Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

 

9 timmar sedan skrev Lasker:

Fakta  är att det är du som är arrogant som inte efterlever dom högst rimliga krav som ställs på dig.

 

Finns inget som helst rimligt i att en båtklubb vägrar sjösätta en båt på den grunden att båtbottnen för mer än 30 år sedan blivit påmålad med en då tillåten bottenfärg.

 

Vägrad sjösättning innebär att båtägaren förhindras att sjövägen permanent lämna båtklubben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mellgard:

Finns inget som helst rimligt i att en båtklubb vägrar sjösätta en båt på den grunden att båtbottnen för mer än 30 år sedan blivit påmålad med en då tillåten bottenfärg.

 

Vägrad sjösättning innebär att båtägaren förhindras att sjövägen permanent lämna båtklubben.

Känner du till något som kallas ”AFS-förordningen”..? 
Vad står det i din klubbs regler kring TBT-haltig färg och sjösättning..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Summariska årsmöten går visserligen bra så länge föreningen fungerar väl, så länge som de förtroendevalda gör det de ska, så länge styrelsen verkar i föreningens intresse, följer majoritetens intentioner och inte missgynnar minoriteten."

 

http://www.voluntarius.com/Aarsmoetet-i-ideella-foereningen.htm  

 

Det är inte i sin ordning att sätta den kommunala miljöförvaltningens intressen före medlemmarnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mellgard:

Det är inte i sin ordning att sätta den kommunala miljöförvaltningens intressen före medlemmarnas.

Man kan också tänka sig att de ibland är samma. Frågan har ju beslutats på ett årsmöte, och bemödar man sig inte med att pallra sig dit att rösta kan man inte vara sur över vad som beslutas på ett sådant. 

 

Är man med i en förening är man också skyldig att följa de regler som föreningen har, oavsett vad man tycker om dem. Man kan också välja att lämna föreningen om stadgarna inte passar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Frågan har ju beslutats på ett årsmöte, och bemödar man sig inte med att pallra sig dit att rösta kan man inte vara sur över vad som beslutas på ett sådant.  

Jag är inte sur. Jag är fascinerad över folks oförstånd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mellgard:

Jag är inte sur. Jag är fascinerad över folks oförstånd. 

Själv är jag fascinerad över hur vissa personers envisheter övergår till dumhet t ex när det gäller att få behålla ett hormonstörande ämne på en gammal båt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Själv är jag fascinerad över hur vissa personers envisheter övergår till dumhet t ex när det gäller att få behålla ett hormonstörande ämne på en gammal båt. 

Envisheten grundar sig på vetskapen att ämnet inte gör någon skada där det sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mellgard:

Envisheten grundar sig på vetskapen att ämnet inte gör någon skada där det sitter.

Det spelar ingen roll vad du ”vet”, om du varken kan bevisa att det är så. Dvs, du kan ”veta” hur mycket du vill att din bottenfärg fungerar som spärr för dina underliggande färglager, men som du fått veta här under de snart 3.000 inlägg som gjorts i tråden OCH av regeringen OCH av Transportstyrelsen så kan du inte visa att det faktiskt är så. 
 

Du surar över att du inte får hjälp med sjösättning för att kunna göra mätningar, men det stämmer ju inte. Du fick ju ett år av dispens, med då motsatte ju sig hr Mellgard mätning av hans båt. 
Det var ju dumt. 
 

Du har också fått förslaget att borra t ex tio ganska provplattor ur båten. De hade kunnat numreras, mätas, hälften av dem hade kunnat skrapas ner till TBT-haltiga färgen och sedan hängas i havet för att sedan mätas en säsong senare. Visar då de som är o-skrapade oförändrat värde och de som är skrapade ett minskat värde är du ju hemma. 
Om allt det här verkligen hade handlat om att du gör detta för allmänhetens goda, och inte för att du bara skall slippa följa lagen, är detta en väldigt bra väg fram. 
 

Så, jag ser fram emot min sjösättning om 1,5 månad. Skall tänka på din båt på land och dess ägare med ett leende när jag seglar i sommar också 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

... som du fått veta här under de snart 3.000 inlägg som gjorts i tråden OCH av regeringen OCH av Transportstyrelsen så kan du inte visa att det faktiskt är så.  

 

Det kan jag visa, om båtklubben tillåter sjösättning.

 

Försök med provplattor som inte utsätts för strömmande vatten har begränsat värde.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Det kan jag visa, om båtklubben tillåter sjösättning.

