Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

3 minuter sedan skrev Mellgard:

Visa var jag skulle ha skrivit något sådant!

 

Du har uppenbarligen ingen koll på vad som pågått och pågår.

Hur gick det till då?

Vem fick fakturan på mätningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

 

I en motion till årsstämman har jag föreslagit att kostnaderna för mätningarna tas från klubbens kassa. Det innebär att kostnaderna fördelas bland samtliga medlemmar, i stället för att enbart belasta dem med äldre båtar.

 

I nästa steg kan man begära att kostnaderna för färgborttagning ("sanering") fördelas bland samtliga medlemmar.

 

Det enda rimliga är väl att förorenaren betalar (PPP). Varför skall de med nyare / TBT-fria båtar vara med och betala?

 

Om jag har en fastighet som måste asbestsaneras, skall då nyare asbestfria grannfastigheter också vara med och betala?

 

Om jag bor på Hornsgatan i Stockholm och har en EURO-5 bil så får jag inte köra den där längre, trots att det var tillåtet när bilen tillverkades. Skall övriga bilägare som bor på Hornsgatan vara med och finansiera en ny EURO-6 bil till mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur gick det till då?

Vem fick fakturan på mätningen?

Båtklubben fick en samlingsfaktura från Happy Boat för en mätning av 20 båtar som utfördes 2020-11-07. Sex båtar hade överskott av tenn. För stunden finns sex båtar på klubbområdet som klubbstyrelsen vägrar sjösätta på grund av överskott av tenn. De senare sex är inte helt gemensamma med de tidigare.

 

Båtklubben skickade en faktura till mig på 600 kr för mätningen. Den blev betald 2020-11-17.

 

Jag är intresserad av att få min båt XRF-mätt en gång till av annan än Happy Boat. Båtunionen ville inte hjälpa till med det. Kan betala 5 tkr för en mätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mellgard:

Jag är intresserad av att få min båt XRF-mätt en gång till av annan än Happy Boat. Båtunionen ville inte hjälpa till med det. Kan betala 5 tkr för en mätning.

Om jag förstått dig rätt är du oerhört skeptisk kring XRF-mätningen som metod. Varför inte göra ett skrapprov och skicka till labb för analys för dina 5.000 kr? Eller ringa in någon annan som utför XRF-mätningar på båtbottnar (finns det?) - det är inte KLUBBENS uppgift att ordna med en ”second opinion” åt dig.  

 

7 minuter sedan skrev Mellgard:

Båtklubben skickade en faktura till mig på 600 kr för mätningen. Den blev betald 2020-11-17.

Du beställde ett arbete som du senare betalade alltså? Då är ju allt i sin ordning och stämmer med vad jag skrev. Du beställde ett arbete, det utfördes av Happy Boats, du betalade för arbetet. 
 

9 minuter sedan skrev Mellgard:

Sex båtar hade överskott av tenn. För stunden finns sex båtar på klubbområdet som klubbstyrelsen vägrar sjösätta på grund av överskott av tenn. De senare sex är inte helt gemensamma med de tidigare.

Flera ägare (alla utom sex stycken) har alltså åtgärdat sin botten med hormonstörande färg. Varför går ni övriga inte samman och köper blästring av era bottnar; borde gå att få ett bra pris med såpass många båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Varför går ni övriga inte samman och köper blästring av era bottnar; borde gå att få ett bra pris med såpass många båtar?

Kanske till och med i nivå med de 5000 kr Mellgard är beredd att betala för ett prov...

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

...  det är inte KLUBBENS uppgift att ordna med en ”second opinion” åt dig.  

Tack för din information.  😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Flera ägare (alla utom sex stycken) har alltså åtgärdat sin botten med hormonstörande färg. Varför går ni övriga inte samman och köper blästring av era bottnar; borde gå att få ett bra pris med såpass många båtar?

Troligen runt 5 000:- kronor, vilket jag tycker är bättre investerade pengar än att göra en ny XRF-mätning som kommer att visa något liknande den tidigare, men givetvis inte exakt detsamma.

