBU, rättsväsendet. Det måste vara speciellt att vara så himla förstående och bra som du är i ett hav av imbecilla?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Peter_K:

Trams! De ansvariga för geschäftet är ett fåtal personer vid Happy Boat, Transportstyrelsen, Stockholms miljöförvaltning och SBU.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Mellgard:

Trams! De ansvariga för geschäftet är ett fåtal personer vid Happy Boat, Transportstyrelsen, Stockholms miljöförvaltning och SBU.

För det du kallar geschäftet möjligen. Men sen idiotförklarar du ju även rättsväsendet, anonyma forummedlemmar, alla som enligt dig är vilseledda av miljöaktivister, styrelsen i GBK osv osv osv 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev ArneRadar:

För det du kallar geschäftet möjligen. Men sen idiotförklarar du ju även rättsväsendet, anonyma forummedlemmar, alla som enligt dig är vilseledda av miljöaktivister, styrelsen i GBK osv osv osv 

Klubbstyrelser som pressar medlemmar att ta bort bottenfärg utan att först ha sökt LOVA-bidrag för att täcka 50-80 % av kostnaderna är inga idioter. De är lata, inkompetenta eller ondskefulla.

De ska informera sin kommunala miljöförvaltning om att andra båtklubbar fått bidrag. Samt att man inte kommer att begära att medlemmar tar bort någon bottenfärg förrän bidrag beviljats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan skrev Mellgard:

. De är lata, inkompetenta eller ondskefulla.

Ord som stämmer väl in på dig tycker jag, du är lat då du inte tar bort den giftiga färgen, du är inkompetent då du inte verkar förstå hur farligt TBT är, och du är faktiskt ondskefull då du verkar skita fullständigt i vår miljö. Du är ett miljösvin som jag verkligen hoppas får betala dyrt för ditt tilltag.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev pseudonym:

...du är inkompetent då du inte verkar förstå hur farligt TBT är, och du är faktiskt ondskefull då du verkar skita fullständigt i vår miljö. 

Asbest är farligt. Amatörer ska inte påtvingas sanera asbest.

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Den ansvariga är ju du själv 😂

Du kunde ju ha löst detta för flera år sedan, om du var intresserad - men nej tack, du skulle stämma alla i stället för att tackla det egentliga problemet, din hormonstörande bottenfärg. 

12 minuter sedan skrev Mellgard:

Asbest är farligt. Amatörer ska inte påtvingas sanera asbest.

Så TBT ÄR farligt trots allt..?

Ingen tvingar dig att ta bort ämnet, det står dig fritt att anlita ett företag. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev Peter_K:

Du kunde ju ha löst detta för flera år sedan, om du var intresserad - men nej tack, du skulle stämma alla i stället för att tackla det egentliga problemet ....

Det är roligare att skapa problem för motståndarsidan. 😂 Kreativitet är min styrka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Mellgard:

Det är roligare att skapa problem för motståndarsidan. 😂 Kreativitet är min styrka.

Förstår hur du tänker, problemet är väl att du mest skapar problem för dig själv. 
Om du inte gillar att ha båten på land, såklart. Eller betala viten till myndigheter. 

Då finns ju inga problem 😊

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev Peter_K:

Förstår hur du tänker, problemet är väl att du mest skapar problem för dig själv. 
Om du inte gillar att ha båten på land, såklart. Eller betala viten till myndigheter. 

Då finns ju inga problem 😊

När var det vitesföreläggandet gick ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan skrev pseudonym:

När var det vitesföreläggandet gick ut?

För mig den 8 juni. För nye ägaren aldrig, om jag sköter korten rätt. 😂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig den 8 juni. För nye ägaren aldrig, om jag sköter korten rätt. 😂

Är det inte så att föreläggandet är personligt och att du ansvarar för att skrapa botten på båten Marlina..? Dvs, det står väl inte att du måste äga båten Marlina? 
I så fall lär du ju få betala oavsett om du säljer eller ”säljer” båten. 

😊

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Mellgard:

Intressant. Och trots att du är en übermensch verkar det emellanåt som det brister lite i konsekvenstänk? 🙂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Mellgard:

Intressanta synpunkter, men är det verkligen "motståndarsidan" som har problem? "Vem äger problemet" är den första frågan man bör ställa sig inför varje problem och just nu tror jag att det är du som är "innehavare" . Att vara kreativ är utan tvekan en styrka, om den används rätt...Om nu kreativiteten är din styrka så använd den kreativt istället för att gräva ner dig. Bestig ett berg, måla en tavla, sjung en sång eller lär dig ett nytt språk. Tänk vilka möjligheter du förslösar idag, för som Strindberg skriver "I morgon är en skälm"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev s841:

Intressanta synpunkter, men är det verkligen "motståndarsidan" som har problem? "Vem äger problemet" är den första frågan man bör ställa sig inför varje problem och just nu tror jag att det är du som är "innehavare" .

Väldigt klokt, precis så man skall tänka. 
Mellgards agenda går dock ut på att försöka flytta över ansvaret för problemet på alla andra utom han själv, i stället för att faktiskt lösa problemet. Brukar funka rätt dåligt är min erfarenhet.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handläggaren på infrastrukturdepartementet har skriftligen bekräftat att regeringsbeslutet inte kan överklagas. Trots att jag begärt besvärshänvisning till EU-domstol. Så det blir nog enkelt för Högsta förvaltningsdomstolen att fastslå att jag undanhållits domstolsprövning. 
Det betyder att både regeringsbeslut och vitesföreläggande kan komma att upphävas. 

Kan bli kul, åtminstone för mig. 😂  Fast jag kommer inte att begära något större skadestånd. Det räcker om jag får 100 000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Är det inte så att föreläggandet är personligt och att du ansvarar för att skrapa botten på båten Marlina..? 

Föreläggandet är ställt till båtägaren och jag har fått klara besked om vad som gäller om jag inte längre är båtägare. Behöver jag påminna om att fritidsbåtregistret är avskaffat? 

PS. En rättelse. Jag använder Juridisk Tidskrifts databas genom prenumeration på tidskriften. 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev Mellgard:

Föreläggandet är ställt till båtägaren och jag har fått klara besked om vad som gäller om jag inte längre är båtägare. Behöver jag påminna om att fritidsbåtregistret är avskaffat? 

Nu finns det ju andra sätt att kolla ägande av lösöre. Vem som står på försäkringen, vem som står som ägaren hos en båtklubb t ex. Men det är oviktigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handläggaren på infrastrukturdepartementet har skriftligen bekräftat att regeringsbeslutet inte kan överklagas. Trots att jag begärt besvärshänvisning till EU-domstol. Så det blir nog enkelt för Högsta förvaltningsdomstolen att fastslå att jag undanhållits domstolsprövning. 
Det betyder att både regeringsbeslut och vitesföreläggande kan komma att upphävas. 

Kan bli kul, åtminstone för mig. 😂  Fast jag kommer inte att begära något större skadestånd. Det räcker om jag får 100 000 kr.

Att en handläggare påstår något är inte samma sak som att du är undanhållen något, men det kan Högsta Förvaltningsdomstolen berätta för dig också.

Kanske lyssnar du på dem? 😊

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Att en handläggare påstår något är inte samma sak som att du är undanhållen något, men det kan Högsta Förvaltningsdomstolen berätta för dig också.

Kanske lyssnar du på dem? 😊

Tror du det Peter? Han är som en trilskande fyraåring, han lägger sig ner på marken och sparkar och skriker, så har han nog alltid gjort. Hans föräldrar satte aldrig ner foten och sa ifrån i tid. Därför har vi ett sådant problem i dagens samhälle.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...