Båtklubben tillät sjösättning och gav dig dispens för flera år sedan. Du vägrade dock att mäta. 
 

1 timme sedan skrev Mellgard:

Försök med provplattor som inte utsätts för strömmande vatten har begränsat värde.

Inte då. 
Man vill ju ha så lika förutsättningar som båten ligger i, och oftast ligger din båt still. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Inte då. 
Man vill ju ha så lika förutsättningar som båten ligger i, och oftast ligger din båt still. 

Det gäller väl de flesta båtar.

Vi tycker vi seglar rätt mycket, men av de 3600 timmar båten är sjösatt årligen så seglas den högt räknat 500 timmar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Båtklubben tillät sjösättning och gav dig dispens för flera år sedan. Du vägrade dock att mäta. 

 

Både båtklubben och jag borde ha vägrat mätning. Då hade man kunnat tala om Grödinge-fallet i stället för Sollentuna-fallet.

 

I bilagan finns utdrag från beslutet (sid 1-3) gällande en av de fem överklagande båtklubbarna i Sollentuna. Samt utdrag från det rättsutlåtande (sista tre sidorna) som verkar ha legat till grund för beslutet.

Sollentuna.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mellgard:

Både båtklubben och jag borde ha vägrat mätning. Då hade man kunnat tala om Grödinge-fallet i stället för Sollentuna-fallet.

I Sollentuna-fallet är man väldigt tydlig med att man INTE emotsätter sig mätning och borttagning av TBT, så glöm din dröm. 
Antar att det framgår på de sidor du plockat bort?
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

I Sollentuna-fallet är man väldigt tydlig med att man INTE emotsätter sig mätning och borttagning av TBT, så glöm din dröm. 
Antar att det framgår på de sidor du plockat bort?

Lägg av! Överklagandena innebar att man motsatte sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev Mellgard:

Finns inget som helst rimligt i att en båtklubb vägrar sjösätta en båt på den grunden att båtbottnen för mer än 30 år sedan blivit påmålad med en då tillåten bottenfärg.

 

Vägrad sjösättning innebär att båtägaren förhindras att sjövägen permanent lämna båtklubben.

Jag är fascinerad över vilka rättigheter TS anser sig ha, och vilka skyldigheter båtklubben avkrävs av denne medlem.

 

En båtklubb är ingen myndighet eller allmän instans som du kan kräva något av. Det är en sammanslutning ideellt arbetande människor med ett visst intresse. Och regelverken behöver inte vara logiska, det kan finnas klubbar bara för båtar med blåa skrov utan att du kan gå till rätten och kräva att få vara med med ditt vita. Behöver inte ens vara regler som har sin grund i föreskrifter, förordningar eller lagkrav, varvid hela din vendetta om vad som är lagkrav blir helt irrelevant.

Är man inte nöjd, lämnar man föreningen för någon annan. Eller röstar in andra personer i styrelsen som tillvaratar ens egna intresse.

 

Finns inte andra likasinnade nog att ändra styrelsens sammansättning bör man faktiskt fundera på om man ens är med i rätt förening. För du har som sagt inga "rättigheter" i den juridiska bemärkelse som du försöker hävda.

Men jag har sett det förut, envisa rättshaverister som t.o.m. försökt kräva att få vara med i en märkesbilklubb med sin bil av "fel" bilmärke. Och bränt våra skattepengar på att få det rättsligt prövat om det anses som diskriminering att nekas medlemsskap eller deltagande på bilträffar för att man har ett annat bilmärke än det klubben gillar.

Puh...

 

T ex rätt att kräva sjösättning för att kunna lämna båtklubben sjövägen är ju helt befängt....

 

Edit:

16 timmar sedan skrev Mellgard:

Finns inget som helst rimligt i att en båtklubb vägrar sjösätta en båt på den grunden att båtbottnen för mer än 30 år sedan blivit påmålad med en då tillåten bottenfärg

Irrelevant.
Många saker är inte ok idag, bara för att de var det för 30 år sedan. DDT är t ex inte heller tillåtet att använda, även om du råkar ha en förpackning kvar....😝

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

En båtklubb är ingen myndighet eller allmän instans som du kan kräva något av.

Om en båtklubb inte är en myndighet eller allmän instans kan den lämpligen avhålla sig från att agera som en sådan. Eller agera som en förlängning till myndighet genom att utföra myndighetsarbete.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mellgard:

Lägg av! Överklagandena innebar att man motsatte sig.