19 minuter sedan skrev Mellgard:

Jag är intresserad av att få min båt XRF-mätt en gång till av annan än Happy Boat. Båtunionen ville inte hjälpa till med det. Kan betala 5 tkr för en mätning.

Fast det är ju mycket roligare att få en lite avvikande mätning, för då kan man ju hävda att metoden är opålitlig. I sak ändrar ju inte detta något eftersom alla vet att det finns hormonstörande TBT på Mellgards båtbotten och sådan färg är förbjuden att ha på sin botten om den inte är inkapslad med en färg som bevisats ha en inkapslande funktion.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mellgard:

Tack för din information.  😉

Eller Båtunionens, som din klubb är en del av. Du får nog anlita någon direkt själv. 

Vad det nu skall tjäna till. 

För de allra flesta är det tydligt att en XRF-mätning är oprecis, och skall ses som en indikation - förekommer tenn eller ej på en båtbotten i princip. Eftersom det inte finns gränsvärden för TBT i lagstiftningen är metoden tillräcklig för just att konstatera förekomsten av ämnet, och de gränser man sätter upp vid en mätning skall ses som en felmarginal och inget annat. Men det vet du egentligen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Peter_K:

 Varför går ni övriga inte samman och köper blästring av era bottnar; borde gå att få ett bra pris med såpass många båtar?

Varför skulle jag ta bort den utmärkta bottenfärgen Jotun Nonstop VK genom blästring för att sedan måla på sådan färg igen? Min båt behöver den beprövade färgen inför återflyttning av båten till Nord-Norge.

 

Vid blästring kräver båtklubbsstyrelsen att man bygger ett "hus" kring båten.

Blästring kan avlägsna även det epoxiskikt som hindrar vatteninträngning. Har sett att några fått dålig vidhäftning av bottenfärg efter målning med ny epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mellgard:

Varför skulle jag ta bort den utmärkta bottenfärgen Jotun Nonstop VK genom blästring för att sedan måla på sådan färg igen? Min båt behöver den beprövade färgen inför återflyttning av båten till Nord-Norge

En bottenfärg som stått exponerad för väder och vind i flera år är förmodligen nära verkningslös. Ny bottenfärg kostar en bråkdel av vad blästringen kostar. Du har ju ingen jättestor båt ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mellgard:

Varför skulle jag ta bort den utmärkta bottenfärgen Jotun Nonstop VK genom blästring för att sedan måla på sådan färg igen? Min båt behöver den beprövade färgen inför återflyttning av båten till Nord-Norge.

Dels för att den inte är tillåten att ha i Östersjön där du har båten, men också för att du ändå behöver lägga på lager då du enligt egen utsago använder en färgtyp som inte bygger lager vilket betyder att den defacto borde gå ner till noll inför vintern, dvs du behöver ändå måla.
 

 

4 minuter sedan skrev Mellgard:

Vid blästring kräver båtklubbsstyrelsen att man bygger ett "hus" kring båten.

Blästring kan avlägsna även det epoxiskikt som hindrar vatteninträngning. Har sett att några fått dålig vidhäftning av bottenfärg efter målning med ny epoxi.

Har du epoxybehandlad båt?
Ja, man måste bygga "hus", det brukar ingå i blästringen man köper.
Får man dålig vidhäftning beror det på att man väntat för länge med att lägga på första lagret bottenfärg på epoxyn, dvs man läser inte på burkarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

En bottenfärg som stått exponerad för väder och vind i flera år är förmodligen nära verkningslös. 

Kan vara tvärtom. Ökad nedbrytningsgrad av bindemedlen gör att kopparjonerna i högre grad kan diffundera ut till vattenfasen och utöva sin verkan. Men med nackdel kortare tid för färgen att kunna vara effektiv.

 

Båten har stått på land enstaka somrar tidigare utan problem. Men för säkerhets skull ska ett nytt skikt läggas på. 