Man motsatte sig göra klubbarna ansvariga, och man motsatte sig ett gränsvärde för koppar och zink. Man har också väldigt tydligt påpekat att man inte motsatte sig åtgärder av TBT-haltig bottenfärg. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Man motsatte sig göra klubbarna ansvariga ...

Och man fick medhåll av Länsstyrelsen Stockholm. Varför fortsätter då båtklubbar "ta ansvar"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mellgard:

Och man fick medhåll av Länsstyrelsen Stockholm. Varför fortsätter då båtklubbar "ta ansvar"?

Om vi pratar om din TBT så ligger ju ansvaret på dig att åtgärda din båt, inte på din klubb. Där är nog alla helt överens om tolkningen.
 

Det är också ditt ansvar att du som klubbmedlem följer klubbens stadgar och regler, och din klubb har på ett årsmöte du stolt berättade att du inte deltog på beslutat att i den klubben du ligger får endast båtar med TBT-fria skrov sjösättas. 
Din har inte TBT-fritt skrov, och därför sjösätts den inte. 
 

Det handlar inte bara om att följa kommunens regler. En klubb som skall främja båtliv kan ha vilka regler de vill, om de anser att det främjar dem. En sådan kan vara till för att man inte vill att medlemmarna sprider hormonstörande ämnen i den skärgård man vill nyttja. 
 

Din båt uppfyller inte de regler som ställs i AFS-förordningen. Att du har ansvar för din båt, betyder inte att du som ansvarig kan VÄLJA att inte följa internationella föreskrifter för att det passar dig - det betyder att du i egenskap som båtägare har SKYLDIGHET att följa dem, och att det INTE är klubbens ansvar att se till att din båt gör det. Som jag ser det försöker du genom rättsväsendet sätta press på din klubb att ha rätt till att få bryta emot lagen. 
Tror du att du kan vinna den vägen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Peter_K:

... och att det INTE är klubbens ansvar att se till att din båt gör det. 

Det håller jag med om! 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Det håller jag med om! 😀

Vem ansvar anser du det är att din båt följer gällande lagar och regler? OBS det är inte samma som att du TYCKER att den gör det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Peter_K:

Vems ansvar anser du det är att din båt följer gällande lagar och regler? 

Självklart mitt ansvar som ägare till båten.

 

Båtklubben har inget ansvar. Den har tagit sig den "rätten".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mellgard:

Om en båtklubb inte är en myndighet eller allmän instans kan den lämpligen avhålla sig från att agera som en sådan. Eller agera som en förlängning till myndighet genom att utföra myndighetsarbete.

Men det står dem fullständigt fritt att agera precis hur de vill, alldeles oavsett vad du tycker. Likaså hålla på med inbördes beundran och annat liknande som man kanske inte gillar.

Därför är hela din tråd med nu tusentals inlägg irrelevant, eftersom den utgår från och nagelfar vad lagar och regler säger (eller inte) och att du anser din båtklubb ha tolkat detta fel.

 

De får faktiskt ha (nästan) vilka regler de vill, tolka saker hur de vill, och det behöver inte vara förankrade i något konkret alls. Inte mer än tyckande. Om de inte vill sjösätta din båt för att den har grön bottenfärg istället för blå, eller att man misstänker något annat som inte är enligt klubbens "linje" så behöver de inte.

Att man sedan inte tycker en sådan båtklubb kanske är så trevlig är en annan sak, men då går man ur och byter till en annan om man inte lyckas rösta in en bättre styrelse. Men är ju inte ens närvarande på årsmötena....

 

Du verkar tro att det är någonslags rättighet att vara med i en förening och till allt vad den har att erbjuda. Så fungerar det inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev IngemarE:

Men det står dem fullständigt fritt att agera precis hur de vill, alldeles oavsett vad du tycker.

 

"Ideella föreningar är inte laglösa"

http://www.voluntarius.com/Det-finns-ingen-lag-om-ideella-foereningar.htm 

 

I senaste kallelse till årsmöte i min båtklubb var ett dokument "Miljöföreskrifter för Grödinge båtklubb" bifogat. Men enligt klubbens stadgar finns inget sådant styrande dokument. Förutom stadgarna finns endast en föreskriftssamling (senast reviderad 2018).

 

Vad anser expertisen här om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Mellgard:

Båtklubben har inget ansvar. Den har tagit sig den "rätten".

Du får nog utveckla vad du anser de tagit sig rätt till...

 

11 minuter sedan skrev Mellgard:

I senaste kallelse till årsmöte i min båtklubb var ett dokument "Miljöföreskrifter för Grödinge båtklubb" bifogat. Men enligt klubbens stadgar finns inget sådant styrande dokument. Förutom stadgarna finns endast en föreskriftssamling (senast reviderad 2018).

 

Vad anser expertisen här om det?

Att man behöver följa alla regler och föreskrifter som klubben har.
Det finns inget krav på att stadgarna ändras varje gång man upprättar en nya regler eller ett nytt beslut fattas, så länge dessa fattas stadgeenligt. Det borde räcka med ett beslut på årsmötet.
Se pkt 2.4 i stadgarna.

bild.png.11fbb855c39d67e3c336a4a2e9fbbc4d.png


Men jag förstår vad du är ute efter, du vill såklart att miljöreglerna skall stå med i Föreskriftsamlingen (vilket de borde för tydlighetens skull kan jag tycka), men det räcker alltså med att det fattats beslut i stadgeenlig ordning, och med tanke på att man haft TBT-frågan uppe på bordet på bl a förra årsmötet är nog den punkten att betrakta som ett stadgeenligt beslut.
Se §3 och §7.6, men också §8.2 i din förenings stadgar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Du får nog utveckla vad du anser de tagit sig rätt till...

Exempelvis pressat båtägare med äldre båtar än 1995 att mäta sina båtar och därmed lämna ekonomiskt stöd till firma Happy Boat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Mellgard:

Exempelvis pressat båtägare med äldre båtar än 1995 att mäta sina båtar och därmed lämna ekonomiskt stöd till firma Happy Boat.

Nja, det var ju ett ERBJUDANDE du tackade ja till.
Du kunde ju också välja att göra ditt skrov rent från all gammal bottenfärg och därmed kunna intyga att ditt skrov var fritt från TBT. Eller så kunde du välja att anlita annan aktör för mätning redan våren 2020 om det hade känts bättre för dig, resultatet (=en båt på land) hade ändå varit detsamma.
Men då valde du en annan väg, och här är du nu.

Ändå imponerande att du fortsätter; tre år senare har du producerat en massa papper och text här på Maringuiden, och det enda du åstadkommit från ditt perspektiv är:
- Sjösättning medgavs våren 2020
- Dra på dig ett sexsiffrigt vitesbelagt föreläggande som strax faller ut
- Betalat för TVÅ XRF-mätningar
- Fått njuta av två somrar med båten på land, på väg mot tredje
- Fått "roa" dig i rätten
- Kanske bli den minst omtyckta personen i din båtklubbs historia?
- Givit oss gagghökar något att skriva om på forumet medan vi väntar på våren och våra sjösättningar

...har jag missat något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev Peter_K:

Ändå imponerande att du fortsätter; tre år senare har du producerat en massa papper och text här på Maringuiden, och det enda du åstadkommit från ditt perspektiv är:
- Sjösättning medgavs våren 2020
- Dra på dig ett sexsiffrigt vitesbelagt föreläggande som strax faller ut
- Betalat för TVÅ XRF-mätningar
- Fått njuta av två somrar med båten på land, på väg mot tredje
- Fått "roa" dig i rätten
- Kanske bli den minst omtyckta personen i din båtklubbs historia?
- Givit oss gagghökar något att skriva om på forumet medan vi väntar på våren och våra sjösättningar

...har jag missat något?

Tror inte du missat något. 😀😀 Även du är imponerande. 

 

Minns mig för länge sedan ha sett påståendet att mycket som verkar ointressant kan bli jätteintressant om man börjar studera det på allvar. TBT är ett exempel.

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Peter_K:

...har jag missat något?

Du har missat att Mellis fått en massa tid att göra annat istället för att vara ute och förgifta Östersjön och andra farvatten.

 

Östersjön är väl värst tror jag, ett nedskitat innanhav med halvdålig vattenomsättning och många långa havsvikar.

TBT i Atlanten är säkert inte alls lika allvarligt som i Östersjön även om det är förbjudet där också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten så är jag ingen miljöbov. Som exempel har jag på egen hand städat efter EU-migranter som slagit läger vid en klätterklippa. Körde sen säckarna till en ÅVC ... det var fler säckar än på bilden. 😇

EU-migranter0.jpg

EU-migranter1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...