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt mig göra en jämförelse:

 

Lagen om vinterdäck infördes 1 januari 1999. Innan dess var det inget krav på att ha vinterdäck mellan vissa datum när det råder vinterväglag. 

Om du ägde en bil 1 jan 1999 med enbart monterade sommardäck (som monterades före 1 jan 1999), skulle du Mellgard då tycka att något eller alla av följande alternativ är fullt rimligt under vinterhalvåret:

 

a) Du ska inte behöva byta dina sommardäck bara för att det blir vinter eftersom sommardäcken som sitter på bilen nu var lagliga monterade på bilen före 1 jan 1999. Man kan inte tvingas byta däck som monterats lagligt. Och i tillägg var det tidigare ägare som satte på sommardäcken och inte jag.

 

b) Du ska fortsatt få köra med dina sommardäck du har för de är nya och fräscha i gummit och är därför lika säkra som ett par några år gamla vinterdäck med 3,5 mm mönsterdjup. Det är ju uppenbart att nya sommardäck är lika säkra som gamla vinterdäck med minimi mönsterdjup. Att det är så behöver knappast bevisas vidare, det är ju uppenbart.

 

c) Staten skulle självklart ha låtit forska om påståendet i b) ovanför stämmer (nya sommardäck vs gamla vinterdäck) innan lagen på vinterdäck trädde i kraft så inte folk som bara har sommardäck inte behöver köpa nya däck.

 

d) Någon annan ska betala för de vinterdäck du nu behöver köpa!

 

e) Du ska få skifta däck gratis! 

 

f) Att jag nu inte får köra med bilen på vintrarna om jag inte sätter på vinterdäck är ett rättsövergrepp, för den var ju laglig innan. Och i tillägg var det tidigare ägare som satte på sommardäcken, så jag kan ju inte få böter för att köra med sommardäck på vintern.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Varför skulle jag ta bort den utmärkta bottenfärgen Jotun Nonstop VK genom blästring för att sedan måla på sådan färg igen? Min båt behöver den beprövade färgen inför återflyttning av båten till Nord-Norge.

Har Jotun Nonstop VK någonsin varit tillåten att använda när man har båtplats i Östersjön?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Användning eller förekomst av förbjuden bottenfärg borde vara ett ärende för åklagare och domstol. Inte för styrelser i båtklubbar. Eller för båtklubbarnas intresseorganisation.

 

Ägare till äldre fritidsbåtar i Sverige har drabbats av den här skiten på grund av ett överskott av utbildade som man inte kunnat finna tillräcklig andel meningsfulla arbetsuppgifter åt.

Marinbiolog? Miljöinspektör?

 

Malcom Kyeyune har skrivit om detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mellgard:

Användning eller förekomst av förbjuden bottenfärg borde vara ett ärende för åklagare och domstol. Inte för styrelser i båtklubbar. Eller för båtklubbarnas intresseorganisation.

Menar du att åklagare eller domstol skall göra XRF-mätningarna eller andra undersökningar för att avgöra förekomsten av TBT-haltig färg? 
Inte så troligt. 
AFS-förordningen är ju rätt tydlig vad som gäller. För de flesta normalbegåvade människor i alla fall. 
 

6 minuter sedan skrev Mellgard:

Ägare till äldre fritidsbåtar i Sverige har drabbats av den här skiten på grund av ett överskott av utbildade som man inte kunnat finna tillräcklig andel meningsfulla arbetsuppgifter åt.

Marinbiolog? Miljöinspektör?

Ja, en del kanske tycker ”det var bättre förr” - på den tiden man bara dumpade skit och sket i eventuella biverkningar och skadeeffekter från ämnen som används. 
 

Rachel Carson har skrivit om detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Peter_K:

Menar du att åklagare eller domstol skall göra XRF-mätningarna eller andra undersökningar för att avgöra förekomsten av TBT-haltig färg? 

Varför skulle de göra det? Övermålade rester av TBT är ett påhittat problem.

 

Anställda på miljöförvaltningar är beroende av att det existerar miljöhot, påhittade eller verkliga.

 

Nu tar jag paus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Varför skulle de göra det? Övermålade rester av TBT är ett påhittat problem.

 

Anställda på miljöförvaltningar är beroende av att det existerar miljöhot, påhittade eller verkliga.

 

Nu tar jag paus.

Men visa då att det är ett påhittat problem så är ju ditt och alla andras problem med TBT ur världen.

Det var det jag trodde var din mission, men det verkar ha spårat ur längs vägen på något olyckligt vis.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Anställda på miljöförvaltningar är beroende av att det existerar miljöhot, påhittade eller verkliga.

Absolut.
Mest verkliga, tyvärr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Men visa då att det är ett påhittat problem så är ju ditt och alla andras problem med TBT ur världen.

Vad kan det finnas för förklaring till att gamla övermålade rester av TBT på fritidsbåtar inte ses som ett miljöproblem i våra grannländer? Där finns det också en aktiv miljörörelse.

 

Varken Happy Boat eller Båtunionen har lyckats intressera andra länder för XRF-mätning. Patent söktes också i andra länder. Men övergavs och ledde inte till patent.

 

27 minuter sedan skrev Mackey:

Det var det jag trodde var din mission, men det verkar ha spårat ur längs vägen på något olyckligt vis.

I brist på bättre kanske missionen får begränsas till att identifiera de ansvariga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mellgard:

I brist på bättre kanske missionen får begränsas till att identifiera de ansvariga.

Vilka som är ansvariga känner du säkert till redan.

Det som saknas är väl just något som strikt juridiskt visar att de ansvariga har fel, dvs att TBT är ett påhittat problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan mission är att visa att det går att få hjälp av rättsväsendet när en båtklubb styrt ner i diket.

 

TBT var ett problem. Övermålade rester av TBT är inget problem. Men har gjorts till ett sådant.

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mellgard:

TBT var ett problem. Övermålade rester av TBT är inget problem. Men har gjorts till ett sådant.

Om det är så - visa att det är så då. 
Just nu känns det mest som du är ute för att hämnas för att du blivit kränkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas något blivit klarare efter dagens meningsutbyten. Nu pausar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mellgard:

Hoppas något blivit klarare efter dagens meningsutbyten. Nu pausar jag.

En intressant fråga, tar DU intryck av det som övriga skriver här, eller lyssnar du bara på dig själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

En intressant fråga, tar DU intryck av det som övriga skriver här, eller lyssnar du bara på dig själv?

Ny information tar jag intryck av. Men inte åsikter, åtminstone inte dina. 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Mellgard:

 

TBT var ett problem. Övermålade rester av TBT är inget problem. Men har gjorts till ett sådant.

 

Jag tror att det sannolikt är så att problemet med gamla underliggande lager TBT är överdrivet. Men precis som för dig är det bara en tro jag har utan tillstymmelse till bevis. Skillnaden är att jag inte ser att det är något att lägga krut på den frågan och inte tycker det är ett problem att sanering krävs, tycker det är bättre bli av med skiten en gång för alla.


Fick man välja så tycker jag att det i förordningen borde varit krav på ägare till äldre båtar att låta undersöka om man har TBT och i vilket färglager. Om det är underliggande lager så borde det som alternativ till sanering varit plikt på att resultatet dokumenteras och följer båten vid ägarbyten. Det tror jag hade räckt, men nu blev det inte så. Nu är vi snart slutgiltigt kvitt problemet istället eftersom folk sanerar och det tycker jag också är bra, till och med bättre.

 

Nu hoppas jag på paus🙂

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mellgard:

Ny information tar jag intryck av. Men inte åsikter, åtminstone inte dina. 😃

Det är OK, jag förväntar mig inget annat heller. Lyssna på andra verkar inte vara din starkaste sida. 

Jag tar heller till mig dina åsikter du delar här, och information i form av fakta är det rätt tunnt med från din sida. Vilket jag, regeringen, Transportstyrelsen och många andra här berättat för dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...